Gå til innhold

Søvnproblemer hjelp oss!!!

Anbefalte innlegg

Gjest hjertesukket
Skrevet

Nå er vi så klar å lei å det går utover humøret at vårt barn på 11 år aldri sovner før langt på natt ca i 4 tiden er det endelig natta her!

Ingen av oss voksne sover veldig godt når han er våken så dette går utover oss alle å vi "biter" hverandre.

Har prøvd melatonin i to omganger å de virker bare første kvelden(tar 2 stk)

Er det noe annet vi kan prøve?

Akupunktur,fotsoneterapi,

naturmiddel osv. Vil ikke bruke homøpat for sukkerkuler har vi fått før for andre ting og har lite tro på dette.

Det blir akkurat det samme om han står opp tidligere eller legger seg senere/tidligere,det virker som om natta er bare 5-6 timer for han.

Skrevet

Mener du virkelig at han ikke osvner før kl 4 på morgenen?

Jeg ville vel begynt med en fullstendig legesjekk, ikke noe alternativt tull. (min mening)

Gjest hjertesukket
Skrevet

Mener du virkelig at han ikke osvner før kl 4 på morgenen?

Jeg ville vel begynt med en fullstendig legesjekk, ikke noe alternativt tull. (min mening)

Ja det er riktig som jeg sier.

Han er sjekket fra topp til tå å ingenting galt med han.

Skrevet

Hm, henvisning til nevrolog, vurdering for forskjøvet døgnfasesyndrom?

http://www.lommelegen.no/art/art2535.asp

Vanligst behandles dette med god søvnhygiene, melatonin og lyslampe.

Dersom melatonin ikke hjelper på sovingen er det jo mange småbarn som har forsøkt vallergan som sovemiddel (antihistamin med trøtthet som bivirkning).

Gjest togli
Skrevet

Wow, fire om morgenen!!?

Jeg tror nesten jeg ville ha tvunget ham opp klokka seks hver morgen og sett om det kunne funke. Må jo være forferdelig, også for ham, å ikke få sove før etter mange timer i senga :-(

En grundig legesjekk er vel også på sin plass. Jeg har egentlig ikke peiling på sånt, men dette høres såpass ekstremt ut at jeg ville forsøkt å utelukke evt. syndromer e.l.

Lykke til - Skjønner godt dere er desperate!

Skrevet

Både akupunktur og soneterapi kan virke. Andre naturmidler kjenner jeg lite til, men det finnes vel et sovemiddel basert på Valeriana rot.

Ellers tror nok jeg også at jeg hadde tvunget ham opp til fast tid hver morgen. Kl. 06 ble foreslått, og det synes jeg virker greit. Etterhvert vil kanskje søvnmønsteret forskyve seg igjen?

Gjest kvitsymra
Skrevet

Ville prøvd en skikkelig erfaren fotsoneterapeut! De finner "av"-knappen,

Lykke til!

mvh

Gjest b-mennesket
Skrevet

Tillegg: Dersom du vil ha varige resultater ved behandling av en døgnrytmeforstyrrelse må du ta tiden til hjelp og flytte døgnet sakte men sikkert. Ikke for mye i gangen - det kan nemlig virke mot sin hensikt. Kroppen oppfatter det som en "ekstraordinær "krise"-situasjon" og tar det ikke med i beregningen når døgnrytme skal beregnes. I tillegg er faren mye større for at man slokner i løpet av dagen eller ikke kommer seg opp neste morgen selv om man egentlig har sovet nok.

Jeg hadde en periode jeg forsøkte å tøyle døgnrytmen min (ekstremt b-menneske) da jeg brukte melatonin samt flyttet morgen/natt 15 minutter hvert døgn. Det var det jeg ble anbefalt av legen som max.

Her er en del gode tips:

http://www.lommelegen.no/svar/svar5157.asp

Gjest kløverblomst
Skrevet

Vi har ett barn på fire år med søvnproblemer, og jeg ser av mange av svarene du har fått åpenbart kommer fra folk som ikke har erfaring med søvnproblemer.

