Gå til innhold

Om mer og mindre "korrekte" begreper

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

12

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• PieLill

5

• Dorthe

3

Du har ingen forståelse for at mennesker med down syndrom eller deres familier syns det kan være støtende at vi fortsatt bruker slike ord om de???

Jeg tror de stort sett støtes av folks holdninger og manglende interesse, ikke av hvilke ord som benyttes isolert sett.

Gjest skjerp deg

Jeg tror de stort sett støtes av folks holdninger og manglende interesse, ikke av hvilke ord som benyttes isolert sett.

Tror de godt kan støtes av begge deler jeg.

Har jeg fått bare en eller to til å forstå det i dag så er jeg såre fornøyd;o)

Tror de godt kan støtes av begge deler jeg.

Har jeg fått bare en eller to til å forstå det i dag så er jeg såre fornøyd;o)

Jeg tror egentlig at folk som er ekstremt opptatt av ordbruk ofte kan ha større problemer med sine holdninger til de det gjelder enn mange andre.

Annonse

Jeg mener at ordbruk og holdninger ofte henger meget godt sammen.

Hvor ofte det henger sammen skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at mange i min mors generasjon fortsatt sier mongolid, og deres holdninger til de menneskene det gjelder er mer preget av respekt og empati enn mange jeg kjenner som bruker mer korrekt språkbruk.

Jeg tror egentlig at folk som er ekstremt opptatt av ordbruk ofte kan ha større problemer med sine holdninger til de det gjelder enn mange andre.

Veldig enig med deg.

Wenche Foss har en sønn med downs syndrom, og jeg har hørt henne selv bruke begrepet mongolid. Det var det det het den gangen, og var ikke noe vondt i det. Det er betydningen ordet har fått i ettertid som gjør at enkelte tar seg nær av det. Akkurat som med ordet neger.

Gjest skjerp deg

Hvor ofte det henger sammen skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at mange i min mors generasjon fortsatt sier mongolid, og deres holdninger til de menneskene det gjelder er mer preget av respekt og empati enn mange jeg kjenner som bruker mer korrekt språkbruk.

hehe, ja man kan ikke forandre de gamle. Min mor har også en rekke gamle ord og uttrykk hun bruker, men vi som er unge i dag trenger ikke brukeordene fordi de gamle gjør det? Jeg vet om gamle mennesker osm er redd for og som snakker stygt og nedlatende om mørke/afrikanske/asiatiske mennesker også jeg.

Gjest skjerp deg

Veldig enig med deg.

Wenche Foss har en sønn med downs syndrom, og jeg har hørt henne selv bruke begrepet mongolid. Det var det det het den gangen, og var ikke noe vondt i det. Det er betydningen ordet har fått i ettertid som gjør at enkelte tar seg nær av det. Akkurat som med ordet neger.

Det var et PK ord den tiden ja.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg beklager fraværet, men jeg har vakt og har i mellomtiden mottatt en pasient til innleggelse.

Jeg tar gjerne denne diskusjonen og klargjør mitt standpunkt.

Mongoloid var den offisielle betegnelsen inntil for få år siden. Utgangspunktet var et utseende som ligner personer fra Mongolia. For meg er mongoloid et helt ok begrep. Det blir akkurat på samme måte som at noen fortsatt sier mansik depressiv der vi i dag bruker betegnelsen bipolar.

Mongo er derimot et skjellsord. På samme måte som nigger er et skjellsord, men ikke neger.

Vanskapt forholder seg likedan. Det er ikke mange år siden jeg solgte lodd for Vanførelaget. Vi hadde også Vanførehjem.

Så lenge jeg er satt til å være fagperson på psykiatriforum, vil det være tillatt å skrive inn sine spørsmål selv om en ikke er oppdatert i den seneste terminologi.

Jeg vil også slette innlegg som jeg mener er upassende i en konkret tråd. Et innlegg som er upassende i en tråd, trenger ikke være det i en annen. Jfr denne diskusjonen.

Jeg ønsker dere en velsignet aften :-)

PS. Gjelder også de ulike variantene av Tante Sofie :-)

Gjest Hei33

Veldig enig med deg.

WF HADDE en sønn med Down syndrom.Han er død for mange år siden.

Annonse

Jeg beklager fraværet, men jeg har vakt og har i mellomtiden mottatt en pasient til innleggelse.

Mongoloid var den offisielle betegnelsen inntil for få år siden. Utgangspunktet var et utseende som ligner personer fra Mongolia. For meg er mongoloid et helt ok begrep. Det blir akkurat på samme måte som at noen fortsatt sier mansik depressiv der vi i dag bruker betegnelsen bipolar.

Mongo er derimot et skjellsord. På samme måte som nigger er et skjellsord, men ikke neger.

Vanskapt forholder seg likedan. Det er ikke mange år siden jeg solgte lodd for Vanførelaget. Vi hadde også Vanførehjem.

Så lenge jeg er satt til å være fagperson på psykiatriforum, vil det være tillatt å skrive inn sine spørsmål selv om en ikke er oppdatert i den seneste terminologi.

Jeg vil også slette innlegg som jeg mener er upassende i en konkret tråd. Et innlegg som er upassende i en tråd, trenger ikke være det i en annen. Jfr denne diskusjonen.

Da vet vi ditt utgangspunkt for debatten om ordbruk.

Ser frem til svar på mine spørsmål også, når du får tid.

Nå har jeg skrevet meg varm her, så jeg kan like gjerne fortsette.

