Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på rommet til junioren her i sted, skulle låne en cd.

Midt i cd-samlinga hannes fant jeg en pakke med kondomer.. og ja, noen var borte. Må si jeg ble helt satt ut, og vet ikke hva jeg skal gjøre med dette...

Noen som har noe tips om hvordan jeg skal konfrontere han med dette, eller skal jeg kanskje ikke si noe??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237778-14-%C3%A5ring-med-kondomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant en pakke kondomer i jakkelomma til 15-åringen min da jeg skulle vaske den.

Går ut fra at det er en av to muligheter her: Enten er det litt "tøft" å gå med kondomer i lomma (han bruker dem ikke nødvendigvis, men signaliserer kanskje for kompisene at han gjør det) eller så bruker han dem faktisk.

Jeg tror neppe jeg har så mye jeg skulle sagt dersom sistnevnte skulle være tilfelle, så jeg velger å være glad for at han i så fall har vett og ansvarsfølelse nok til å beskytte seg.

- Og så tok jeg en ekstra samtale om seksualitet, kjønnssykdommer og slikt (selv om vi har snakket om dette før) så snart anledningen bød seg.

Gjest Marres

Du kan godt ta en liten prat med han om saken. Dine synspunkter, hva du forventer av han osv. Men sinne og klandring har ingen plass her. Du kan si "nei" så mye du vil, men han kommer garantert ikke til å høre på deg. Prøv å se det positive i det; han er en asvarsfull gutt som beskytter seg.

Kan godt være det er tøft å gå med kondomer også, veldig sannsynlig. Men før eller senere kommer han nok til å ha dem for 'bruks skyld'. Så er nok bare å venne seg til tanken, uansett om det kanskje var litt snarere enn du håpet.

Gjest sjøstjerna

Tja si det...! Jeg har ingen råd å komme med.

Men jeg liker ikke tanken på at så unge mennesker skal være seksuelt aktivive med hverandre.

Den seksuelle lavalder er jo 16 år...

Samtidig MÅ jeg legge til at _dersom_ de er seksuelt aktive så er det kjempefint at dem tar ansvar og sikrer seg prevensjon.

Gjest mener jeg her

Dette hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt. Heller bare vært glad, for at poden har begynt å utforske egen seksualitet(for godt). Kanskje?

Jeg synes det er tidlig, og han er da under den seksuelle lavalder. Klart det er fint at han beskytter seg, men jeg synes en 14-åring enda er et barn. Hun bør nok ta en samtale med ham.

Annonse

Gjest mener jeg her

Dette hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt. Heller bare vært glad, for at poden har begynt å utforske egen seksualitet(for godt). Kanskje?

Jeg synes det er tidlig, og han er da under den seksuelle lavalder. Klart det er fint at han beskytter seg, men jeg synes en 14-åring enda er et barn. Hun bør nok ta en samtale med ham.

Jeg fant en pakke kondomer i jakkelomma til 15-åringen min da jeg skulle vaske den.

Går ut fra at det er en av to muligheter her: Enten er det litt "tøft" å gå med kondomer i lomma (han bruker dem ikke nødvendigvis, men signaliserer kanskje for kompisene at han gjør det) eller så bruker han dem faktisk.

Jeg tror neppe jeg har så mye jeg skulle sagt dersom sistnevnte skulle være tilfelle, så jeg velger å være glad for at han i så fall har vett og ansvarsfølelse nok til å beskytte seg.

- Og så tok jeg en ekstra samtale om seksualitet, kjønnssykdommer og slikt (selv om vi har snakket om dette før) så snart anledningen bød seg.

Eller kanskje han rett og slett bare har vært nysgjerrig og kjøpt en pakke for å øve seg litt og vite hvordan det kjennes? Ikke sikkert han har lyst til å ikke greie tre det på når den gang en gang kommer...Blir fort litt flaut første gangen, vet dere...Men uansett om dere konfronterer de eller ikke, så bør dere være berømme de for at de faktisk tenker på prevensjon - langt fra alle som er like flinke på det området!

Gjest Samfunnskritiker

Det er tidlig. Men er det noe å stoppe? eller hindre?

Er vel enig med et tidligere innlegg her, at saklig informasjon om "å ta sitt ansvar", er på sin plass.

Snacky1365380698

Eller kanskje han rett og slett bare har vært nysgjerrig og kjøpt en pakke for å øve seg litt og vite hvordan det kjennes? Ikke sikkert han har lyst til å ikke greie tre det på når den gang en gang kommer...Blir fort litt flaut første gangen, vet dere...Men uansett om dere konfronterer de eller ikke, så bør dere være berømme de for at de faktisk tenker på prevensjon - langt fra alle som er like flinke på det området!

Good point! Har hørt om flere av mine venner som da de skulle debutere hadde vært SÅÅÅ flinke til å 'tilfeldigvis' ha en kondom med seg. Men svært få hadde jo testa det å faktisk ta den på. Lo så jeg rista da jeg hørte utfallet på noen av 'debutene'.

Gjest stoiker

På skolen til ungene mine får de utdelt kondomer i 9-klasse! Det synes jeg er kjempefint! Jeg håper poden min kommer til å bruke kondomer når han onanerer, slik at den dagen eller natten han debuterer, er han vant til å sette den på.

Jeg vil mye heller ha 14-20-åringer som bruker kondomer når de eksperimenterer og utforsker, enn å bli bestemor nå, for å si det slik. Og jeg synes det er kjempeflott om de venner seg til å bruke prevensjon, hvorfor skal bare jenter tenke på det? Jeg har ikke lyst til å "rote" med hormonene til tenåringsjenter og sette dem på pillen.

Så nei, jeg synes det er supert om han setter på kondom og blir vant til å oppleve nytelse også med den på. Enten han velger damer eller menn den dagen han vet hva han vil. Og tar steget fullt ut.

Jeg synes ikke du skal si noe. Er han seksuelt aktiv, kan du være glad han beskytter seg. Sannsynligvis er han ikke det. Han har nok fått dem på skolen eller lignende. Og så bruker han dem for å øve seg med å sette dem på (helsesøster oppfordret guttene til det da vi fikk utdelt kondomer), eller til å onanere med.

Annonse

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...