Gjest må bare høre meningen fra noen erfarne "reisere" Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Skal en uke til et sted som ligger ca 10 timers bilkjøring unna (med flere stopp vil det fort bli 12 timer). Det er jeg (mor) og to små barn (10 mnd og 3 år) som skal dra. Alternativene er å enten kjøre bil frem på en dag. Eller ta nattog ((6 timer) og båt(8 timer). Eller fly (1 time) og tog + bil (tot 6 timer). Eller fly og båt (8 timer). Uansett hva jeg velger blir det en ganske lang tur å dra på alene med to små. Hva tror dere vil være det beste alternativet for oss alle? Relativt uerfaren på dette... 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Jeg ville valgt en variant som ga færrest mulig timer i bil. For i bilen sitter de to fastspent, og du er opptatt med kjøring. De to kan sove, men sover vel ikke hele dagen. Og når de ikke sover kan de fort bli lei. De 12 timene du skisserer kan da bli lengre. I tog/fly/båt så er du "ledig" og kan oppholde dem. Dere kan "lese", se ut av vindu i lag, kanskje gå litt rundt etc. Dessuten er det variasjon- det å bytte transport middel underveis. Kanksje OK for alle partner? 0 Siter
matildes mor Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Jeg ville valgt bilen. Da kan du stoppe når du vil-ta en matpause,rusle litt rundt osv. Våre barn har vært vant med å kjøre 4-10 t fra de var små og det har alltid gått veldig fint-og vi har ikke dvd spiller i bilen ;-). Og ja jeg har rett som det er kjørt avgårde med smårollingene i bilen alene.Det går helt fint.Utstyr deg med noen eventyr cder elller musikk som de liker og godt humør:-) 0 Siter
Gjest dobba Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Fordel med natt-tog er at da kan alle sove. På båten kan dere ha lugar som dere kan trekke dere tilbake til for å hvile eller sove en time på dagen. Fly er også en fin form for reising, men det er antakeligvis det dyreste alternativet. Så det spørs hva feriebudsjettet sier til det. Ungene klarer seg sikkert i bilen hvis de er vant til mye kjøring. MEN er du vant til å kjøre så mye på en dag? Det må være det aller viktigste å ta hensyn til. Hvis du ikke er vant til langkjøring alene så er det svært tungt å holde seg våken nok på slutten av turen. Kanskje må det da legges inn en ekstra overnatting for å klare det. Så her må du selv føle deg frem for hvordan du som forelder klarer å håndtere reisa på beste og sikreste måten for dere alle. 0 Siter
PieLill Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Ville tatt bil. Så hadde jeg bil når jeg kom fram. Med to så små kan det også bli veldig mye pes og drasse med seg bagasje hit og dit. Beregner man god tid og har med DVD i bilen, hjelper det. Det er også lurt å kjøre på de tidspunktene som barna sover. Husk bilsyketabletter. Foruten å avhjelpe kvalme kan de være litt søvndyssende. God tur! mvh 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Jeg ville aldri i livet kjørt en så lang biltur alene med to barn. Tenk hvor sliten du blir av kjøringen selv i tillegg til å skulle "underholde" to unger som sikkert er drittlei etter to timer? En 10 mnd. gammel baby som skal sitte fastspent i 10 timer tør jeg ikke si hva jeg mener om... Selv om du sikkert stopper annen hver time, trenger de å løpe litt, strekke skikkelig på beina og de rekker ikke det hvis du noen gang skal komme fram. Nattog kan man sove på. Når man ikke sover, kan ungene fly fram og tilbake i vognene, pluss leke med andre barn. Ellers kan du konsentrere deg mer om knøttet uten begge hendene på rattet. Som regel er det barneavdelinger med lekerom og dvd-spiller på lange strekninger. Jeg har nylig reist sju timer med barn og det er ikke moro de siste 4 timene, selv om vi tok tog og de fikk leke og gjøre masse. Fly er jo helt klart det raskeste og har man råd, ville jeg definitivt valgt dette. Men hvis du da allikevel må reise 8 timer med båt, har du kun spart 2 timer og da vet jeg ikke. Men alt annet enn bil i hvertfall. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Det blir jo en veldig lang tur, uansett hva du velger. Jeg ser for meg at det blir helt forferdelig å skulle drasse på masse bagasje i tillegg til en baby inn og ut av tog/båt/fly, derfor ville jeg kanskje valgt bilen. 0 Siter
