Gå til innhold

barnebidrag - 17 år og flytte på hybel

Anbefalte innlegg

Gjest lover og regler

Barnet skal flytte på hybel for å gå på skole, er da 17 år (skal bo sammen med kjæresten).

Idag betaler barnefaren barnebidrag til moren. Det viser seg nå at bidragsbarnet får svært lite av disse pengene og når h*n begynner på skole har barnemoren sagt at h*n får klare seg på stipend.

Er det noen som vet om det går ann å betale bidrag rett til barnet når det flytter og er under 18 år?

Eller finnes det noen annen måte man kan hindre at moren står ansvarlig for bidragspengene, når man vet at disse da ikke vil gå til barnet? Hvordan går man frem i en slik sak?

Hvis noen vet om sider på internett man kan gå inn på om dette emnet så er det supert (På trygdekontorets sider så står det ingenting om dette emnet).

Fortsetter under...

• 4 uker senere...

Jeg kjenner en 17-åring som flyttet hjemmefra uten bostedsforelders samtykke så det her vet jeg litt om.

H*n har krav på bidrag fra BEGGE foreldrene. Er det ikke avtalt samvær så er bidraget fra hver og en på drøye 2500 kr. I tillegg så følger barnetrygden barnet. Dette er ifølge Trygdkontoret. Barnetrygden kan utbetales direkte til barnet.

Da blir det drøye 5000 kr i bidrag. Drøye 900 i barnetrygd samt stipend.

• 2 uker senere...

Jeg kjenner en 17-åring som flyttet hjemmefra uten bostedsforelders samtykke så det her vet jeg litt om.

H*n har krav på bidrag fra BEGGE foreldrene. Er det ikke avtalt samvær så er bidraget fra hver og en på drøye 2500 kr. I tillegg så følger barnetrygden barnet. Dette er ifølge Trygdkontoret. Barnetrygden kan utbetales direkte til barnet.

Kan virkelig foreldre pålegges å betale penger til et umyndig barn som flytter hjemmefra _mot_ deres vilje og som kunne fortsatt å bodd hos den ene forelderen?

Ville dette også gjelde om foreldrene var gift/bodde sammen?

Denne tenåringen blir samboer, da bør vel samboers eventuelle inntekt kunne redusere eventuelle bidrag.

At foreldre ikke skal motta barnebidrag eller barnetrygd for et barn de ikke har noen økonomiske utgifter med er jo bare rett og rimelig.

Har du noen paragrafer å vise til?

mvh

Hvis min 17 åring hadde flyttet hjemmenfra uten min tillatelse, så hadde jeg koblet inn barnevernet. Det kalles rømming,

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...