Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er man nødt til å avslutte ivf for å starte med det man trenger for å bli godkjent?

Blir det sjekket?

Noen som har erfaringer?

Vi lurer på adopsjon. Har ei jente på 4 år (ivf). Vil gjerne ha minst 2 barn til. Skal melde oss inn i adopsjonsforening og gå adopsjonsforberedende kurs. Kan vi gjøre ivf parallelt med kurs?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237827-m%C3%A5-man-avslutte-ivf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

en liten en

Kurstilbudet fra BUFDIR er såpass nytt at jeg ikke helt kjenner til om det er restriksjoner i forhold til om man kan være prøverørere parallelt. Men jeg antar at man kan det.

Det jeg vet, er at man må være ferdig med andre måter å få barn på, når man starter utarbeidingen av sosialrapporten.

Lykke til i allefall

Kurstilbudet fra BUFDIR er såpass nytt at jeg ikke helt kjenner til om det er restriksjoner i forhold til om man kan være prøverørere parallelt. Men jeg antar at man kan det.

Det jeg vet, er at man må være ferdig med andre måter å få barn på, når man starter utarbeidingen av sosialrapporten.

Lykke til i allefall

Men sjekker de det?

Det er jo mange sykehus, både i Norge og i utlandet. Kommer nok uansett ikke til å "kaste meg på" adopsjon uten å være 200% sikker på at det er det rette for meg. Uansett om man føder barna selv eller velger å adoptere er det jo et valg som bør være godt g jennomtenkt.Er bare nysgjerrig på dette.

Er det noen som har gjort begge deler samtidig?

Vi måtte skrive under en erklæring på at vi ikke mottok ivf behandling da vi startet adopsjon og at vi heller ikke ville bruke andre former for kunstig befruktning i adopsjonstiden. I sosialrapporten vil det også stå noe om hvorvidt dere har bearbeidet ivf behandlingen mm.

Hilsen

en liten en

Men sjekker de det?

Det er jo mange sykehus, både i Norge og i utlandet. Kommer nok uansett ikke til å "kaste meg på" adopsjon uten å være 200% sikker på at det er det rette for meg. Uansett om man føder barna selv eller velger å adoptere er det jo et valg som bør være godt g jennomtenkt.Er bare nysgjerrig på dette.

Nei det er sjeldent det blir sjekket. Men dere blir grundig spurt ut om temaet. Med mindre dere er meget flinke til å lyve, er ikke metoden å anbefale.

Dersom saksbehandlerne "avslører" det, eller opplever at dere har noe å skjule, kan dette føre til at dere ikke blir anbefalt for adopsjon i denne omgang. (Med begrunnelse at dere ikke er oppriktige, at dere ikke er 100% klar for adopsjon ol). Dette kan også skade evt senere runder. Det samme gjelder dersom dere blir gravid underveis, og det kommer frem at det er gjennom prøverørsforsøk.

Det finnes de som har "kjørt dobbelt" i prosessen. Noen har sikkert klart å holde det hemmelig, mens andre har blitt "oppdaget"..

Jeg hadde nok valgt å følge reglene - det er ingenting i veien for at dere kan redusere noe av ventetiden med å sende inn søknad før prøving er ferdig - og om dere fortsatt prøver når dere blir innkalt, be om utsettelse til prøvingen er feridg.

Nei det er sjeldent det blir sjekket. Men dere blir grundig spurt ut om temaet. Med mindre dere er meget flinke til å lyve, er ikke metoden å anbefale.

Dersom saksbehandlerne "avslører" det, eller opplever at dere har noe å skjule, kan dette føre til at dere ikke blir anbefalt for adopsjon i denne omgang. (Med begrunnelse at dere ikke er oppriktige, at dere ikke er 100% klar for adopsjon ol). Dette kan også skade evt senere runder. Det samme gjelder dersom dere blir gravid underveis, og det kommer frem at det er gjennom prøverørsforsøk.

Det finnes de som har "kjørt dobbelt" i prosessen. Noen har sikkert klart å holde det hemmelig, mens andre har blitt "oppdaget"..

