Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest pjutt
Skrevet

Hei!

Vår 3 år gamle datter sover så lite. Hun sovner ikke før i 9-tida på kvelden, og kl. 06:00 er det morgen! I løpet av natten kommer hun opp 3-4 ganger hver natt. Jeg blir så utslitt. Da den ene begynte å sove etter 4 år, begynte den andre å være oppe om natta. Når skal det ta slutt? Det blir ikke flere unger her i huset, for jeg får dem ikke til å sove. Både mor og far og ungen blir sur og grinete hele dagen. Hvordan får vi snudd dette da? Føler det er noe galt med oss som ikke får ungene til å sove. Har venner der barna sover fra 7 om kvelden til 9 på dagen. Hvordan får dere til sånt da?

Det blir selvfølgelig for lite søvn på vesla, og derfor skal hun helst bo på meg hele dagen også. Jeg føler meg helt oppspist for tiden. Ferie kjennes slett ikke som hvile. Jeg blir så lei meg å da, vil jo kose meg sammen med ungene-men hele familien går jo med fyrstikker i øynene hele dagen....

Alle gode råd mottas med takk!

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Stakkars dere- og stakkars meg... slik hadde jeg det tidligere også!

Det er vondt- og helt meningsløst. MAn blir så oppråd, og tom for ideer.

Hos oss, gikk dette over av seg selv. Det vil si at far i huset er glad i å sove om morgenen- og "tvang" det ene barnet til å sove inne hos seg til det ble litt mer "normal tid".

(Med tavng menes, ikke gi særlig respons når hun ville opp, passet på at hun fikk gå på do, sa at nå var det natt- og at de skulle sove- la seg ned og "latet som han sov"). Barnet prøvde de første gangene allt det kunne, for å lure pappa opp igjen, men sovnet raskt- og slik fikk vi ei jente som sover litt lengre på morningen.

Vedkommende trenger fortsatt lite søvn, er tidlig oppe og leger seg sient. Men likevll- mer akseptert tid.

Legger seg mellom åtte og ni, oppe ca. sju - åtte på fridager!

I ettertid eller i disse dager, ser jeg at stedet her hvor vi bor- arrangerer helsestasjonen "kurs" for foreldre som sliter med å få barna til å sovne og etablere nattevaner. Hadde dette vært en ide?

Uansett, lykke til- for slitsomt er det!

Gjest pjutt
Skrevet

Stakkars dere- og stakkars meg... slik hadde jeg det tidligere også!

Det er vondt- og helt meningsløst. MAn blir så oppråd, og tom for ideer.

Hos oss, gikk dette over av seg selv. Det vil si at far i huset er glad i å sove om morgenen- og "tvang" det ene barnet til å sove inne hos seg til det ble litt mer "normal tid".

(Med tavng menes, ikke gi særlig respons når hun ville opp, passet på at hun fikk gå på do, sa at nå var det natt- og at de skulle sove- la seg ned og "latet som han sov"). Barnet prøvde de første gangene allt det kunne, for å lure pappa opp igjen, men sovnet raskt- og slik fikk vi ei jente som sover litt lengre på morningen.

Vedkommende trenger fortsatt lite søvn, er tidlig oppe og leger seg sient. Men likevll- mer akseptert tid.

Legger seg mellom åtte og ni, oppe ca. sju - åtte på fridager!

I ettertid eller i disse dager, ser jeg at stedet her hvor vi bor- arrangerer helsestasjonen "kurs" for foreldre som sliter med å få barna til å sovne og etablere nattevaner. Hadde dette vært en ide?

Uansett, lykke til- for slitsomt er det!

Takk skal du ha!

Det hjelper litt å vite at andre også har opplevd det samme. Og det er jo en trøst å vite at det en dag vil bli litt bedre!

Gjest samfunnskritiker
Skrevet

Takk skal du ha!

Det hjelper litt å vite at andre også har opplevd det samme. Og det er jo en trøst å vite at det en dag vil bli litt bedre!

Tidlig oppe du (hehe).

Man får litt mer ut av dagen, når man er tidlig oppe.

Håper det ordner seg for dere, snart!

Skrevet

Storebroren vår hadde samme probelemet. Men han sovna når vi la han på kvelden, kl18 helst. Når man er 4 år så er jo det litt tidlig, særlig når man vil opp kl 5.30 og egentlig er altfor trøtt til å stå opp.

Vi prøvde å være sint, belønning osv men gutten ble bare liggende i sengen og rope på oss.

Det som faktisk virket hos oss er denne:

http://www.bunnyclock.com/

Den er verdt hver krone hos oss! Jeg satte den på 07.00 og gav beskjed om at det ikke var lov å lage lyd før kaninen våknet (med mindre noe var veldig viktig, på do osv)

Klokka står slik at han kan ligge i senga og se på! Dette virket fra dag en hos oss! Vi har laget en liten historie om klokka og den har liksom blitt en "venn" som sover når det er natt og våkner når det er dag!

Jeg kan høre han av og til er våken før klokka, men da ligger han i senga og pusler med noen leker/bok osv og lager ingen lyder før den våkner!!!!

