Gå til innhold

når slutte å sove på dagtid?

Anbefalte innlegg

Gjest hva gjør vi
Skrevet

lillegutt er 2 år og 2 måneder og har alltid hatt problem med soving. Han har tullet mye på natta osv.

Nå sover han hele natta!!!!!!!! Men sovner så sent på kvelden. Han legger seg kl 1900-1930 (samme tid som litt eldre søsken). Men han sovner sist av dem alle. Klokka kan bli nærmere 2030-2100 før han sovner og i hverdagen MÅ vi opp mellom 0630-0730 alt etter hvilken dag det er. Han kan godt sove til 0830 dersom det er rolig i huset (noe det som regel ikke er)

Han blir lagt kl 1130 i barnehagen og de vekker han 1300. (han kan sove iallefall til 1430 viss de ikke vekker han). Som regel sovner han ikke før nærmere kl 12 men det er visst vanskelig å legge han senere siden alle blir lagt samtidig (sukk)

Så hva gjør jeg? Kutter jeg soving på dagtid tvert? Regner med en trøtt gutt noen dager for han ER trøtt når det nærmer seg kviling. Men tror jo kanskje at dersom han får lagt seg 1830-1900 og faktisk sovner da at dette er bedre for han og at han ikke vil ha behov for soving på dagtid?

Forslag mottas da jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre. Barnehagen mener selvsagt at han bør sove ennå, at han helst må sove så lenge han vil, at alle må legge seg på samme tid osv.

Skrevet

Hei!

Kutt ned på sovingen om dagen, mitt lille gull sov alt fra 30 min til 2,5 timer i barnehagen. Vi trodde han skulle være utslitt når han begynte i barnehagen. Men den gang ei, så vi måtte kutte ned på sovingen. Da ble det bedre tider, men nå er det et slit igjen det er varmt og veldig lyst, selv med lystette gardiner :-)

Vi får sjerpe inn til høsten igjen.

God sommer og lykke til!

Hilsen

Gjest erica terese
Skrevet

Hei!

Kutt ned på sovingen om dagen, mitt lille gull sov alt fra 30 min til 2,5 timer i barnehagen. Vi trodde han skulle være utslitt når han begynte i barnehagen. Men den gang ei, så vi måtte kutte ned på sovingen. Da ble det bedre tider, men nå er det et slit igjen det er varmt og veldig lyst, selv med lystette gardiner :-)

Vi får sjerpe inn til høsten igjen.

God sommer og lykke til!

Hilsen

Vi kuttet sovingen ned til 1 time da poden var så gammel.

Skrevet

Begge mine jenter sluttet med dagsoving når de var ca 2 år gamle.

Jeg tror jeg hadde prøvd. Greit, han blir trøtt etter barnehagen de første dagene. Da er det viktig for dere å være der for ham. Kanskje kan han få en halvtime på sofaen, men ikke mer.

Skrevet

Mellomste sluttet å sove på dagen ca. 2 år.

Og nå er lillegutten vår 22 mnd. og vi kuttet ut dagsøvnen helt for en uke siden.

Han pleide å legge seg ca. 19-19:30 og sove til 06-07 tiden. Og så sove 1 time på dagtid.

Men så begynte han å våkne igjen på nettene. Og når han hadde holdt på med det i 3 uker så bestemte jeg meg for å prøve å kutte ut dagsovingen.

Han var litt sutrete på ettermiddag i 2 dager men så gik det over. Og nå sover han fra 19:00-06/06:30.

thuva1365380402
Skrevet

Vi sluttet med soving i januar i år. Da var han nesten 3 år (ble det i mars). Han er en skikkelig sovegris, så vi har aldri hatt problemer med soving på kveld/natt. Nå i sommer har det hendt ofte at han sovner i godstolen i stua, da kan han sove 1-2 timer. Da legger vi han ca. kl. 20 istedet for kl. 19 dersom han har sovet.

Men dette tror jeg er veldig individuelt for hvert enkelt barn. Det som er riktig for det ene barnet, er ikke riktig for et annet barn.

Skrevet

Må bare kommentere dette med barnehagen sin "innvirkning" på dagsoving:

Det er store forskjeller på barnehager!

I vår barnehage legger de ungene etter når de er trøtte! Min lille knert på 2 år legges inne i senga si, han legger seg alt fra 11.30- 13! Alt etter som hvor trøtt han er. I gangen, ved garderoben, henger det en oversikt over hvor mye de enkelte ungene har sovet, og når. F.eks. "Erik" 11.30-14.05.

De spør oss foreldre hvor lenge gutten skal få sove, og noterer det ned, ved siden av navnet til gutten på denne tavla, og vekker når tida er inne!

Guttungen her sover som regel bare 1 time (litt mer noen ganger) om dagen nå, men den duppen er han helt avhengig av.

Han legger seg som regel greit i 19.30-tida, og nå sover han til han blir vekket litt før 8. Men du skulle sett oss for 7 mnd siden! DA var det ikke mye soving på'n....

HAn skal iallefall få sove når han er trøtt på dagtid gjennom sommeren, så få vi se når han begynner i barnehagen igjen til høsten.

Det er vanskelig å vite når de skal slutte.

Eldstemann sov på dagtid til han var 15 mnd, snuppa til ho var over 3 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...