Gå til innhold

Steinerskolen, et godt valg?

Anbefalte innlegg

Gjest amandaa

Jeg har barnet mitt i vanlig skole og er svært godt fornøyd. Han har engasjerte og fenomenalt dyktige lærere som sprudler av energi og kunnskap. Men det er kanskje ikke slik i alle skoler... Kanskje ikke i alle steinerskoler heller?

Forskjellen tror jeg er, at steinerpedagogene er "sosialisert" inn i en kultur, i samme kultur.

Lærerne derimot, har litt ulike faglige ståsteder/kulturer alt etter utdanningsinstitusjon og tidligere praksisplasser.

Jeg har en fordom om at steinerpedagoger må "brenne" litt mer for livsoppgaven sin, da de har tatt et valg om å gå for en bestemt type pedagogikk.Når mange slike pedagoger møtes, blir det litt mer samkjørt- og variasjonen mellom lærerne og skolene ikke så stor som i den offtentlige skolen.

Jeg har møtt lærere som har får steinerskolen helt på hjernen, og som jeg opplever som sære, og ikke særlig flink. Disse er i fåtall- og stort sett tror jeg det finnes dårlige lærere begge steder.

jeg syns bare oftenlige skloer, gir enkelteleven lite spillerom, til å være den man er.Jeg syns skolen kjører i et etablert mønster- og fornyer seg lite.

Dermed får vi en samfunnskole som plasserer folk i et hiarki, etter hvem foreldrene er og hvordan barna presterer på skolen. Dette syns jeg er et unaturlig system for å plassere folk"hvor de hører hjemme".

Fortsetter under...

Gjest Lena B

Religiøs bordbønn er ikke tillatt i skolen

Da lurer jeg hvilken lov og hvilken paragraf du henviser til. Jeg vil se, det papiret som sier at dette ikke er lov!

For som tviler til den offetlige skolen, skal jeg love deg at den er GODT besøkt. (ellers hadde jeg jo ikke hatt så dårlig inntrykk).

Der synsger klassene "å du så metter, ved vårt bord i dag, heksen abelone(ikke religiøs), og jeg er en liten undulat mm før hvert eneste måltid!

Defineringssak? børdbønn eller ikke? De synger som F.

Da lurer jeg hvilken lov og hvilken paragraf du henviser til. Jeg vil se, det papiret som sier at dette ikke er lov!

For som tviler til den offetlige skolen, skal jeg love deg at den er GODT besøkt. (ellers hadde jeg jo ikke hatt så dårlig inntrykk).

Der synsger klassene "å du så metter, ved vårt bord i dag, heksen abelone(ikke religiøs), og jeg er en liten undulat mm før hvert eneste måltid!

Defineringssak? børdbønn eller ikke? De synger som F.

Det er ikke forbudt å synge før maten, det er heller ikke forbudt å takke for at man får mat hver dag, men det er forbudt med religiøs bordbønn og det har det vært i noen år.

Gjest Lena B

Det er ikke forbudt å synge før maten, det er heller ikke forbudt å takke for at man får mat hver dag, men det er forbudt med religiøs bordbønn og det har det vært i noen år.

"Gud signe maten på vårt bord, og mette k\kavr ein munn på jord. Gud signe oss med fader hand, Gud signe heim, folk og land"

Om dette ikkje er kristeleg/religjøst, da kan det være det samme med lovparagrafer og liknande.

Denne song dei i ein klasse eg besøkte, blant anna.

"Gud signe maten på vårt bord, og mette k\kavr ein munn på jord. Gud signe oss med fader hand, Gud signe heim, folk og land"

Om dette ikkje er kristeleg/religjøst, da kan det være det samme med lovparagrafer og liknande.

Denne song dei i ein klasse eg besøkte, blant anna.

Dette er forkynnende og da brøt den skolen opplæringsloven.

Gjest Kan være...??

Jeg tror nok at det er like stor forkjell på de forskjellige Steinerskolene som det er på de offentlige skolene. Men tror at det i dag er mindre ideologiske lærere ved Steinerskolene. Ved den skolen vår datter gikk, ble den brukt som en buffer for barnevernet for barn som ikke tilpasset seg den offentlige skolen. Da skolen ikke tok inn flere lærekrefter, spes.ped. o.l. etter behov, førte det til at skoledagen for det meste gikk med til å roe "verstingene". Til slutt var det så dårlig oppfølging av skolesituasjonen til vår datter at vi valgte å ta henne ut for så å begynne i den offentlige skole.

