Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gruer meg nå til barnhagestart i august pga min sønn på 20 mnders hyperallergi mot peanøtter.

Hvordan har dere andre gått frem for å informere på forhånd - det er livsviktig at peanøttforbudet blir fulgt.

Har dere selv skrevet brev som barnehagen har delt ut, eller har legen skrevet et skriv for dere?

Et brev fra legen vil kanskje veie tyngre slik foresatte forstår alvoret? Det er så viktig at det blir forstått!Hvis en som skal hente ungen sin i barnehagen har spist feks en snickers i forveien, og puster på mitt barn, så får jeg ikke min sønn igjen...

Nei jeg gruer meg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje en kombinasjon kan være lurt? Først et brev med dokumentasjon fra legen, og så i samarbeide med barnehage-personalet, så kan du bruke noen minutter av et foreldremøte til å fortelle litt mer rundt det hele, for å illustrere hvor lite som skal til før det kan få fatale følger.

Jeg tror svært få som ikke kjenner til så ekstrem allergi klarer å sette seg inn situasjonen uten utførlig informasjon.

Skjønner at du er bekymret, man rår jo ikke over andre menneskers valg til enhver tid.

Kan barnehagen ha medisiner liggende, som kan settes i tilfelle din sønn skulle få en allergisk reaksjon? Mener jeg har hørt om en sprøyte i penn-format, med adrenalin?

Skrevet

Kanskje en kombinasjon kan være lurt? Først et brev med dokumentasjon fra legen, og så i samarbeide med barnehage-personalet, så kan du bruke noen minutter av et foreldremøte til å fortelle litt mer rundt det hele, for å illustrere hvor lite som skal til før det kan få fatale følger.

Jeg tror svært få som ikke kjenner til så ekstrem allergi klarer å sette seg inn situasjonen uten utførlig informasjon.

Skjønner at du er bekymret, man rår jo ikke over andre menneskers valg til enhver tid.

Kan barnehagen ha medisiner liggende, som kan settes i tilfelle din sønn skulle få en allergisk reaksjon? Mener jeg har hørt om en sprøyte i penn-format, med adrenalin?

Får få legen til å klore ned noen ord på neste kontroll.Da skal vi også få epi-penn, han har vært for liten i kg til å få den tidligere.

Er litt trygghet i den - men den må settes innen det første minuttet etter han han ble utsatt for peanøtter.

Skrevet

Får få legen til å klore ned noen ord på neste kontroll.Da skal vi også få epi-penn, han har vært for liten i kg til å få den tidligere.

Er litt trygghet i den - men den må settes innen det første minuttet etter han han ble utsatt for peanøtter.

Hvis ikke barnehagen føler at de har ressurser til å være oppmerksomme på din sønn hvert minutt av dagen (og særlig i hente-/bringe-situasjon, der faren for å bli utsatt for nøtte-allergener er størst), så bør dere kanskje søke om å få en assistent til å følge ham spesielt?

Evt. om dere kan ha kortere dag i barnehagen, slik at dere leverer sent og henter tidlig? Men jeg vet ikke om det siste er praktisk og økonomisk gjennomførbart da.

Skrevet

Min sønn er hyperallergisk mot det meste (egg, melk, hvete, nøtter +++), og han har 3 dagers plass i barnehagen. Det har gått over all forventning! Vi hadde et møte med alle barnehage-ansatte før oppstart der vi fortalte og forklarte. Vi laget en perm med den viktigste informasjonen. Barnehagen informerte alle foresatte, der de møtte både positive og negative tilbakemeldinger. Alle barnehagebarna er klar over min gutts allergi, og de snakket mye om det i begynnelsen. De har også lagt om rutiner i barnehagen, ekstra renhold, vask av barn og gulv etter mat osv. Ingen barn får gå rundt med mat i hånda, de skal sitte ved bordet. Og barnehagen har selvfølgelig all nødvendig medisin, samt at mitt barn har en kontaktperson som følger med ved alle måltider.

Du kan ikke sette reglene i barnehagen, men så lenge du informerer og rettleder barnehagen er jeg sikker på at dette går bra. Nøtter er jo ikke den verste allergien å ha (ikke mest vanlig å spise nøtter), men likevel den farligste.

Lykke til!

Skrevet

I barnehagen jenta mi gikk i før var det et barn som var hyperallergisk mot peanøtter. Alle foreldrene fikk brev om å ikke ha med mat som inneholdt peanøtter da småbarna har tendens til å "smake" på nabobarnets matpakke.

Dette ble respektert.

Jenta hadde også andre allergier som melk, egg osv. men da med mindre alvorlige reaksjoner. Foreldrene hadde et lite lager av kaker osv i frysern i bhg, så hvis det ble fest kunne barnet få trygg kake.

Snakk med personalet. Du er sikkert ikke den første med hyperallergisk barn. Sikkert lurt med legeerklæring, men det viktigste er jo at det blir fulgt opp og at alle er klar over dette.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...