Jeg hadde nok valgt å følge reglene - det er ingenting i veien for at dere kan redusere noe av ventetiden med å sende inn søknad før prøving er ferdig - og om dere fortsatt prøver når dere blir innkalt, be om utsettelse til prøvingen er feridg.

Takk for gode råd. Vi ønsker oss nemlig minst 2 barn til, men begynner å få litt "dårlig tid". Skal jo ikke holde på til vi blir 50 heller...

Får bare bearbeide gubben litt forsiktig..

For meg spiller det ingen rolle hvor de kommer fra, men jeg vil snart få kose meg med den familien jeg alltid har drømt om.

Om barna er kinesere, afrikanere eller kritthvite spiller ingen rolle. De er uansett herlige.

Lur måte å "korte ned" ventetiden på. Det var akkurat det råde jeg trengte uten at jeg engang visste det selv.... Takk, takk. Det er godt vi har hverandre...

Annonse

Ja man må avslutte alle ivf-forsøk før man starter opp en adopsjonsprosess. Man ønsker at søkerene skal ha lagt denne delen av barnløsheten bak seg (for veldig mange adopsjonssøkere har hatt ivf-forsøk) og at man retter alt fokus framover mot barnet man ønsker å adoptere. Det er nok ikke helt uten grunn at dette kravet stilles fra Bufa. Å kjøre "dobbeltløp" her, altså både kjøre ivf-forsøk og oppstart av adoptsjonsprosess, er noe som helt klart strider mot retningslinjene som er satt. Man er kanskje ikke moden for å adoptere om man "bare må prøve en gang til..." med ivf?? Det blir liksom da veldig tydelig at det man ønsker aller mest kanskje er et egenfødt barn, men om det ikke skulle gå så har man i alle fall stilt seg i køen for å adoptere.... Mulig noen arresterer meg nå, men jeg sitter igjen med den følelsen når det gjelder å kjøre begge prosesser samtidig.

Ikke noe galt i 5 eller ti prøverørsforsøk før man starter en adopsjonsprosess, men gjør dere ferdig med den biten og legg det bak dere før dere går i gang med en adopsjon. Barna man får tildelt fortjener, og har krav på å være _veldig_ ønsket og etterlengtet, og foreldre som har vært 100% forberedt på å ta imot et adoptivbarn under hele prosessen.

Vi er kanskje mange her inne som kjenner til at noen søkere har gjort det på denne måten, men dette er noe som overhodet ikke kan rettferdiggjøres av at "andre også har gjort det". Det virker umodent og vil slett ikke tale til fordel for dere om det oppdages.

Ønsker dere masse lykke til med en evt adopsjonsprosess i fremtiden. Det er en utrolig spennende prosess, der man faktisk er garantert et fantastisk resultat:-)

Gjest hilsen en adoptivmamma

Men sjekker de det?

Nei de sjekker det ikke, og det vil neppe bli oppdaget det. Jeg vet om par som har forsøkt begge deler parallellt (i tilfelle de ikke ble godkjent). Men jeg vil tro det kan være vanskelig psykologisk sett å forholde seg til begge prosesser samtidig. Og det kan også være vanskelig å ikke kunne fortelle sannheten rundt dette når dere blir grundig intervjuet både sammen og hver for seg.

Vil bare nevne en ting:

Nå dere først har fått barnet, kommer dere sannsynligvis ikke komme til å være opptatt av lenger om barnet kom til dere slik eller sånn! Det eneste som kommer i fokus da, er at dere har blitt mamma og pappa til et fantastisk lite barn!

Må og må.....tror det skal mye til at det blir oppdaget hvis dere kjører parallelle løp. IVF bør jo ikke registreres feks. hos fastlegen som ofte er den som skriver ut legeærklæring i forbindlese med adopsjon. Så lang som adopsjonsprosessen har blitt i disse dager synes jeg i grunn det er vel mye forlangt at man ikke kan forsøke de mulighetene man har underveis. Man ønsker seg da barn??? Iallefall tildlig i prosessen ville jeg ikke ha betenkeligheter om parallelt løp. Lykke til med valgene deres.

Gjest Velger å være anonym i dag

Takk for gode råd. Vi ønsker oss nemlig minst 2 barn til, men begynner å få litt "dårlig tid". Skal jo ikke holde på til vi blir 50 heller...

