Gå til innhold

Er dere helt på tur?!

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Jeg mener..Først kommer det inn en rekke bedrevitende, moraliserende og kjipe svar i en tråd der en ung jente sliter med alvorlge problemstillinger..Og deretter hudfletter dere psykiateren når han setter dere på plass, og når han deretter rydder i tråden for at den ikke skal virke FOR smålig?:-o

Enkelte tråder er IKKE velegnede for verken tekniske, moralske eller prinsippielle digresjoner, og er hvertfall ikke brukbare som konkuranseparametere på hvilken doler som er mest politisk korrekt!

Tren nå litt på medfølelse og normal folkeskikk, istedet for all verdes PK begreper, da folkens..De kan dere sannelig godt nok!

Noen anger er innhold LANGT viktigere enn form.

Synes litt streng

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237907-er-dere-helt-p%C3%A5-tur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• laguna1365380434

6

• Dorthe

4

• Osiris

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Signaturelle

Helt enig. Også er vel ikke begrepet mongoloid så veldig uvanlig egentlig? De fleste vet jo hva det innebærer. Uansett navn er det jo samme greie det går ut på. Synes ikke man skal henge seg opp i slike detaljer. Personlig synes jeg ikke det er verre å si mongoloid enn det er å si dævvhørt eller blind jeg. Det er ikke alle som føler det riktig å bruke medisinske uttrykk når man snakker om personlige ting på den måten.

Viktig å ikke miste tråden her, det er tross alt en ung jente som sliter med et temmelig stort dilemma. At hun bruker ordet mongoloid betyr ikke nødvendigvis at hun ser på barnet som noe mindreverdig - hun sier bare at det er noe galt med barnet.

Bra det er flere med vett i hodet her som klarer å lese innhold, ikke bare ord.

Gjest skjerp deg

Helt enig. Også er vel ikke begrepet mongoloid så veldig uvanlig egentlig? De fleste vet jo hva det innebærer. Uansett navn er det jo samme greie det går ut på. Synes ikke man skal henge seg opp i slike detaljer. Personlig synes jeg ikke det er verre å si mongoloid enn det er å si dævvhørt eller blind jeg. Det er ikke alle som føler det riktig å bruke medisinske uttrykk når man snakker om personlige ting på den måten.

Viktig å ikke miste tråden her, det er tross alt en ung jente som sliter med et temmelig stort dilemma. At hun bruker ordet mongoloid betyr ikke nødvendigvis at hun ser på barnet som noe mindreverdig - hun sier bare at det er noe galt med barnet.

Ja, mongolid er et utrangert ord. NÅ vet du det!!!!!!!!!!!

Annonse

laguna1365380434

Jeg syns ikke det er god folkeskikk å bruke ordet mongolid om andre mennesker. Det gjør meg virkelig vondt at man kan snakke om mennesker med down syndrom på en så nedverdigende måte. Det er lite medfølende og særs dårlig folkeskikk!

Hva er egentlig et ørlite kotumebrudd mot å utvise total mangel på proposjoner og medfølelse?

Jeg er utmerket i stand til å forstå folk, selvom de ikke nødvendigvis bruker de retteste ordene, og også til å skjønne hva somer vondkynt ment og hva som ikke er det.

Den tråden var IKKE tid og sted for smålig flisespikking, synes jeg.

laguna1365380434

:-) Enig. Så klabert!

Signaturelle

Jeg syns ikke det er god folkeskikk å bruke ordet mongolid om andre mennesker. Det gjør meg virkelig vondt at man kan snakke om mennesker med down syndrom på en så nedverdigende måte. Det er lite medfølende og særs dårlig folkeskikk!

Hvorfor er det nedverdigende?

Gjest skjerp deg!!

Hva er egentlig et ørlite kotumebrudd mot å utvise total mangel på proposjoner og medfølelse?

Jeg er utmerket i stand til å forstå folk, selvom de ikke nødvendigvis bruker de retteste ordene, og også til å skjønne hva somer vondkynt ment og hva som ikke er det.

Den tråden var IKKE tid og sted for smålig flisespikking, synes jeg.

Jada, mulig jeg tok litt av. Jeg blir vanvittig provosert av slik uvitende ordbruk og greier sjelden styre meg...

Som sagt, svaret NHD gav alyssa er jeg enig i.

Annonse

laguna1365380434

Jada, mulig jeg tok litt av. Jeg blir vanvittig provosert av slik uvitende ordbruk og greier sjelden styre meg...

