Gå til innhold

Steinerskolen, et godt valg?

Anbefalte innlegg

Gjest Lena B

Jeg har et generellt dårlig inntrykk av den offentlige skolen, og ønsker derfor en alternativ skole til mine barn.

Den nærmeste "alternative skolen", er Steinerskolen. Etter å ha lest, snakket med, og hørt litt rundt, syns jeg dette virker som et godt alternativ.

Er det noen som har barna sine i steinerskolen, som kan fortelle litt? si litt om positive og negative sider- og gi noen gode grunner for hvorfor steinerskolen er et godt alternativ?

Hva er Steiner skolen god på?.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238114-steinerskolen-et-godt-valg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror de fleste som har ungene på Steinerskolen i Oslo er ganske fornøyd. Andre steder vet jeg ikke, venninna mi tok ut sin 13-åring nå men lot 12-åringen fortsette.

Skolen passer vel mest for de mest kreative, det blir tatt mer hensyn til hvor evnene ligger.

Jeg hadde ikke sendt ungen min til Steinerskolen hvis han var av det typisk skoleflinke slaget. De ligger ganske langt etter i pensum men har lært mange andre ting som er vel så viktig som skolefag.

Dette er mitt inntrykk da, jeg har ungen min på en annen privatskole. Jeg bor altfor langt unna Steinerskolen.

En annen viktig ting er å ikke glemme at du tar ungen ut av nærmiljøet. Det kan være et kjempeproblem at ungen ikke har skolekamerater i nærheten og at han ikke går på skole med de samme ungene han leker med ellers.

Jeg har selv gått på Steinerskolen og er veldig fornøyd!

De er veldig flinke til å se hvert enkelt barn og appelerer til barnets egen kreativitet. De jopbber også utifra barnets egen utvikling på de ulike trinn. Barnet lærer å bruke sansene side og læringsprosessen bygger på mye egeninnsats og aktiv deltakelse.

Man leser ikke bare bøker og noterer, man lager sine egne arbeidsbøker. I feks historie fortellere læreren. barna gjenforteller historien med egne ord og illustrerer. Jeg har mange av mine skolebøker. det kan være ting jeg har glemt. Ser jeg i boken kommer det tilbake med èn gang.

Steinerskolen har mange

kreative fag og er opptatt av opplevelser. De har også såkalte hovedfag, der barna de to første timene på dagen har f.eks en "periode" på opptil flere uker i ett fag. Det kan være historie, matte, geografi, engelsk osv osv. Sånn sett får man lettere en større helhetsforståelse for emnet. Faglærerne jobber også på tvers, så det faget du har i hovedfag går igjen i de andre fagene også. De briukern mye musikk og drama, kunst og håndverk. I min klasse hadde vi flere "tapere", men da fagene har et så stort spenn, var det enklere for barna å vise noe de mestret. han som var elendig i matte, var kanskje fantastisk i sløyd og ble oppmuntret i det, hvilket førte til at han kanskje jobbet mer i matte, hvis du skjønner.

Steinerskolen opererer med vitnesbyrd, en "helhets vurdering" av barnets utvikling gjennom hele året.

Jeg tror nok den vanlige skolen og Steinerskolen har kommet nærmere hverandre enn da jeg fikk på Steinerskolen på 70-tallet.

Jeg ønsket at min datter skulle gå på Steinerskolen, men har valgt å la henne gå på skolen i nærmiljøet. Dette fordi jeg ser denne skolen er veldig opptatt av mye av det steinerskolen tar for seg og fordi det er her hun har alle vennene sine. Vi hadde et flott møte med skolen og jeg ble veldig glad da jeg hørte at de faktisk har grepet tak i mye som steinerpedagogikken har stått for i årevis. Skoler er forskjellige. Steinerskoler også. En flott Steinerpedagogikk er også avhengig av en flink lærer. Det finnes gode og dårlige lærere overalt.

Småskolen var fantastisk på Steinerskolen! Men det er vel på Steinerskolen som på alle skoler at mye er opp til læreren barnet får.

men at Steinerskolen er en skole med engasjerte lærere som også ønsker tett samarbeid med foreldre er helt sikkert. det kreves mye av deg som forelder meg barn på Steinerskolen. Men jeg synes det er veldig positivt.

