Gå til innhold

er grøt løsningen?


alice

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 4 mnd som fremdeles vil ha mat 2-3 ganger om natten. Jeg synes dette blir veldig slitsomt i lengden...Finnes det noe bevis for at grøt hjelper på nattesøvnen? Jeg fullammer nå og har tenkt å amme mest mulig til han er rundt ett år gammel. Det virker ikke som han trenger grøt.Han legger godt på seg og er fornøyd etter måltidene. Men morsmelken er tydeligvis veldig lett fordøyelig.

Vil det hjelpe med grøt? Avvenning med nattmat bør jeg vel ikke begynne med før han har passert et halvt år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trebarnsmor

Hei.

Jeg fullammet i 5, 6 og 7 mnd. Så lenge min intensjon var å fullamme, valgte jeg å fortsette amme om natta.

Begynte med grøt i nevnte aldere, men det tok enda en tid for natta var uten pupp.

Jeg måtte bestemme meg for nattavvenning før de kuttet ut nattpuppen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære alice. Min erfaring fra arbeid på helsestasjonen er at de fleste mødre ikke opplever at barna sover lengre selv om de begynner med grøt. Noen nøyaktig alder for avvenning fra nattamming kan jeg ikke gi, men du kan jo prøve å få det ned til en gang om natten. Legger barnet fint på seg, men likevell våkner ofte, kan det også bare være en vane at det våkner flere ganger. Se hva som tidligere er skrevet på søvn og amming så får du kanskje noen ideer om hva du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ponni

Hei !

Du skiver: "Avvenning med nattmat bør jeg vel ikke begynne med før han har passert et halvt år?" Hvorfor ikke ?? Jeg sluttet (dvs. han sluttet av seg selv) med nattmåltidet etter ca. 4 uker. Han er nå 8 uker, og sover i ett ca. 8 timer pr. natt. Han legger tilfredstillende på seg (og vel så det) - derfor lurer jeg bare på hvor du har det fra, at en bør nattamme i et halvt år".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Du skiver: "Avvenning med nattmat bør jeg vel ikke begynne med før han har passert et halvt år?" Hvorfor ikke ?? Jeg sluttet (dvs. han sluttet av seg selv) med nattmåltidet etter ca. 4 uker. Han er nå 8 uker, og sover i ett ca. 8 timer pr. natt. Han legger tilfredstillende på seg (og vel så det) - derfor lurer jeg bare på hvor du har det fra, at en bør nattamme i et halvt år".

Hvis barnet venner seg av selv er det selvfølgelig greit. Men en helsesøster på fjernsynet sa en gang at etter at barnet var et halvt år kunne man være helt sikker på at det ikke trengte å få mat om natten, så sant det var friskt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Grøt var ikke løsningen for mitt barn. Jeg prøvde å introdusere grøt rundt 4-mnd alderen for å få litt lettere netter, men det hjalp ingenting. Jeg kjempet i ukesvis for å få i ham 2-3- teskjeer med grøt, og ikke sov han noe bedre om natta. Først ved 9-10 mnd alderen ble det slutt på nattamming.

Nå venter jeg nr 2, og jeg tror jeg kommer til å være mer avslappet i forhold til grøt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...