Jammen så kult da! :-) Dolere som modifiserer seg er ikke hverdagskost..;-P

Modig og kult av deg! :-)

Gjest skjerp deg

Hvorfor er det nedverdigende?

Mongolid,(mongo) tilbakestående, er ord som i mitt hode klinger dårlig. Det var ord som ble brukt, i mangel av noen bedre, for mange år siden. Desverre finnes det altfor mange mennesker som fortsetter å bruke disse dårlige ordene også i år 2006. Jeg liker det dårlig.

Men har du tenkt på at du kanskje har påført Alyssa unødig dårlig samvittighet i en sak som er veldig personlig og vanskelig? Jeg tror det fins en tid for alt, og jeg tror det ville vært bedre å diskutere bruken av disse ordene i en annen sammenheng.

Gjest skjerp deg

Men har du tenkt på at du kanskje har påført Alyssa unødig dårlig samvittighet i en sak som er veldig personlig og vanskelig? Jeg tror det fins en tid for alt, og jeg tror det ville vært bedre å diskutere bruken av disse ordene i en annen sammenheng.

Nei, jeg tror ikke jeg har påført alyssa noen verdens ting. Jeg har sagt at jeg er enig i svaret NHD gav henne. Hun har det nok vanskelig og tøft nå. Det har jeg overhodet INGEN vanskeligheter med å forstå.

Heisann du - det var ikke moral-innleggene som først ble slettet.

Jeg skal først si deg hvorfor jeg er irritert - jeg reagerer på sletting der NHD blir kritisert for sine utsagn. Det har skjedd før, og jeg har ingen respekt for at han bruker sletteknappen i kraft av å være fagperson samtidig som han helt klart har uttrykt private meninger det er lov å kritisere! I dette tilfellet var det insinuasjoer om grad av utdannelse hos trådstarter, samt utsagn om at han var "drittlei av politisk korrekte omskrivninger av realiteter" som jeg fyrte meg opp over. Jeg stilte spørsmålstegn til å dra inn en slik faktor, fikk et overlegent svar helt på siden av mitt spørsmål, og deretter skjedde den første slettingen - nettopp av min kritikk.

Jeg mener det må være et skille mellom privatperson/fagperson.

Det er min mening her, jeg har som sagt sett denne slette-tendensen før og reagerer sterkt på det. Som jeg sa til NHD før han slettet - fint om han bruker sin fritid(?) ulønnet(?) på å svare her, men så lenge han hevder sin rett til å gi sin personlige mening får han jammen stå for det han skriver og gi fra seg sletteknappen.

Og min reaksjon har _ingenting_ å gjøre med hvorvidt han støtter bruk av ord som vanskapning, mongolid, osv.

Jeg synes dette er en viktig prinsipiell diskusjon her på et tilsynelatende seriøst nettsted som DOL.

Gjest skjerp deg

Heisann du - det var ikke moral-innleggene som først ble slettet.

Jeg skal først si deg hvorfor jeg er irritert - jeg reagerer på sletting der NHD blir kritisert for sine utsagn. Det har skjedd før, og jeg har ingen respekt for at han bruker sletteknappen i kraft av å være fagperson samtidig som han helt klart har uttrykt private meninger det er lov å kritisere! I dette tilfellet var det insinuasjoer om grad av utdannelse hos trådstarter, samt utsagn om at han var "drittlei av politisk korrekte omskrivninger av realiteter" som jeg fyrte meg opp over. Jeg stilte spørsmålstegn til å dra inn en slik faktor, fikk et overlegent svar helt på siden av mitt spørsmål, og deretter skjedde den første slettingen - nettopp av min kritikk.

Jeg mener det må være et skille mellom privatperson/fagperson.

Det er min mening her, jeg har som sagt sett denne slette-tendensen før og reagerer sterkt på det. Som jeg sa til NHD før han slettet - fint om han bruker sin fritid(?) ulønnet(?) på å svare her, men så lenge han hevder sin rett til å gi sin personlige mening får han jammen stå for det han skriver og gi fra seg sletteknappen.

Og min reaksjon har _ingenting_ å gjøre med hvorvidt han støtter bruk av ord som vanskapning, mongolid, osv.

Jeg synes dette er en viktig prinsipiell diskusjon her på et tilsynelatende seriøst nettsted som DOL.

Det var måten NHD svarte mij som gjorde meg sint også. SÅ kom denne debatten om ordbruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...