Jeg synes egentlig dette hører hjemme på webmaster-forum, det var "avsporingen" om din rolle her inne som først ble slettet.

Så dette er diskusjonen for min del - hvilken rolle har du på DOL? Privatperson eller fagperson?

Synes du det er ok å kombinere litt av begge, og bruke sletteknappen der det passer deg?

Har nemlig sett dette før, og det har en tendens til å skje der du får (betimelig) kritikk rettet mot deg.

At denne digresjonen dukket opp i tråden til alyssa var - om du ikke husker - ditt innlegg som lød:

"I slike situasjoner må folk få bruke de ord de kan. De trenger ikke år på universitet eller høyskole for å skrive her i sin nød!!! Alle vet hva ordene betyr.

Jeg er møkk lei alle politisk korrekte omdskrivinger av realitetene.

- Nils Håvard Dahl, psykiater "

En ting er at du faktisk kan trekke inn grad av utdannelse her, en grov fornærmelse mot trådstarter, men innlegget ditt er helt klart av personlig karakter.

Jeg stilte derfor følgende spørsmål til deg (som ble slettet..) - er du profesjonell fagperson som skal nyte godt av både å ha autoritet gjennom tittel, samtidig som du kan snakke rett fra levra - gjerne ganske frekt til tider - og på toppen av det hele ha sletteknappen innen rekkevidde??

Synes du det er riktig? Jeg synes du skal være enten saklig fagperson eller privatperson uten privilegiet av en sletteknapp, slik du fremstår nå er det som en som ikke tåler kritikk.

Jeg har som sagt sett det før, og mener det er en viktig prinsipiell diskusjon på et nettsted som dette.

Det jeg gjør på dette forum er som fagperson og ikke som privatperson. Dette inkluderer også bruk av sletteknappen.

Du og andre må gjerne kritisere meg alt dere ønsker. Jeg liker faktisk ganske godt å få noen friske debatter.

Jeg ber dog om at debatter med meg om meg tas i egne tråder og ikke under andres spørsmål.

Det jeg gjør på dette forum er som fagperson og ikke som privatperson. Dette inkluderer også bruk av sletteknappen.

Du og andre må gjerne kritisere meg alt dere ønsker. Jeg liker faktisk ganske godt å få noen friske debatter.

Jeg ber dog om at debatter med meg om meg tas i egne tråder og ikke under andres spørsmål.

Nå blir det jo bare ord mot ord hva du skrev i de andre innleggene som forsvant i slettingen, du kan selvsagt hevde at alt du skrev var på sin plass og saklig nyasert som fagperson.

Vel, jeg synes du gikk over streken, og det har jeg sagt før også, men da skjedde det samme - sletting, samt redigering av dine opprinnelige innlegg slik at det jeg kritiserte ble omskrevet.

Som sagt, det blir nå ord mot ord, men jeg sitter likevel igjen med en følelse av at du skal være uangripelig. Selvsagt skal du slette usaklige innlegg, men jeg synes ikke mine innlegg til deg var verken ufint skrevet eller usaklige.

Men så har du rett til å slette det som måtte passe deg, og da er det på 'an igjen.

Vel, jeg vanker ikke mye på dette forumet så det er ikke noen big deal for meg, men som jeg skrev et annet sted - jeg er fryktelig glad i DOL, derfor vil jeg også kritisere det jeg mener er upassende her. Også fra deres side. Gjerne uten å bli slettet, det gir ikke gode signaler. Men det er det da bare noen få som vet, og ingen skade er skjedd for DOL.

Bare en opplysning: Neger er et skellsord og forbudt å bruke i diskusjoner i USA, der brukes det Afro afrikaner. Men Nigger brukes jo som et kjeleord blandt Afro afrikanere i USA.

Jeg vil bare nevne det Arnulf Øverland skrev da mange mente han var en rassist: Jeg forebeholder med retten til å si at en neger er sort.

Det med korrekte begreper blir jo så mye ordkløverei i språket, eller hva?

Nå blir det jo bare ord mot ord hva du skrev i de andre innleggene som forsvant i slettingen, du kan selvsagt hevde at alt du skrev var på sin plass og saklig nyasert som fagperson.

Vel, jeg synes du gikk over streken, og det har jeg sagt før også, men da skjedde det samme - sletting, samt redigering av dine opprinnelige innlegg slik at det jeg kritiserte ble omskrevet.

Som sagt, det blir nå ord mot ord, men jeg sitter likevel igjen med en følelse av at du skal være uangripelig. Selvsagt skal du slette usaklige innlegg, men jeg synes ikke mine innlegg til deg var verken ufint skrevet eller usaklige.

Men så har du rett til å slette det som måtte passe deg, og da er det på 'an igjen.

Vel, jeg vanker ikke mye på dette forumet så det er ikke noen big deal for meg, men som jeg skrev et annet sted - jeg er fryktelig glad i DOL, derfor vil jeg også kritisere det jeg mener er upassende her. Også fra deres side. Gjerne uten å bli slettet, det gir ikke gode signaler. Men det er det da bare noen få som vet, og ingen skade er skjedd for DOL.

Dine innlegg til meg var verken ufine eller usaklige (til meg).

Jeg ønsker ikke at en ulykkelig kvinne som skriver et seriøst spørsmål i en vanskelig tid skal oppleve at hun kritiseres for feil bruk av ord. Det ufine, etter min mening, er at en tar denne diskusjonen i "hennes tråd".

I en egen tråd finnes det ingen angrep på meg som er så ufine, grove eller usaklige at de blir slettet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...