Gå til innhold

ferie - gleder meg ikke. trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest anonym akkurat nå
Skrevet

Saken er den at vi skal, som vanlig, ha 3 uker ferie. Vi pleier å dele den i to med halvparten hos begge familie-sidene med besøk hos besteforeldre. Dette er ikke en ordning jeg synes så mye om. Jeg trives ikke hos svigers, og jeg synes vi bør gjøre noe helt for oss selv, bare vi 4.

I fjor fikk jeg inn 1 uke for oss selv, med besøk til en fornøyelsespark noen dager. Det samme har jeg fått inn i år. Dette innebærer at vi har 2 uker til disposisjon til familiebesøkene våre.

I kveld foreslo sambo at vi skulle være 5-6 dager hos hans familie og så at jeg og ungene tok fly til min familie. På den måten får ungene og jeg mindre tid i bilen, og han får litt mer tid hjemme. Jeg syntes det var en flott idè og ringte mamma og spurte. Hun var slett ikke overbegeistret. Hun er sliten etter besøk fra mine søsken som fortsatt er der, og både hørtes ut som og sa at dette ikke var noe særlig hun så fram til.

Forhåpentligvis er det bare en ting som varer idag, men jeg aner faktisk ikek hva jeg skal gjøre nå. Jeg hadde tenkt å bestille flybilletter idag, men nå tør jeg ikke.

Det er 50 mil til besteforeldrene i hver sin retning av landet, slik at det å besøke besteforeldrene er ikke noe vi gjør hver dag.

HUFF! Akkurat nå er jeg så skuffet og har en klump i magen. Klart at jeg ikke forventer at mamma skal stille opp for oss hele tiden, men hadde håpet at hun så fram til sommer-besøk ...

Skrevet

Hei!

Kanskje mammaen din vil komme på feriebesøk til dere istenfor? Kanskje hun kunne fått være gjest og ikke vertinne?

Når det gjelder svigers så kanskje dere kan foreslå det samme, at de kommer til dere istedenfor av og til?

Nå vet jeg jo ikke hvordan dere bor.

Bare en tanke fra meg. Mødrene våre begynner jo å bli eldre (aner jo ingenting om din da) og kanskje de synes det er slitsomt å ha mye sommerbesøk?

Håper det ordner seg for deg! Ring din mor igjen i morgen og be henne svare ærlig på om hun vil ha besøk, hvor lenge osv. Ta hensyn til hennes ønsker men forklar også hvorfor dere har så lyst å komme.

Jeg vet jo ikke hvordan dere har det når dere er der. Men kanskje dere kan tilby dere å gjøre mer i huset eller innkjøp osv?

Skrevet

Kanksje dere bare kan gjøre noe annet, om så være hjemme da bare dere fire. At hun er sliten nå trenger jo ikke å bety at hun alltid vil være det. Ellers var det jo et godt forslag fra andre her at de da kan komme til dere. Det virker jo som en rimelig ærlig melding du har fått, så da hadde jeg nok tatt det hintet på alvor. Ikke ta det personlig, men det er vel kanskje det at alle besøk skjer på en gang f.eks i ferien.

Skrevet

Hvorfor i all verden MÅ dere bruke ferien til å besøke alle besteforeldrene? Det er vel ingen lov som sier det, er det vel? Det virker som det er opplest og vedtatt og en årviss tradisjon. Finn på noe annet! La besteforeldrene komme til dere på helgebesøk senere i sommer/høst, så blir det ikke så mye pes.

Synes ikke man skal være redd for å bryte "tradisjoner" - spesielt ikke hvis de er slitsomme for alle parter. Det går forresten fint an å være hjemme en uke av ferien, bare late seg og dra på småturer.

Håper du får ordnet opp, så alle kan nyte ferien!

Lykke til og god sommer!

Skrevet

Jeg hadde vært _kjempeskuffet_ dersom min egen mor (og far) ikke var gira på å se familien min - dersom de bodde 50 mil unna og så oss sjelden. Nå ser vi hverandre ukentlig, og alle synes det er veldig hyggelig, samt at vi har noen uker sammen på hytta om sommeren. Når det er sagt så får du vel egentlig bare svelge skuffelsen og benytte anledningen til å finne på noe ekstra hyggelig i steden bare du og familien din. Det er i alle fall ikke noe hyggelig for noen å påtvinge noen som ikke ønsker det besøk.

Skrevet

Kanskje moren din bare var ekstra sliten i dag, og ga uttrykk for dette. Ring henne i morgen og spør direkte hva hun vil du skal gjøre. Hvis hun ikke ønsker besøk, så skjønner jeg du er skuffet, men i såfall får dere vel forsøke å finne på noe annet.

Rhea Silvia
Skrevet

Foreldre kan også være slitne, kanskje din mor egentlig kunne tenke seg ferie uten besøk. Kanskje hun synes et par dager hadde vert nok?

Et alternativ: Er det campingplass/hotell etc i nærheten. Du og barna kan bo der og besøke din mor. Da slipper hun å oppvarte dere og hun kanskje kan glede seg over besøket.

Det er greit at du er skuffet, men sett deg ned å tenk på din mor. Her har hun kanskje besøk hele sommeren av barna og barnebarn. Ingen spør henne om hva HUN ønsker, dere kommer, glade og fornøyde og mener hun skal være glad for å ha besøk. Kanskje har hun tidligere prøvt å hinte om at det blir for slitsomt?

Kanskje høstferien er et bedre alternativ til besøk, eller at hun kommer til deg og blir oppvartet litt.

Kanskje hun er syk og ikke øsnker å si det? Kanskje det er andre ting som plager henne.

Gjest Debra irl
Skrevet

Kan ikke mammaen din få komme på ferie til deg da? Istedet for at dere drar til henne? Da får dere vært sammen, og du kan få stelle litt og varte opp mammaen din, slik som hun sikkert har gjort for dine søsken nå, som har gjort henne sliten.

Hun har helt sikkert lyst til å treffe deg egentlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...