Når barnet ditt er så gammelt som 11 år så går jeg ut i fra at han/hun til vanlig går på skole, og derfor faktisk står opp til noen lunde fast tid hver dag. Rådet i seg selv (om å vekke h*n tidlig hver morgen) er ikke dårlig, men er bedre egnet for midlertidige søvnvansker som f.eks. kommer i forbindelse med ferier, sykdom, mørketid, lyse sommernetter, osv. Men langvarige søvnproblemer som varer i årevis krever MER.

Melatonin har vi også forsøkt, uten nevneverdig effekt. Vårt barn bruker derfor Vallergan og har brukt det i over et halvt år nå. Det er nytteløst å slutte. Vi er fortvilet og frustrerte sikkert akkurat som dere er. Men vi får altså i det minste en slags "hjelp" som gjør at vi får sove om natta.

For oss endte søvnmangelen i at jeg gikk inn i en depresjon, som tok lang tid for å komme ut av. Langvarig sykemelding og bruk av medikamenter var nødvendig. Det var tøft - og den første tiden jeg var sykemeldt sov jeg nesten hele dagen. Det var sånn det begynte å gå opp for oss at årevis med dårlig søvn faktisk sliter veldig på.

Det finnes visstnok et "søvnsenter" som heter Midt i Mellom eller noe sånt, som kan hjelpe. Personlig er jeg i tvil etter å ha lest på hjemmesiden deres, for jeg oppfatter det primært som et tilbud til foreldre med SMÅ barn, og hvor søvnproblemene skyldes dårlige rutiner fra foreldrene. Men mer langvarige og tunge søvnproblemer står det lite om. Men du kan jo kanskje undersøke det nærmere, kan jo være noe nyttig, og dere har vel ikke så mange andre utveier?

Ellers går jeg ut i fra at søvnproblemene er tatt opp med legen , siden dere har brukt Melatonin. Ta en ny runde med legen. En venn av meg fortalte en gang at datteren hans ( nå 18 år) alltid sov veldig lite som barn, og fortsatt gjør det. Men for henne var det kombinert med ADHD. Det kan være mange ting som skaper søvnproblemer, og det kan være lurt å ta tak i det. Det må da finnes noe slags hjelp å få, om ikke annet så iallefall medikamenter. Innsovningsmedisiner eller noe.

Jeg forstår hvordan dere har det, og ønsker dere lykke til med søvnproblemene!

Gjest samfunnskritiker
Skrevet

Ja det er riktig som jeg sier.

Han er sjekket fra topp til tå å ingenting galt med han.

Hør med en ernæringsfysiolog, om hvorvidt laktulose og gluten reduserte produkter kan bidra til/virke inn på søvn mønster.

Balderklinikken, skal være flinke med problemstillinger- som kkreves flere "eksperter" for å løsne i flokene.

Gjest hjertesukket
Skrevet

Både akupunktur og soneterapi kan virke. Andre naturmidler kjenner jeg lite til, men det finnes vel et sovemiddel basert på Valeriana rot.

Ellers tror nok jeg også at jeg hadde tvunget ham opp til fast tid hver morgen. Kl. 06 ble foreslått, og det synes jeg virker greit. Etterhvert vil kanskje søvnmønsteret forskyve seg igjen?

Hva i huleste skal vi finne på fra 6 om morgenen?

Gjest hjertesukket
Skrevet

Ville prøvd en skikkelig erfaren fotsoneterapeut! De finner "av"-knappen,

Lykke til!

mvh

Tror jeg går for soneterapi.

Takker for omtanken.