Vi hadde mange elever som ikke passet inn på vanlig skole, som fikk blomstre på Steinerskolen og vi hadde de som ønsket å gå over til vanlig skole.

Unasett så er de flinke til å se og møte hvert enkelt barn, og er lærerne gode er pedagogikken fantastisk!

Lykke til!

Annonse

Solsikkefrø

Jeg har selv gått på Steinerskolen og er veldig fornøyd!

De er veldig flinke til å se hvert enkelt barn og appelerer til barnets egen kreativitet. De jopbber også utifra barnets egen utvikling på de ulike trinn. Barnet lærer å bruke sansene side og læringsprosessen bygger på mye egeninnsats og aktiv deltakelse.

Man leser ikke bare bøker og noterer, man lager sine egne arbeidsbøker. I feks historie fortellere læreren. barna gjenforteller historien med egne ord og illustrerer. Jeg har mange av mine skolebøker. det kan være ting jeg har glemt. Ser jeg i boken kommer det tilbake med èn gang.

Steinerskolen har mange

kreative fag og er opptatt av opplevelser. De har også såkalte hovedfag, der barna de to første timene på dagen har f.eks en "periode" på opptil flere uker i ett fag. Det kan være historie, matte, geografi, engelsk osv osv. Sånn sett får man lettere en større helhetsforståelse for emnet. Faglærerne jobber også på tvers, så det faget du har i hovedfag går igjen i de andre fagene også. De briukern mye musikk og drama, kunst og håndverk. I min klasse hadde vi flere "tapere", men da fagene har et så stort spenn, var det enklere for barna å vise noe de mestret. han som var elendig i matte, var kanskje fantastisk i sløyd og ble oppmuntret i det, hvilket førte til at han kanskje jobbet mer i matte, hvis du skjønner.

Steinerskolen opererer med vitnesbyrd, en "helhets vurdering" av barnets utvikling gjennom hele året.

Jeg tror nok den vanlige skolen og Steinerskolen har kommet nærmere hverandre enn da jeg fikk på Steinerskolen på 70-tallet.

Jeg ønsket at min datter skulle gå på Steinerskolen, men har valgt å la henne gå på skolen i nærmiljøet. Dette fordi jeg ser denne skolen er veldig opptatt av mye av det steinerskolen tar for seg og fordi det er her hun har alle vennene sine. Vi hadde et flott møte med skolen og jeg ble veldig glad da jeg hørte at de faktisk har grepet tak i mye som steinerpedagogikken har stått for i årevis. Skoler er forskjellige. Steinerskoler også. En flott Steinerpedagogikk er også avhengig av en flink lærer. Det finnes gode og dårlige lærere overalt.

Småskolen var fantastisk på Steinerskolen! Men det er vel på Steinerskolen som på alle skoler at mye er opp til læreren barnet får.

men at Steinerskolen er en skole med engasjerte lærere som også ønsker tett samarbeid med foreldre er helt sikkert. det kreves mye av deg som forelder meg barn på Steinerskolen. Men jeg synes det er veldig positivt.

Vi hadde mange elever som ikke passet inn på vanlig skole, som fikk blomstre på Steinerskolen og vi hadde de som ønsket å gå over til vanlig skole.

Unasett så er de flinke til å se og møte hvert enkelt barn, og er lærerne gode er pedagogikken fantastisk!

Lykke til!

Er det dyrt å sende barna sine på steinerskolen? Syns det virket spennende å sende min sønn der om noen år, når han kan gå og snakke da ;)

Steinerskolen er god på mye, men det er jo også den offentlige skolen. Tror veldig mye er opp til hvilke lærere de får. Noe er bra og noe er dårlig både i off. skole og på Steinerskolen.