I dag stillte jeg den på 07.30 og jammen sov han til da!!!!!!

anbefales! Kan brukes som vanlig vekkerklokke med lyd når ungene blir litt større.

Gjest samfunnskritiker
Skrevet

Storebroren vår hadde samme probelemet. Men han sovna når vi la han på kvelden, kl18 helst. Når man er 4 år så er jo det litt tidlig, særlig når man vil opp kl 5.30 og egentlig er altfor trøtt til å stå opp.

Vi prøvde å være sint, belønning osv men gutten ble bare liggende i sengen og rope på oss.

Den er verdt hver krone hos oss! Jeg satte den på 07.00 og gav beskjed om at det ikke var lov å lage lyd før kaninen våknet (med mindre noe var veldig viktig, på do osv)

Klokka står slik at han kan ligge i senga og se på! Dette virket fra dag en hos oss! Vi har laget en liten historie om klokka og den har liksom blitt en "venn" som sover når det er natt og våkner når det er dag!

Jeg kan høre han av og til er våken før klokka, men da ligger han i senga og pusler med noen leker/bok osv og lager ingen lyder før den våkner!!!!

anbefales! Kan brukes som vanlig vekkerklokke med lyd når ungene blir litt større.

Kjempelurt!

Skrevet

Bestilte du klokken via nettstedet ? Må man betale porto i tillegg ?

Tror jeg skal invistere den til minsteman :)

Skrevet

Bestilte du klokken via nettstedet ? Må man betale porto i tillegg ?

Tror jeg skal invistere den til minsteman :)

Vi bestillte på internett, merket av for "innen Europa". Jeg regnet ikke ut prisen engang og betalte med visakort!

tror det gikk en liten uke før pakken lå i postkassen!

Klokka var nok litt dyr, men hos oss funket den! Vi har latt storebror gjette litt hvor kaninen kom fra, hva den heter osv. Han er veldig stolt av den og ligger og venter på at den skal våkne før han roper at det er morgen!

Det er vanlig klokke og en ekstra bryter som jeg kan stille inn når øynene skal åpne seg. Øynene kan åpne seg med eller uten lyd (anbefaler uten i tilfellet barnet faktisk sover lenger!)

Onkel til gutten mente at viss han fremdeles våkna altfor tidlig og ble liggende og rope kunne vi si at kaninen spiste han opp viss noen vekket kaninen mens han sov! Men jeg tror vi går for den snille versjonen her i huset!!!!!!!!!! :)

Skrevet

Hva gjør dere når hun ikke vil sove da? Hva gjør dere når hun kommer om natta?

Gjest pjutt
Skrevet

Hva gjør dere når hun ikke vil sove da? Hva gjør dere når hun kommer om natta?

Når hun kommer om natta blir hun leid tilbake i sin egen seng. Hun vil jo gjerne sove hos oss, men vet at hun ikke får det da. "Kan jeg få sove i min seng?" sier hun nå. Det kan ta litt tid før hun sovner igjen i senga si.

Gjest pjutt
Skrevet

Å! Den var søt :-) Vi har ordnet en lampe med grønn lyspære. Når det grønne lyset står på er det lov å stå opp. Det har ikke fungert så langt her i huset. Kanskje kaninen ville fungert bedre?

Skrevet

Når hun kommer om natta blir hun leid tilbake i sin egen seng. Hun vil jo gjerne sove hos oss, men vet at hun ikke får det da. "Kan jeg få sove i min seng?" sier hun nå. Det kan ta litt tid før hun sovner igjen i senga si.

Har dere prøvd med klistremerkebelønning?

Lag en plakat der hun få et klistremerke for hver natt hun ligger i senga si hele natta. Forklar nøye hva hun må gjøre og hva som så skjer.

For etter at hun har ligget i senga si i 5 netter, så får hun en premie!!!

Gjest pjutt
Skrevet

Har dere prøvd med klistremerkebelønning?

Lag en plakat der hun få et klistremerke for hver natt hun ligger i senga si hele natta. Forklar nøye hva hun må gjøre og hva som så skjer.

For etter at hun har ligget i senga si i 5 netter, så får hun en premie!!!

Ja, vi laget en sånn plakat i går. Det ble ikke noe klistremerke i dag, men vi håper på bedre tider i natt ;-)

Lurte på om jeg skal kjøpe premien og la den stå høyt på ei hylle så hun kan se hva hun får? Kanskje det øker motivasjonen?

Skrevet

Hos oss har ungene lagt seg i sin egen seng, og så kom de inn til oss en eller annen gang i løpet av natten.

Nå skal det nevnes at vi sov greit selv om det var flere i sengen, og ungene sovnet plasdask når de la seg hos oss.

Skrevet

Ja, vi laget en sånn plakat i går. Det ble ikke noe klistremerke i dag, men vi håper på bedre tider i natt ;-)

Lurte på om jeg skal kjøpe premien og la den stå høyt på ei hylle så hun kan se hva hun får? Kanskje det øker motivasjonen?

Uansett må du være litt tålmodig. Hun har fått en vane (uvane), og det tar litt tid å vende den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...