Får bare bearbeide gubben litt forsiktig..

For meg spiller det ingen rolle hvor de kommer fra, men jeg vil snart få kose meg med den familien jeg alltid har drømt om.

Om barna er kinesere, afrikanere eller kritthvite spiller ingen rolle. De er uansett herlige.

Lur måte å "korte ned" ventetiden på. Det var akkurat det råde jeg trengte uten at jeg engang visste det selv.... Takk, takk. Det er godt vi har hverandre...

Bufdir krever (mener jeg bestemt å huske, men spør en adopsjonsforening - de vet dette) at alle forsøk på ivf må være avsluttet før man går inn i en adopsjonsprosess - slik at ikke adopsjonsbarnet blir et ønske nummer 2....

Og for din egen del bør du definitivt ha avsluttet ivf, for en adopsjonsprosess er svært krevende i seg selv.

Men hvorvidt du ønsker å gjøre deg selv til en kriminell fordi du ønsker å "korte ned ventetiden" på denne måten, får vel være opp til deg. Jeg håper imidlertid at ditt fremtidige adopsjonsbarn ALDRI får vite at det sto på ønskelisten som nr.2.....

Det finnes utallige andre og ærlige måter å "korte ned ventetiden" på enn ivf!!!!

Bufdir krever (mener jeg bestemt å huske, men spør en adopsjonsforening - de vet dette) at alle forsøk på ivf må være avsluttet før man går inn i en adopsjonsprosess - slik at ikke adopsjonsbarnet blir et ønske nummer 2....

Og for din egen del bør du definitivt ha avsluttet ivf, for en adopsjonsprosess er svært krevende i seg selv.

Men hvorvidt du ønsker å gjøre deg selv til en kriminell fordi du ønsker å "korte ned ventetiden" på denne måten, får vel være opp til deg. Jeg håper imidlertid at ditt fremtidige adopsjonsbarn ALDRI får vite at det sto på ønskelisten som nr.2.....

Det finnes utallige andre og ærlige måter å "korte ned ventetiden" på enn ivf!!!!

Dette var sterke ord fra en som velger å være anonym. Å si at folk er kriminelle fordi de ønsker seg barn blir for dumt. For mange tror jeg ikke dette har noe med ønske som graderes som nr. 1 eller 2, men rett og slett ett ønske om å få barn, og i dag tar faktisk en adopsjonsprosess minimum 2år.

Når man ser bort fra regelverket som man i utgangspunktet bør forholde seg til synes jeg det er trist at folk er så dømmende som enkelte er. Vi kan kommer med anbefalinger og fortelle hvordan vi har gjort våre valg, ja....men det er ikke slik at det som er riktig for meg nødvendigvis er riktig for deg eller andre. Man må ha lov til å kjenne på hva som er riktig og ta egne velg. Hvis vi går i oss selv er vel adopsjon ett annet valg for oss fleste, uten at dette må være noe dårligere alternativ? De fleste har vel vært i køya og forsøkt selv før adopsjon kom opp som ett godt alternativ?! Lykke til med valgene som uansett kommer.

Dette var sterke ord fra en som velger å være anonym. Å si at folk er kriminelle fordi de ønsker seg barn blir for dumt. For mange tror jeg ikke dette har noe med ønske som graderes som nr. 1 eller 2, men rett og slett ett ønske om å få barn, og i dag tar faktisk en adopsjonsprosess minimum 2år.

Når man ser bort fra regelverket som man i utgangspunktet bør forholde seg til synes jeg det er trist at folk er så dømmende som enkelte er. Vi kan kommer med anbefalinger og fortelle hvordan vi har gjort våre valg, ja....men det er ikke slik at det som er riktig for meg nødvendigvis er riktig for deg eller andre. Man må ha lov til å kjenne på hva som er riktig og ta egne velg. Hvis vi går i oss selv er vel adopsjon ett annet valg for oss fleste, uten at dette må være noe dårligere alternativ? De fleste har vel vært i køya og forsøkt selv før adopsjon kom opp som ett godt alternativ?! Lykke til med valgene som uansett kommer.