Dette skjedde i skifte mellom barne- og ungdomskole, og vi fikk da et nytt "sjokk". Det viste seg at hun lå langt tilbake faglig, selv om vi på Steinerskolen hadde bare gode tilbakemeldinger angående hennes faglige nivå etter alderen. Modningsmessig lå også både hun og hennes venninner fra Steinerskolen langt bak de andre.

På dette grunnlaget vil jeg derfor ikke anbefale Steinerskolen, men tror nok at Steinerskoler med spesielle retninger, som formgiving, gårdsdrift, friluftsliv, kan være grei om barnet må ha tilpasset behovene sine.

Annonse

Gjest kløverblomst

Steinerskolen er ikke basert på religion. man har livssyn og lærer om alle religioner. Er mange humanetikere som søker barna sin inn her.......

Vel. Det jeg har lest om antropsofi og Steinerpedagogikk er for meg svært religiøst betont. Og slik jeg ser det nokså ekstremt også.

Gjest tillia

det jeg husker å ha sett mens jeg vokste opp selv er at når elever fra Steinerskolen begynte på offentligskole, så fant de ut at de lå langt etter så overgangen var kjempevanskelig for dem. Men kjenner to som gikk Steinerskolen hele veien, er gode folk de, den ene jobber i posten den andre på fabrikk (og hun tjener rått)

Gjest trond-h

En venn av meg har hatt barna sine i Steinerskolen på grunn av en temmelig rare lærere på den offentlige skolen. Han er ikke så fornøyd. I noen fag hadde elevene mindre pensum de første årene enn i den offenlige skolen. Det førte til at de fikk mye mer å ta igjen de siste årene, skikkelig leksepes. Dette etterslepet synes han var stor ulempe.

Jeg har ikke barn på Steinerskolen, men har selv gått der. Skolen passer ikke til barn som er "skoleflinke". Pensum og opplæring i f.eks. norsk og engelsk er langt dårligere enn i den offentlige skolen. Dessuten brukes det mye tid på unødvendige ting. Vi kunne f.eks. bruke to timer hver dag i to tre uker på å lære om Persia.

Mange lærere (i hvertfall der jeg gikk) har ingen pedagogisk utdannelse. Klasseforstanderen min var utdannet snekker.

Skolen er ganske god på kreative ting. Det brukes mye tid på tegning og kunst- og håndverksfag.

Skolen er ikke så god på å tilrettelegge undervisning for barn som f.eks. har lærevansker. Den tar ikke hensyn til at barn er forskjellige. Liker man ikke drama, er det bare synd.

Forskjellen tror jeg er, at steinerpedagogene er "sosialisert" inn i en kultur, i samme kultur.

Lærerne derimot, har litt ulike faglige ståsteder/kulturer alt etter utdanningsinstitusjon og tidligere praksisplasser.

Jeg har en fordom om at steinerpedagoger må "brenne" litt mer for livsoppgaven sin, da de har tatt et valg om å gå for en bestemt type pedagogikk.Når mange slike pedagoger møtes, blir det litt mer samkjørt- og variasjonen mellom lærerne og skolene ikke så stor som i den offtentlige skolen.

Jeg har møtt lærere som har får steinerskolen helt på hjernen, og som jeg opplever som sære, og ikke særlig flink. Disse er i fåtall- og stort sett tror jeg det finnes dårlige lærere begge steder.

jeg syns bare oftenlige skloer, gir enkelteleven lite spillerom, til å være den man er.Jeg syns skolen kjører i et etablert mønster- og fornyer seg lite.

Dermed får vi en samfunnskole som plasserer folk i et hiarki, etter hvem foreldrene er og hvordan barna presterer på skolen. Dette syns jeg er et unaturlig system for å plassere folk"hvor de hører hjemme".

"jeg syns bare oftenlige skloer, gir enkelteleven lite spillerom, til å være den man er.Jeg syns skolen kjører i et etablert mønster- og fornyer seg lite."

Dette synes jeg er en god beskrivelse av Steinerskolen. Ang. du sier om steinerpedagoger, så er det mange lærere ved Steinerskolen som ikke har noen formell læreutdannelse.

mumitrollet

En bekjent som er lærer i videregående, sier at de som har gåttpå Steinerskolen ligger skremmende langt bak andre elever faglig, særlig i realfag.

En annen ting er jo at Steinerpedagogikken er rimelig sær, bl.a. det med religion, så du bør lese deg opp og tenke deg grundig i gjennom før du evt velger dette alternatviet.

Vi har en Steinerskole som nærmeste nabo, men har likevel valgt den off. skolen som ligger 1 km unna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...