Gjest kinamama Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Ja..dette er faktisk noe jeg lurer på. Bader kinasnuppa mi på 2 år hver eneste dag. Vasker håret hver dag. Er dette dumt? Syns hun mister mer hår enn egenfødt barn. Flere kinabarn som mister litt hår? Er det vanlig? Ikke det at det er egenfødt, og at adopterte mister lettere hår.:-)) Men våre egenfødte har lyst hår og jeg har da ikke sett det så tydelig. ihvertfall ikke når de var så små. Kanskje dumt spørsmål, men tuppa har ikke så mye hår og ikke har det vokst stort, det halvåret hun har vært hjemme. Noen som har lyst å svare :-) Hun er varm og svetter i håret, derfor vaskes håret i samme slengen når hun får kveldsbadet. Har aldri hatt betenkligheter med dette før (bade barnet hver kveld og vaske hår.) , men så har det da dukket opp i hodet mitt.. 0 Siter
Gjest 2-3 ganger i uken Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg synes du bader henne for titt. 0 Siter
Gjest kinamama Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg synes du bader henne for titt. Takk for tilbakemelding. Har jo vurdert det.....men..... Men det kan ikke være behagelig med den klamme kroppen. Legge seg helt kald klam? 0 Siter
Gjest 2-3 ganger i uken Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Takk for tilbakemelding. Har jo vurdert det.....men..... Men det kan ikke være behagelig med den klamme kroppen. Legge seg helt kald klam? Vask henne med en klut av og til. 0 Siter
Gjest kinamama Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Vask henne med en klut av og til. Så du tror de får håravfall av å vaske håret hver dag? Her skal det inn med teskje! 0 Siter
Gjest 1 gang i uka Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Vår ene datter som er født i Kina har litt tørr hud og litt eksem. Vi bruker nesten aldri såpe på henne, bare vann ( også i håret) og oljebad innimellom. Hun er ren og pen og lukter godt for det! Håret blir fint bare med skylling i vann, men selvsagt vasker vi med såpe innimellom-toppen en gang i uka med såpehårvask, enda sjeldnere på huden. Når vi gjør det slik med henne blir det gjerne slik med nummer to også, som slett ikke har tørr hud og eksem. Men ungene blir rene de altså. Vi dusjer, bader eller vasker med klut. Bare vann, masse vann, sjelden såpe. 0 Siter
Bethoven Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Så du tror de får håravfall av å vaske håret hver dag? Her skal det inn med teskje! Jeg kan ikke svare på om det er for mye vasking av håret som gir håravfall. Jeg bader og vasker håret til datteren min en gang i uken. Er hun litt klam en kveld dusjer jeg henne lett uten å bruke såpe. Dette holder i følge helsesøster. Jeg har to voksne barn som også kun ble badet en gang i uken. 0 Siter
Gjest morentilfire Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Hår: Nei, kjære deg, det er nok ikke hårvasken som forårsaker håravfall. Da ville du nok ha sett problemer med tørr hodebunn. Folk kan miste hår pga vitaminmangel og andre sykdommer, men jenta di er jo frisk. Hver 5. baby på jorden er en kineserbaby, og det er klart at hårvekst skjer veldig forskjellig. Jeg har sett både norskfødte og kinafødte 3-åringer med lite hår (som mistet babyhåret sitt), og tror du kan ta det cooly og se det hele litt an. Vask: Øh, min første ble vasket daglig og fikk ren undertrøye hver 4. time. De neste ble vasket og byttet på ved behov. Det er såpe mer enn vann som ikke man ikke skal overdrive, for den tørker ut, og kan irritere huden. Og mange shampoer inneholder østrogen etc. Nå som det er sommer, forstår jeg at en daglig skyll kan virke deilig, men en skikkelig vask burde ikke være nødvendig mer enn 1 gang pr uke. Du vet vilken provins barnet kommer fra og vilket klima hennes hud forventer, og du kan vurdere om hun trenger litt fuktighetskrem. Lykke til med snuppa di! 0 Siter
hypathia Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Nå er ikke jeg mamma til kinabarn, men jeg kan forsikre deg at man IKKE mister hår av å vaske det! Dette gjelder både barn og voksne. Et menneske mister i snitt 100-150 hårstrå pr. dag. Og nye hårstrå vokser ut hele tiden. Har man langt mørkt hår er hårstråene man mister mye mer synlig enn lyse korte hår. Jenta di mister nok babyhår, og nytt fint hår vil komme etterhvert. Så lenge hodebunnen ikke blir tørr kan du godt bruke en mild babyshampo. Ellers så går det godt an å bruke lactacyd hudvask også på håret. 0 Siter
Gjest kinamama Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Da tror jeg at jeg skal skylle håret isteden for å shamponere det hver kveld. Men i badekaret og skylle seg hver kveld må hun. Vi har rutine på det. Hun syns det er deilig og det er nødvendig. Og såpe bruker jeg ikke på kroppen:-) Da var det betryggende å høre at ikke shamponeringen gjør at hun mister hår. Det er nok babyhåret. Hun er ikke fyllt 2 heller for den del. Tenkte jeg skulle bytte shampo. Flere forslag til gode milde shampoer?????????????? 0 Siter
Dory Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Da tror jeg at jeg skal skylle håret isteden for å shamponere det hver kveld. Men i badekaret og skylle seg hver kveld må hun. Vi har rutine på det. Hun syns det er deilig og det er nødvendig. Og såpe bruker jeg ikke på kroppen:-) Da var det betryggende å høre at ikke shamponeringen gjør at hun mister hår. Det er nok babyhåret. Hun er ikke fyllt 2 heller for den del. Tenkte jeg skulle bytte shampo. Flere forslag til gode milde shampoer?????????????? Har du sett på apoteket? Kanskje de har noen milde? 0 Siter
Dory Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Da tror jeg at jeg skal skylle håret isteden for å shamponere det hver kveld. Men i badekaret og skylle seg hver kveld må hun. Vi har rutine på det. Hun syns det er deilig og det er nødvendig. Og såpe bruker jeg ikke på kroppen:-) Da var det betryggende å høre at ikke shamponeringen gjør at hun mister hår. Det er nok babyhåret. Hun er ikke fyllt 2 heller for den del. Tenkte jeg skulle bytte shampo. Flere forslag til gode milde shampoer?????????????? Dette går kanskje litt mer på miljøvennlighet osv, men fikk en tanke om at de kanskje er mer skånsomme også? http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=2754 0 Siter
Gjest hele familien Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Min datter (fra Kina) pleide også å ha mye håravfall. Legen anbefalte B-vitamin, og hun fikk deretter 1 teskje flytende B-vit hver dag. Etter kort tid sluttet håravfallet! Så dette kan virkelig hjelpe, forsøk det! 0 Siter
Gjest hele familien Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Min datter (fra Kina) pleide også å ha mye håravfall. Legen anbefalte B-vitamin, og hun fikk deretter 1 teskje flytende B-vit hver dag. Etter kort tid sluttet håravfallet! Så dette kan virkelig hjelpe, forsøk det! Glemte å si, at B-vitamin hjelper ikke bare mot håravfallet, men min datters hår har også blitt noe tykkere (fyldigere) av dette tilskuddet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.