Gjest ferdig utdannet ;) Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Hei. Jeg lurer litt på hva dere foreldre, henholdsvis til barn som går i 1 og 2 klasse.. Hva forventer dere av læreren? Jeg er nyutdannet, og er så heldig å ha fått meg jobb. Så nå skal jeg undervise i 1 og 2 klasse. I og med at skolen er så liten, så går disse klassene sammen.. Hva forventer dere av læreren og hvordan synest dere at forholdet mellom lærer-foreldre bør være?? Noen som har innspill, kommentarer eller noe slikt?? 0 Siter
Gjest Samfunnskritiker Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Kontakt med foreldrene og hjemmet, kontinuerelig hele skoleåret syns jeg er en god ide. Det er mange foreldre som ikke nås, og en ekstra insats for også å få med disse, syns jeg er viktig. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Forståelse for at vi er mange som ikke har hatt barn i skolen før, slik at vi også trenger "opplæring" i hva som forventes. Masse kommunikasjon med barnas hjem. At foreldre og barn får inntrykk av at lærerern "ser" det enkelte barns behov. 0 Siter
PieLill Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 At læreren liker barn og trives med å jobbe med dem. At læreren jobber strukturet og planmessig. Vet hvorfor h*n gjør det h*n gjør. At læreren holder hjemmet oppdatert om hva som jobbes med og hva som er viktig å vektlegge ved dette. At læreren ikke behandler barna ut fra sterotype idéer. At læreren fra dag en jobber hardt for å innarbeide god orden i klassen og gode arbeidsvaner og "gruppevaner". Det innebærer også at mine egne engler må kunne settes kraftig på plass om det trengs. ;-) At læreren har lav terskel for å ta kontakt med meg. Enten det gjelder barnets faglige utvikling, sosial fungering eller adferd. At læreren ser min forelderkompetanse som et nyttig redskap, ikke en trussel eller forstyrrelse av det planlagte opplegget. At læreren setter mål foran metode og endrer metodene ved behov. At læreren utvider sin kompetanse eller forsøker å innhente ekstern kompetanse ved behov. --- For å balansere dette. Jeg synes læreren burde kunne forvente av meg: At jeg i ord, holdning og handling er positiv til skolen overfor barnet. At jeg følger opp barnets skolearbeid kontinuerlig. At jeg møter lærerens kompetanse og erfaringer med mitt barn med samme respekt som jeg ønsker at læreren skal vise min forelderkompetanse. At jeg støtter lærerens arbeid med å bygge et godt sosialt- og læringsmiljø i klassen. At jeg tar lærerens henvendelseer til meg angående mitt barn på alvor uten å automatisk gå i forsvar. At jeg fremfører eventuell kritikk eller ønsker om endringer på en positiv, konstruktiv og løsningsfokusert måte. At jeg så langt det er mulig sørger for at barnet møter uthvilt, mett og fornuftig kledd på skolen. mvh 0 Siter
Gjest en lærer Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 PieLills svar var vanvittig bra. Kommunikasjon er alfa og omega. Lykke til! 0 Siter
Gjest en lærer Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 At læreren liker barn og trives med å jobbe med dem. At læreren jobber strukturet og planmessig. Vet hvorfor h*n gjør det h*n gjør. At læreren holder hjemmet oppdatert om hva som jobbes med og hva som er viktig å vektlegge ved dette. At læreren ikke behandler barna ut fra sterotype idéer. At læreren fra dag en jobber hardt for å innarbeide god orden i klassen og gode arbeidsvaner og "gruppevaner". Det innebærer også at mine egne engler må kunne settes kraftig på plass om det trengs. ;-) At læreren har lav terskel for å ta kontakt med meg. Enten det gjelder barnets faglige utvikling, sosial fungering eller adferd. At læreren ser min forelderkompetanse som et nyttig redskap, ikke en trussel eller forstyrrelse av det planlagte opplegget. At læreren setter mål foran metode og endrer metodene ved behov. At læreren utvider sin kompetanse eller forsøker å innhente ekstern kompetanse ved behov. --- For å balansere dette. Jeg synes læreren burde kunne forvente av meg: At jeg i ord, holdning og handling er positiv til skolen overfor barnet. At jeg følger opp barnets skolearbeid kontinuerlig. At jeg møter lærerens kompetanse og erfaringer med mitt barn med samme respekt som jeg ønsker at læreren skal vise min forelderkompetanse. At jeg støtter lærerens arbeid med å bygge et godt sosialt- og læringsmiljø i klassen. At jeg tar lærerens henvendelseer til meg angående mitt barn på alvor uten å automatisk gå i forsvar. At jeg fremfører eventuell kritikk eller ønsker om endringer på en positiv, konstruktiv og løsningsfokusert måte. At jeg så langt det er mulig sørger for at barnet møter uthvilt, mett og fornuftig kledd på skolen. mvh *applaus* 0 Siter
oppptimisten Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Jeg synes PieLill sa det meste, og har bare en ting å tilføye.... Jeg har ei venninne som jobber som lærer og hun tar hver sommer før skolestart en telefon til alle foreldrene dersom hun har nye klasser. Da ringer hun og presenter seg og forteller at hun er den nye læreren til barnet deres og lurer på om det er noe spesielt hun bør vite om deres barn. Dette vet jeg at veldig mange foreldre setter stor pris på, og man skaper på en måte en god kommunikasjon med forldrene før skolestart. Jeg hadde iallfall satt stor pris på om læreren hadde ringt hjem til oss og spurt om ting om barnet vårt før skolestart... 0 Siter
