Gå til innhold

Kan en selv lære seg å tenke positivt, noen råd?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest my sunshine

hei! går du til psykolog?dette er noe han kan hjelpe deg med,evt kan du be om å få bli med på kurs i kognitiv terapi,som det heter. se også mine svar til nicole40(jeg lurer veldig på dette,5/7-06),der jeg har forklart endel.lykke til! du kan begynne med å skrive ned de negative tankene. så finner du positive tanker som du vil tenke i steden.og så må du stoppe opp og snu tankene hver gang du tenker neg.:)

hei! går du til psykolog?dette er noe han kan hjelpe deg med,evt kan du be om å få bli med på kurs i kognitiv terapi,som det heter. se også mine svar til nicole40(jeg lurer veldig på dette,5/7-06),der jeg har forklart endel.lykke til! du kan begynne med å skrive ned de negative tankene. så finner du positive tanker som du vil tenke i steden.og så må du stoppe opp og snu tankene hver gang du tenker neg.:)

Det finnes tusenvis av bøker på markedet og jeg har inntrykk av at det gis ut tusenvis på verdensbasis hvert år. Her er det bare å velge og vrake. Særlig vrake. Noen er så banale at det ikke er underholdende engang.

Synes my sunshine gir et godt tips. Tenker på om ikke kognitiv terapi hadde vært noe for meg også.

Ellers finnes det mange kurs å velge i på det åpne marked. De har en tendens til å koste veldig mye. Vær oppmerksom på de som lover gull og grønne skoger, det vil si stort sett alle.

Nei, dette ble jo veldig negativt! Pass på lommeboken din i hvert fall.

Lykke til! Du har allerede oppmerksomheten din i positiv retning.

Gjest Violsa

Det finnes tusenvis av bøker på markedet og jeg har inntrykk av at det gis ut tusenvis på verdensbasis hvert år. Her er det bare å velge og vrake. Særlig vrake. Noen er så banale at det ikke er underholdende engang.

Synes my sunshine gir et godt tips. Tenker på om ikke kognitiv terapi hadde vært noe for meg også.

Ellers finnes det mange kurs å velge i på det åpne marked. De har en tendens til å koste veldig mye. Vær oppmerksom på de som lover gull og grønne skoger, det vil si stort sett alle.

vel , disse teite banale selvhjelpsbøkene har mye gode tips å komme med.

Problemet er vel heller at folk tror de bare kan lese en bok og vips skal de få noen slags a-ha opplevelse og bli såå positive.

Det krever masse jobbing med seg selv , akkurat som det gjør når man går i terapi hos en psykolog eller psykiater.

Gjest my sunshine

hei! hvis man er pasient gjennom psykiatrien,kan man være med på slike kurs gratis gjennom kommunen eller dps.:)

Gjest my sunshine

ps. kommunen og dps har slike kurs for de med angst,også:)

Annonse

vel , disse teite banale selvhjelpsbøkene har mye gode tips å komme med.

Problemet er vel heller at folk tror de bare kan lese en bok og vips skal de få noen slags a-ha opplevelse og bli såå positive.

Det krever masse jobbing med seg selv , akkurat som det gjør når man går i terapi hos en psykolog eller psykiater.

NOEN selvhjelpsbøker er teite og banale,ja. Ikke alle.

Jeg har vært storforbruker av slike bøker og snakker kun ut fra egen erfaring.Enkelte bøker krever et så strengt regime at man i hvert fall ikke skal ha veldig store psykiske problemer for å klare å gjennomføre programmet.

Derfor synes jeg my sunshine så langt har kommet med det beste tipset.

Når jeg forhåpentligvis oppnår større stabilitet i toppetasjen, skal jeg plukke frem de få perlene av selvhjelpsbøker jeg har igjen. Ellers synes jeg god skjønnlitteratur gir større innsikt og forståelse både for andre og en selv.

Gjest Violsa

NOEN selvhjelpsbøker er teite og banale,ja. Ikke alle.

Jeg har vært storforbruker av slike bøker og snakker kun ut fra egen erfaring.Enkelte bøker krever et så strengt regime at man i hvert fall ikke skal ha veldig store psykiske problemer for å klare å gjennomføre programmet.

Derfor synes jeg my sunshine så langt har kommet med det beste tipset.

Når jeg forhåpentligvis oppnår større stabilitet i toppetasjen, skal jeg plukke frem de få perlene av selvhjelpsbøker jeg har igjen. Ellers synes jeg god skjønnlitteratur gir større innsikt og forståelse både for andre og en selv.

mhm ,endel av bøkene er også skrevet for friske mennesker.

Hvordan de skal bli "supermennesker" , så er enig med deg der.

har lest endel slike bøker og d et er mye bra der.

mhm ,endel av bøkene er også skrevet for friske mennesker.

Hvordan de skal bli "supermennesker" , så er enig med deg der.

har lest endel slike bøker og d et er mye bra der.

Dette blir kanskje litt høytravende, men jeg tror at det viktigste av alt må være å lære seg å virkelig elske seg selv. Ikke på den selvdiggende, narcissistiske måten selvfølgelig, men være sin aller beste venn.

Da blir man automatisk mye mer vennlig innstilt til resten av verden.

Men så var det å sitte ned i det mørkeste depresjonshullet da med en selvforakt som er større en gud og djevlen sammenlagt og være sin aller beste venn. En umulig oppgave. I hvert fall for meg.

my sunshine tipser om at kurs er gratis for oss som er psykiatriske pasienter.

Vi har muligheter med andre ord!

Gjest my sunshine

Dette blir kanskje litt høytravende, men jeg tror at det viktigste av alt må være å lære seg å virkelig elske seg selv. Ikke på den selvdiggende, narcissistiske måten selvfølgelig, men være sin aller beste venn.

Men så var det å sitte ned i det mørkeste depresjonshullet da med en selvforakt som er større en gud og djevlen sammenlagt og være sin aller beste venn. En umulig oppgave. I hvert fall for meg.

hei! har undersøkt nærmere,og funnet ut at man kan be fastlegen sin om å bli meldt på et et slikt kurs,også om en IKKE er psyk.pasient:D! god natt, alle sammmen og en godklem til de som trenger det.enig med Aramir i at det viktigste er å bli glad i seg selv.(strever med det selv)

Gjest my sunshine

hei,Aramir!det er en beskjed til deg på tråden:kjærlighet:)håper du får det godt,snart.klem fra meg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har sikkert fått mange gode svar og forslag til litteratur og tiltak.

Jeg vil nevne en spesiell sak.

Personer som tenker negativt har en vane med umiddelbart å se ulempene ved enhver sak/endring og deretter umiddelbart fastslå at utfallet blir negativt.

Endringen må bestå i å stoppe opp før en konkluderer. Hva er ulempene, hva er fordelene, hva er det mest sannsynlige utfall? Konklusjonen må komme etter en fornuftig gjennomtenking av fordeler og ulemper, ikke som en tillært umiddelbar konklusjon basert kun på ulempene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...