Gjest hjertesukket
Skrevet

Tillegg: Dersom du vil ha varige resultater ved behandling av en døgnrytmeforstyrrelse må du ta tiden til hjelp og flytte døgnet sakte men sikkert. Ikke for mye i gangen - det kan nemlig virke mot sin hensikt. Kroppen oppfatter det som en "ekstraordinær "krise"-situasjon" og tar det ikke med i beregningen når døgnrytme skal beregnes. I tillegg er faren mye større for at man slokner i løpet av dagen eller ikke kommer seg opp neste morgen selv om man egentlig har sovet nok.

Jeg hadde en periode jeg forsøkte å tøyle døgnrytmen min (ekstremt b-menneske) da jeg brukte melatonin samt flyttet morgen/natt 15 minutter hvert døgn. Det var det jeg ble anbefalt av legen som max.

Her er en del gode tips:

http://www.lommelegen.no/svar/svar5157.asp

Takker for tips og link!

Gjest hjertesukket
Skrevet

Vi har ett barn på fire år med søvnproblemer, og jeg ser av mange av svarene du har fått åpenbart kommer fra folk som ikke har erfaring med søvnproblemer.

Når barnet ditt er så gammelt som 11 år så går jeg ut i fra at han/hun til vanlig går på skole, og derfor faktisk står opp til noen lunde fast tid hver dag. Rådet i seg selv (om å vekke h*n tidlig hver morgen) er ikke dårlig, men er bedre egnet for midlertidige søvnvansker som f.eks. kommer i forbindelse med ferier, sykdom, mørketid, lyse sommernetter, osv. Men langvarige søvnproblemer som varer i årevis krever MER.

Melatonin har vi også forsøkt, uten nevneverdig effekt. Vårt barn bruker derfor Vallergan og har brukt det i over et halvt år nå. Det er nytteløst å slutte. Vi er fortvilet og frustrerte sikkert akkurat som dere er. Men vi får altså i det minste en slags "hjelp" som gjør at vi får sove om natta.

For oss endte søvnmangelen i at jeg gikk inn i en depresjon, som tok lang tid for å komme ut av. Langvarig sykemelding og bruk av medikamenter var nødvendig. Det var tøft - og den første tiden jeg var sykemeldt sov jeg nesten hele dagen. Det var sånn det begynte å gå opp for oss at årevis med dårlig søvn faktisk sliter veldig på.

Det finnes visstnok et "søvnsenter" som heter Midt i Mellom eller noe sånt, som kan hjelpe. Personlig er jeg i tvil etter å ha lest på hjemmesiden deres, for jeg oppfatter det primært som et tilbud til foreldre med SMÅ barn, og hvor søvnproblemene skyldes dårlige rutiner fra foreldrene. Men mer langvarige og tunge søvnproblemer står det lite om. Men du kan jo kanskje undersøke det nærmere, kan jo være noe nyttig, og dere har vel ikke så mange andre utveier?

Ellers går jeg ut i fra at søvnproblemene er tatt opp med legen , siden dere har brukt Melatonin. Ta en ny runde med legen. En venn av meg fortalte en gang at datteren hans ( nå 18 år) alltid sov veldig lite som barn, og fortsatt gjør det. Men for henne var det kombinert med ADHD. Det kan være mange ting som skaper søvnproblemer, og det kan være lurt å ta tak i det. Det må da finnes noe slags hjelp å få, om ikke annet så iallefall medikamenter. Innsovningsmedisiner eller noe.

Jeg forstår hvordan dere har det, og ønsker dere lykke til med søvnproblemene!

Vi er ofte i kontakt med lege, bare at han vil ikke gi sovepiller pga "hangover" dagen derpå.

Skal ringe en fotsoneterapaut å høre om det er noe hjelp å få der-koste hva det koste vil.

Ellers så er dette et barn med adhd problematikk og alt skal visst ikke være enkelt.

I natt (morgest) var kl 5 når han sovnet.

Vi lot han få sove ut i dag så han var ute av senga kl 12 i dag.

Dette er ikke noe han gjør til vanlig, vi bruker å vekke han rundt halv 10 nå i ferien.

