Gå til innhold

NHD/eller andre!! Håper på svar....

Anbefalte innlegg

Gjest usikker jeg

I den siste tiden har jeg fått en følelse av at jeg ikke klarer å puste skikkelig, men likevel så puster jeg helt normalt. Jeg er ikke syk, forkjøla eller noe, alt er bra sånn sett.....men det er liksom følelsen. Jeg kjenner ikke når jeg puster. Uff....vanskelig å beskrive. Jeg henger meg liksom opp i hvordan jeg puster, å det kan ofte kjennes som om jeg holder på å miste pusten.

For 1,5 mnd siden var jeg på sykehuset pga. overdose. Da hadde jeg vist litt for lite oksygen i blodet, så jeg måtte ha sånn surstoff-tilførsel. Dette skyldtes nok at pust og puls ble litt annerledes enn vanlig pga situasjonen. Men er det mulig å ha litt lite oksygen i blodet utenom sånne situasjoner? Er det derfor kanskje jeg føler jeg ikke får puste.

Som sagt, jeg får puste, men føles ikke sånn ut. Men det er ikke sån konstant.

Kan det være angst? isåfall, angst for hva? for eneste jeg har angst for er høyder, insekter o.l. Og jeg har ikke blitt utsatt for noen av delene når jeg har fått denne miste-pusten opplevelse.

Noe annet jeg lurer på:

Når kan man erklæres frisk fra spiseforstyrrelse, bulimi?

Jeg kaster ikke opp lenger, eller slanker meg sånn jeg gjorde. Likevel er jeg like fucka i hodet, alle tankene og følelsene går ikke bort. Har vært symptomfri i litt i underkant av 1 år ca.

Men må man være frisk i tankene også for å bli erklært frisk? For alle er jo mer eller mindre misfornøyd med kroppen sin....men likevel har de ikke sp.f.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238033-nhdeller-andre-h%C3%A5per-p%C3%A5-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Opptattheten av pusten må kalles angst. Angst for somatisk sykdom. En ganske vanlig angstform.

Folk flest kjenner verken etter om hjertet slår eller om pusten er normal. En tar det for gitt.

Diagnosen bulimi har du vel ikke lenger, siden den også krever bulemisk adferd.

Gjest usikker jeg

Opptattheten av pusten må kalles angst. Angst for somatisk sykdom. En ganske vanlig angstform.

Folk flest kjenner verken etter om hjertet slår eller om pusten er normal. En tar det for gitt.

Diagnosen bulimi har du vel ikke lenger, siden den også krever bulemisk adferd.

Tusen takk for svar, Nils Håvard :-)

Så fint at du ikke kaster opp lengre eller slanker deg på en usunn måte.

Jeg tror at jo lengre du gjør de riktige tingene på dette området, jo lettere blir det for tankene og følelsene og akseptere, erkjenne og føle at det faktisk er riktig også. Da blir det etter hvert også lettere og lettere og gjøre det riktige. Og du er i en positiv sirkel.

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...