Gjest midia Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Jeg synes PieLill sa det meste, og har bare en ting å tilføye.... Jeg har ei venninne som jobber som lærer og hun tar hver sommer før skolestart en telefon til alle foreldrene dersom hun har nye klasser. Da ringer hun og presenter seg og forteller at hun er den nye læreren til barnet deres og lurer på om det er noe spesielt hun bør vite om deres barn. Dette vet jeg at veldig mange foreldre setter stor pris på, og man skaper på en måte en god kommunikasjon med forldrene før skolestart. Jeg hadde iallfall satt stor pris på om læreren hadde ringt hjem til oss og spurt om ting om barnet vårt før skolestart... Har hun mange elever? Ser for meg at det blir mye jobb, det er jo kontaktmøter med alle foreldre rett etter skolestart. 0 Siter
PieLill Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Jeg synes PieLill sa det meste, og har bare en ting å tilføye.... Jeg har ei venninne som jobber som lærer og hun tar hver sommer før skolestart en telefon til alle foreldrene dersom hun har nye klasser. Da ringer hun og presenter seg og forteller at hun er den nye læreren til barnet deres og lurer på om det er noe spesielt hun bør vite om deres barn. Dette vet jeg at veldig mange foreldre setter stor pris på, og man skaper på en måte en god kommunikasjon med forldrene før skolestart. Jeg hadde iallfall satt stor pris på om læreren hadde ringt hjem til oss og spurt om ting om barnet vårt før skolestart... Prisverdig. Tror likevel en slik telefon kunne kommet litt plums på og at jeg kunne trenge litt mer tid, samt å bli litt bedre kjent med læreren før jeg kunne svare på slike spørsmål. mvh 0 Siter
Gjest På vakt Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Jeg forventer at en lærer skal være glad i barn og at han/hun skal sørge for at barnet trives. Jeg forventer også at en lærer passer godt på barna og ser til at ingen blir mobbet. Det viktigste er at man kan slappe av for at barnet har det trygt og bra og får undervisning som er tilpasset. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Jeg forventer at læreren holder nogenlunde ro i klassen. At hun/han ser hver elev og gir alle oppmerksomhet - også de som er stille og ikke gjør noe av seg. Jeg forventer at det blir laget opplegg som er individuelt tilpasset ut i fra hvor mye den enkelte elev kan. Dvs. de som kan å lese får utfordringer tilpasset dem, mens de som ikke kan det får utfordringer tilpasset dem. Det samme med andre ting. Jeg forventer å få beskjeder som er viktige for meg som foreldre. Hos oss bruker vi en perm der det er en plastlomme der lapper blir lagt. I tillegg er det satt inn en kladdebok vi bruker som meldingsbok frem og tilbake. Det er lekse for både barn og foreldre og sjekke permen hver dag etter skolen. Og elevene må legge permen på pulten sin hver morgen når de kommer, og så blir den sjekket. JEg forventer å bli innkalt til et par foreldresamtaler i løpet av året og et par foreldremøter. Jeg forventer også at jeg får beskjed hvis noe ikke fungerer med barnet mitt faglig eller sosialt. Jeg forventer at læreren legger opp til at alle skal vise hverandre respekt og at utestenging og erting/mobbing ikke tolereres. Jeg forventer at læreren stimulerer til at barn skal leke sammen med andre enn bestevennen av og til. (Arrangerte leker eller leketider.) Det er det jeg kommer på i farten. Gratulerer med ferdig utdannelse og ny jobb!!! Jeg bøyer meg i støvet for lærere, dere har en av de aller viktigste jobbene! 0 Siter
mariamamma Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 At læreren liker barn og trives med å jobbe med dem. At læreren jobber strukturet og planmessig. Vet hvorfor h*n gjør det h*n gjør. At læreren holder hjemmet oppdatert om hva som jobbes med og hva som er viktig å vektlegge ved dette. At læreren ikke behandler barna ut fra sterotype idéer. At læreren fra dag en jobber hardt for å innarbeide god orden i klassen og gode arbeidsvaner og "gruppevaner". Det innebærer også at mine egne engler må kunne settes kraftig på plass om det trengs. ;-) At læreren har lav terskel for å ta kontakt med meg. Enten det gjelder barnets faglige utvikling, sosial fungering eller adferd. At læreren ser min forelderkompetanse som et nyttig redskap, ikke en trussel eller forstyrrelse av det planlagte opplegget. At læreren setter mål foran metode og endrer metodene ved behov. At læreren utvider sin kompetanse eller forsøker å innhente ekstern kompetanse ved behov. --- For å balansere dette. Jeg synes læreren burde kunne forvente av meg: At jeg i ord, holdning og handling er positiv til skolen overfor barnet. At jeg følger opp barnets skolearbeid kontinuerlig. At jeg møter lærerens kompetanse og erfaringer med mitt barn med samme respekt som jeg ønsker at læreren skal vise min forelderkompetanse. At jeg støtter lærerens arbeid med å bygge et godt sosialt- og læringsmiljø i klassen. At jeg tar lærerens henvendelseer til meg angående mitt barn på alvor uten å automatisk gå i forsvar. At jeg fremfører eventuell kritikk eller ønsker om endringer på en positiv, konstruktiv og løsningsfokusert måte. At jeg så langt det er mulig sørger for at barnet møter uthvilt, mett og fornuftig kledd på skolen. mvh Veldig bra!!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.