Han er i seng ca 12 om kvelden i ferien, vi synes synd i ham for vi vet at det kan enda ta 3-4 timer før han sovner.

Gjest hjertesukket
Skrevet

Hør med en ernæringsfysiolog, om hvorvidt laktulose og gluten reduserte produkter kan bidra til/virke inn på søvn mønster.

Balderklinikken, skal være flinke med problemstillinger- som kkreves flere "eksperter" for å løsne i flokene.

Takker for tips!

Gjest hjertesukket
Skrevet

Wow, fire om morgenen!!?

Jeg tror nesten jeg ville ha tvunget ham opp klokka seks hver morgen og sett om det kunne funke. Må jo være forferdelig, også for ham, å ikke få sove før etter mange timer i senga :-(

En grundig legesjekk er vel også på sin plass. Jeg har egentlig ikke peiling på sånt, men dette høres såpass ekstremt ut at jeg ville forsøkt å utelukke evt. syndromer e.l.

Lykke til - Skjønner godt dere er desperate!

Hva finner vi på fra kl 6 om morgenen i ferien?

Ellers takker jeg for tips og svar!

Gjest hjertesukket
Skrevet

Hm, henvisning til nevrolog, vurdering for forskjøvet døgnfasesyndrom?

http://www.lommelegen.no/art/art2535.asp

Vanligst behandles dette med god søvnhygiene, melatonin og lyslampe.

Dersom melatonin ikke hjelper på sovingen er det jo mange småbarn som har forsøkt vallergan som sovemiddel (antihistamin med trøtthet som bivirkning).

Sovemedisiner er vist uaktuelt å gi han i følge legen.

Eneste råd er melatonin.

å det virker ikke.

Skal prøve soneterapi tror jeg.

Skrevet

Hva i huleste skal vi finne på fra 6 om morgenen?

He, he - ja det var et betimelig spørsmål. Kanskje dere kan lese litt, tegne litt eller gå tur og lukte på morgenen!

Skrevet

Sovemedisiner er vist uaktuelt å gi han i følge legen.

Eneste råd er melatonin.

å det virker ikke.

Skal prøve soneterapi tror jeg.

Tror jeg hadde forsøkt å følge de prinsippene som angis i behandling av forsinket søvnfasesyndrom i stedet for å starte med ulike type behandlinger. Dere kommer neppe utenom søvnhygieniske tiltak for å bedre situasjonen.

Gjest kløverblomst
Skrevet

Vi er ofte i kontakt med lege, bare at han vil ikke gi sovepiller pga "hangover" dagen derpå.

Skal ringe en fotsoneterapaut å høre om det er noe hjelp å få der-koste hva det koste vil.

Ellers så er dette et barn med adhd problematikk og alt skal visst ikke være enkelt.

I natt (morgest) var kl 5 når han sovnet.

Vi lot han få sove ut i dag så han var ute av senga kl 12 i dag.

Dette er ikke noe han gjør til vanlig, vi bruker å vekke han rundt halv 10 nå i ferien.

Han er i seng ca 12 om kvelden i ferien, vi synes synd i ham for vi vet at det kan enda ta 3-4 timer før han sovner.

Bare en tanke - du sier at dette er et barn med ADHD-problematikk. Kanskje det kunne vært gjort mer på den fronten, og som så ville vært positivt også for søvnen? Altså, tenker på om barnet bruker medisiner for ADHD, om det evt kan være aktuelt med bytte av medisiner, eller lignende. Eller kanskje vurdere bruk av medisiner hvis h*n ikke bruker noe. Skjønner at sovemedisiner sitter "langt inne".

ADHD gir jo ofte "indre uro" og derav ofte søvnproblemer. Hvis uroen kan dempes kan det jo gi positive effekter på søvn også. (Vi har vurdert utredning av vår fireåring for ADHD for det h*n b beskriver som "uro".)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...