Linnea78 Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Siden du spør er sikkert ikke hverken du eller barna vandt til å kjøre så langt? Blir barna bilsyke? Selv om det er mye mas og kjas å lempe bagasje ville jeg valgt noe som ikke innebærer mye kjøring alene i bil. Hva gjør du hvis barna nekter å sitte i bilen, men bare sitter å hyler? Du tar selvsagt en pause. Setter barna i bilen igjen, så etter 5 min setter barna i gang igjen. Tar du ny pause? HVis du kjører kollektivt kan du alltid ha begge hendene fri til å hjelpe barna. Og toget/flyet/ toget går uansett. :-) Du kan like mye ta pause når du vil hvis du kjører kollektivt som med bil. Jeg og min kjære velger å kjøre tog da vi skal på lang tur (ca 10-11 timer med bil). Men det er ditt valg. 0 Siter
puttelull Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 For 3 år sdien reiste jeg ogubben med 2 barn på snart 4 år og 16 mnd. turen var på over 100 mil, og vi var to til å kjøre! Vi hadde en overnatting midtveis, og en til (grunnet dåp) ca 12 mil fra endestasjonen. På endestasjonen var vi avhengige av bil for å kunne komme oss til butikk osv. For oss var det aldri noe alternativ å ta tog/fly. Poenget mitt er: Kjører du alene med to små, så legg ihvertfall inn overnattinger! Både du og ungene har godt av det. Et alternativ er jo å kjøre ca. halvparten en dag, overnatte, og bruke dagen på overnattingsstedet til å se dere om, og ellers slappe av, for deretter å kjøre om natta resten av turen. Det er mitt forslag. Legg ikke opp til å kjøre hele turen på en dag!;-( 0 Siter
jubalong70 Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Trenger du bil når du kommer frem? I så fall ville jeg kjørt bil. Hvorfor kan du ikke overnatte? For med 1 overnatting blir det en kjempekoselig biltur. Ellers tror jeg at jeg hadde satset på enten fly og båt eller fly, tog og bil. Nattog i bare 6 timer høres slitsomt ut. 0 Siter
Gjest Marres Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Ville helt klart tatt bil. Da kan alt skje i deres eget tempo, og en overnatting kan være kjempetrivelig. Dessuten, hvis noen av de små blir sure/gretne eller slår seg vrang, er det bedre å være i egen bil å kunne evt stoppe på en rasteplass, kjøpe en is e.l. Ikke særlig trivelig når sånt skjer midt i all rushet på feks en flyplass. Ta dere goood tid og nyt bilturen og naturen 0 Siter
vici Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 jeg ville valgt bil! Tenk så herlig å kunne laste all bagasje inn i bilen og ikke tenke mer på akkurat det før en er framme. Å ha 2 barn med en ukes bagasje på flere transportetapper høres utrolig slitsomt ut. Kanskje kan du låne en dvd spiller til 3 åringen? Ta med noen kjekke filmer så har han underholdning i flere timer. cdplater barna liker er et must! Her spiller vi kapteinsabeltann og knutsen og ludvigsen hele kjøreturen. til minstemann har jeg sett endel aktivitetsbett en kan henge på bilstolen slik at han kan sparke og trykke, som lager lyd osv. Det finnes også speil slik at du kan se han i ditt speil dersom han sitter baklengs. Pakk med kjølebagg med mat og drikke, bruk mye stopp, kjør når barna sover og legg inn en overnatting. Kanskje noen kan passe barna mens du sover en dag slik at du kan kjøre en av strekningene på natta? 0 Siter
asterix Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg ville tatt bilen + telt og overnattet en gang på veien. :-) 0 Siter
Gjest salmiakk Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 Jeg hadde valgt å kjøre. Jeg hadde reist på ettermiddagen. Da er ungene våkne noen timer og så sovner de,-forhåpentligvis. hadde kjørt frem til kl 22-23 og så overnattet. Neste dag har dere jo hele dagen å komme frem på, uten stress. Kan sove lenge og:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.