Men Steinerskolen bygger på Antroposofien, og det er noe jeg ville vært betenkt med. På samme måte som jeg ikke liker kristne eller muslimske skoler, så kan jeg ikke se Rudolf Steiner og antroposofien på noen annen måte. Google litt på begrepet så ser du jo om det er noe som passer for deg/dere. Det viktigste er jo at dere og ungen vil trives med valget

Gjest kløverblomst

Jeg ville vært forsiktig med å sende ungene mine på Steinerskolen. Søk litt på nettet og les om Steinerskolen, pedagogikken og ideologien / religionen som ligger bak. Les både Steierskolenes egen info, og kritikernes meninger.

Vet at blant annet Steinerskolen i Moss har vært ute i temmelig hardt vær, hvor tidligere lærere ved skolen har gått hardt ut og kritisert sin tidligere arbeidsplass, og selv har tatt ut sine egne barn fra skolen.

Søk litt, les, og gjør ditt valg. :-) Jeg er i prinsippet for private skoler, men akkurat Steinerskolen blir litt for ekstremt rent ideologisk.

Jeg ville vært forsiktig med å sende ungene mine på Steinerskolen. Søk litt på nettet og les om Steinerskolen, pedagogikken og ideologien / religionen som ligger bak. Les både Steierskolenes egen info, og kritikernes meninger.

Vet at blant annet Steinerskolen i Moss har vært ute i temmelig hardt vær, hvor tidligere lærere ved skolen har gått hardt ut og kritisert sin tidligere arbeidsplass, og selv har tatt ut sine egne barn fra skolen.

Søk litt, les, og gjør ditt valg. :-) Jeg er i prinsippet for private skoler, men akkurat Steinerskolen blir litt for ekstremt rent ideologisk.

Steinerskolen er ikke basert på religion. man har livssyn og lærer om alle religioner. Er mange humanetikere som søker barna sin inn her.......

Annonse

Steinerskolen er ikke basert på religion. man har livssyn og lærer om alle religioner. Er mange humanetikere som søker barna sin inn her.......

Steinerskolen erbasert på Antroposofien, et verk på over 100 bind. Det er jaggu ta meg religion på lik linje med kristendom og islam.

Gjest amandaa

Hei Lena B.

Vi har valgt steinerskolen til våres barn. Det vil si at etter ungdomskolen, har de gått over i vanlig videregående.(Sklir godt inn).

Noen av de fordelene jeg syns Steinerskolen har. er at alle barna blir "vinnere". De får en unik mulighet til å bli sett- og respektert for dem de er. Personlighet, interesser, ferighetsnivå, hva de liker ikke liker, rommer stort i steinerskolen. Barna lærer at det er greit at folk er forskjellig, og at vi trives med ulike ting. Noen digger matte, andre naturfag og det er greit.

Jeg er kanskje innhabil, når jeg sier at jeg syns barna i steinerskolen, virker så trygge og selvsikre. Men jeg tror det bunner litt i det ansvaret de lærer å ta, må ta- og de utfordringene de får. Blant annet har de ofte drama- foreldreunderholdning. Disse fremvisningene gjør jo noe med barn- ikke bare under forestillingen men også underveis. Det ligger mye læring i slike prosesser.(Samarbeid/sosial kompetanse).

Jeg husker godt at jeg sammelignet barna i den offentlige skolen og mine, de første årene. Blant annet tok det LAAAANG tid, før steinerskolen begynte med bokstaver, lese og skrive opplæring. Men jeg merker ikke noe til det på barna i dag. I videregående får de svært gode karakterer- og har et tett og godt nettverk med mange nye venner!

Verdt å rpøve, syns jeg. Vi er fornøyd- og barna er fornøyd.

Steinerskolen erbasert på Antroposofien, et verk på over 100 bind. Det er jaggu ta meg religion på lik linje med kristendom og islam.

Steiners pedagogikk er en metode! Antroposifien omfatter langt mer enn religion. I disse 100 bindene omtales det meste mellom himmel og jord. Det dreier seg da overhodet ikke kun om religion? Hadde dette vært en kristen skole hadde vi vel bedt bordbønn osv. Det har jeg aldri gjort i løpet av de 9 årene jeg gikk der. Jo vi sa et bordvers, men Gud var da ikke nevnt med et eneste ord. Så denne skolen kan ikke betegnes som en livvsynsskole basert påm èn bestemt religion. Vi hadde jo mer om Gresk- og Norrøn mytologi enn om kristendommen.