Jeg er helt enig med deg tropo, i alt du skriver her!

Må og må.....tror det skal mye til at det blir oppdaget hvis dere kjører parallelle løp. IVF bør jo ikke registreres feks. hos fastlegen som ofte er den som skriver ut legeærklæring i forbindlese med adopsjon. Så lang som adopsjonsprosessen har blitt i disse dager synes jeg i grunn det er vel mye forlangt at man ikke kan forsøke de mulighetene man har underveis. Man ønsker seg da barn??? Iallefall tildlig i prosessen ville jeg ikke ha betenkeligheter om parallelt løp. Lykke til med valgene deres.

Er enig med deg tropo. Det er forskjell på tidlig i prosessen og sent i prosessen. Spesielt når man nærmer seg tildeling, bør man gjøre alt for å IKKE bli gravid! Endog bruke prevensjon om nødvendig. Har hørt om flere som ble gravide like før tildeling, og som opplevde det som å abortere, det å miste akkurat det barnet de hadde gått og ventet på, de syntes til og med det var vanskelig å glede seg over graviditeten i begynnelsen. Slik tror jeg de fleste vil føle det: man innstiller seg så veldig på det barnet man venter, fra det landet man venter fra. Og det er en så utrolig spennende og engasjerende prosess. At man virkelig mister noe, dersom den prosessen må avbrytes (og det må den dersom man blir gravid).

Annonse

Er enig med deg tropo. Det er forskjell på tidlig i prosessen og sent i prosessen. Spesielt når man nærmer seg tildeling, bør man gjøre alt for å IKKE bli gravid! Endog bruke prevensjon om nødvendig. Har hørt om flere som ble gravide like før tildeling, og som opplevde det som å abortere, det å miste akkurat det barnet de hadde gått og ventet på, de syntes til og med det var vanskelig å glede seg over graviditeten i begynnelsen. Slik tror jeg de fleste vil føle det: man innstiller seg så veldig på det barnet man venter, fra det landet man venter fra. Og det er en så utrolig spennende og engasjerende prosess. At man virkelig mister noe, dersom den prosessen må avbrytes (og det må den dersom man blir gravid).

Det er vel forsåvidt forståelig at folk kan velge å sette seg på venteliste i kommunen hvis ventetiden der er lang og så gjøre et siste IVF-forsøk mens de venter. Jeg synes det blir annerledes når prosessen først er igang; da legger en faktisk beslag på ressurser, både det offentliges og foreningens. Dessuten skal en huske på at dette har konsekvenser for et barn dersom en blir gravid tett oppunder tildelingen siden matchingen allerede kan være gjort.

Fortell om de "utallige andre ærlige måtene å korte ned ventetiden på" da.

Jeg kan nemlig ikke komme på så mange jeg :-)

• 3 uker senere...

Søkerne skal skrive under på utredningsdelen av sosialrapporten. Der står bl.a.: "Underretning må gis om eventuell graviditet og om søkerne er under behandling for barnløshet.". Dere er altså pliktige til å opplyse om dette.

Hentet fra "Veiledning om utarbeidelse av sosialrapport ved søknad om adopsjon, Q-1046":

"Sykehusene kan ha lang ventetid for par som vil ha utredet sin barnløshet. De som søker om adopsjon, kan derfor samtidig være til behandling for barnløshet. Det skal derfor fremgå av rapporten om eventuell behandling for barnløshet fortsatt er aktuelt. Etter omstendighetene kan opplysningene om fortsatt behandling av barnløshet gi grunnlag for at Barne-, ungdoms- og familieforvaltningen stiller søknaden i bero eller ikke finner å kunne gi forhåndssamtykke til adopsjon. Faglig utvalg vil i slike tilfeller også kunne komme til at søkerne ikke bør velges som foreldre til et norsk barn.

En del får sterke sorgreaksjoner hvis prøverørsmetoden ikke lykkes, og trenger tid på å bearbeide skuffelsen og erkjennelsen av at muligheten for å få egnefødte barn ikke finnes. Der sosialrapporten tilrår at søkerne får adoptere, må utrederen være helt trygg på at adopsjon er hva søkerne virkelig ønsker og er innstilt på."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...