Religionshistorie hadde vi. Ikke kristendom som i vanlig skole.

Jo det er mange antroposofer som har barn på Steinerskolen, men det er da ikke noe krav. Jeg har hvertfall aldri blitt antroposof av å gå der, men er veldig glad for de årene jeg fikk ;o)

Klart det finnes fanatikere og de får jeg mark av. Men det er meg, som mamma (har lærer i familien som er rimelig "hekta" og da får jeg nupper). Men som elev merket jeg ingen ting til dette og hadde jeg en fantastisk tid. Steiners pedagogikk alene er en fantastisk pedagogikk dersom lærerne barna har er gode lærer.

Sånn er det vel på alle skoler ;o)

Gjest muligens her også

Jeg vurderer også sterkt Steinerskolen for mitt barn. Det er bare en ting jeg lurer på: Hvis barnet kan lese før det begynner på skolen, vil det kjede seg mye da? Husker jeg selv kjedet meg på skolen (vanlig skole) da jeg var barn, fordi jeg kunne lese før jeg begynte. I Steinerskolen begynner de jo ikke ordentlig skole før i 2.klasse engang, så hva da med en som allerede kan lese? Barnet mitt er ellers veldig kreativ og flink til drama-ting osv (den fødte skuespiller:-) )

Steiners pedagogikk er en metode! Antroposifien omfatter langt mer enn religion. I disse 100 bindene omtales det meste mellom himmel og jord. Det dreier seg da overhodet ikke kun om religion? Hadde dette vært en kristen skole hadde vi vel bedt bordbønn osv. Det har jeg aldri gjort i løpet av de 9 årene jeg gikk der. Jo vi sa et bordvers, men Gud var da ikke nevnt med et eneste ord. Så denne skolen kan ikke betegnes som en livvsynsskole basert påm èn bestemt religion. Vi hadde jo mer om Gresk- og Norrøn mytologi enn om kristendommen.

Religionshistorie hadde vi. Ikke kristendom som i vanlig skole.

Jo det er mange antroposofer som har barn på Steinerskolen, men det er da ikke noe krav. Jeg har hvertfall aldri blitt antroposof av å gå der, men er veldig glad for de årene jeg fikk ;o)

Klart det finnes fanatikere og de får jeg mark av. Men det er meg, som mamma (har lærer i familien som er rimelig "hekta" og da får jeg nupper). Men som elev merket jeg ingen ting til dette og hadde jeg en fantastisk tid. Steiners pedagogikk alene er en fantastisk pedagogikk dersom lærerne barna har er gode lærer.

Sånn er det vel på alle skoler ;o)

Religiøs bordbønn er ikke tillatt i skolen

Gjest dritfornøyd med offentlig skole

Jeg har barnet mitt i vanlig skole og er svært godt fornøyd. Han har engasjerte og fenomenalt dyktige lærere som sprudler av energi og kunnskap. Men det er kanskje ikke slik i alle skoler... Kanskje ikke i alle steinerskoler heller?

Gjest amandaa

Jeg vurderer også sterkt Steinerskolen for mitt barn. Det er bare en ting jeg lurer på: Hvis barnet kan lese før det begynner på skolen, vil det kjede seg mye da? Husker jeg selv kjedet meg på skolen (vanlig skole) da jeg var barn, fordi jeg kunne lese før jeg begynte. I Steinerskolen begynner de jo ikke ordentlig skole før i 2.klasse engang, så hva da med en som allerede kan lese? Barnet mitt er ellers veldig kreativ og flink til drama-ting osv (den fødte skuespiller:-) )

Det er en av de tingene jeg syns skolen er flink til. De møter barna der de er. Et av mine barn satt f. eks med verdenskart og globus i andre klasse!

Ellers har jenta mi, vært veldig flink i turn- senere dans, og dette er jo absolutt tema hun også har fått dyrket gjennom skolen.

Steinerskolen syns jeg, er kjempeflinke til å se hver enkelt- og legger ikke opp til samfunnstapere f. eks fordi som ikke presterer over gjennomsnittet i skolefag.

Alle har sin likeverdige plass,

og lik rett til plass!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...