Gjest sansara Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Minstemann i huset fikk flåttbitt- Første reaksjon var: hvordan i all verden har han kunnet få det i utgangspunktet? Ikke er han noe ute, og han er jo tildekket av tøy. Han fikk det på siden av halsen så det var på det ikke tildekkede området den festet seg. Jeg kan ikke skjønne annet enn at den har kommet på ham via sengetøy, men vi har ikke hatt det ute til tørk. Eneste gode argumentet jeg har for hvorfor han kan ha fått det må være katten, eller at den har levd i håret mitt noen timer. Jeg orker ikke ha katten mer. Eldstemann på 3 har også blitt bitt denne sommeren av flått. Jeg HATER flått og får fullstendig panikk når jeg ser dem på barna mine. Noen som har erfaring med flått? Hvor farlig er det egentlig? Hilsen en flåtthatende 0 Siter
Katt-ja Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Det er mange flått i år, sies det. De kan sitte på deg, ikke bare i håret, emn kravle rundt på huden en god stund før de bestemmer seg for hvor de vil bite... De skal ikke være farlige hvis man får tatt dem før de har sittet mange timer. Og ellers er det ikke alle av dem som er farlige heller. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Tillegg: Det finnes flåtthalsbånd for katter, evt. noen piller tror jeg som gjør at ikke flåtten liker dem. Men: Hvis du er så lite glad i katten din at du vil kvitte deg med den pga. det, håper jeg du sørger for at den får et bedre hjem istedet. 0 Siter
Gjest bare noen spørslmål - har ikke greie på dette Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Det er mange flått i år, sies det. De kan sitte på deg, ikke bare i håret, emn kravle rundt på huden en god stund før de bestemmer seg for hvor de vil bite... De skal ikke være farlige hvis man får tatt dem før de har sittet mange timer. Og ellers er det ikke alle av dem som er farlige heller. Hvor i landet er det det finnes flått da? Og er det vanlig å sjekke selv selv og ungene for flåttbitt hver dag? Og hva hvis man er alene, som jeg er for tiden? Vi bor på østlandet 0 Siter
Katt-ja Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Hvor i landet er det det finnes flått da? Og er det vanlig å sjekke selv selv og ungene for flåttbitt hver dag? Og hva hvis man er alene, som jeg er for tiden? Vi bor på østlandet De finnes i alle fall på østlandet... Lenger nord vet jeg ærlig talt ikke. Sjekke seg hver dag? Jo, man burde! Gjør vi det? Nei...man blir jo litt sløv med årene... men du kan jo sjekke ungene hver dag. Man merker dem godt på seg selv,- det klør, og så er det jo en klump der. 0 Siter
Gjest bare noen spørslmål - har ikke greie på dette Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 De finnes i alle fall på østlandet... Lenger nord vet jeg ærlig talt ikke. Sjekke seg hver dag? Jo, man burde! Gjør vi det? Nei...man blir jo litt sløv med årene... men du kan jo sjekke ungene hver dag. Man merker dem godt på seg selv,- det klør, og så er det jo en klump der. Men om man får det i håret da? Vil jo ikke klare å se det på barnet da? Jeg har ærlig talt ikke sjekket dette tidligere, men får vel begynne å sjekke guttungen innimellom. Trodde flåtten var ved kysten jeg, men så feil kan man ta! Tusen takk for svar 0 Siter
Gemini Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Gå til veterinær og få ExSpot (eller hva det heter), det er ampuller som du har på kattens pels. Vi bruker det i alle fall på hunden vår, tror det er en variant av samme middel for katter også. Da holder flåtten seg unna i mange uker, også om katten er ute i all slags vær og ruller seg i alt mulig. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Men om man får det i håret da? Vil jo ikke klare å se det på barnet da? Jeg har ærlig talt ikke sjekket dette tidligere, men får vel begynne å sjekke guttungen innimellom. Trodde flåtten var ved kysten jeg, men så feil kan man ta! Tusen takk for svar Hmmm. Ja den er kanskje mest ved kysten...når du sier det. Det er der jeg bor ;-) Hehe. Tenkte ikke på innlands-østlandet i det hele tatt. Tenker du kjenner det om den sitter i håret på ungene, hvis du går over dem med fingertuppene. Av en eller annen grunn har aldri vi fått den i håret... kanskje ikke den liker seg der? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Gå til veterinær og få ExSpot (eller hva det heter), det er ampuller som du har på kattens pels. Vi bruker det i alle fall på hunden vår, tror det er en variant av samme middel for katter også. Da holder flåtten seg unna i mange uker, også om katten er ute i all slags vær og ruller seg i alt mulig. Vet også at det finnes noen piller (hvitløkspiller, tror jeg?) som man kan gi dem... Det du gnir i pelsen deres,- det er ikke giftig altså? 0 Siter
Gemini Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Vet også at det finnes noen piller (hvitløkspiller, tror jeg?) som man kan gi dem... Det du gnir i pelsen deres,- det er ikke giftig altså? Hm - leste litt på nett nå, og Exspot er visst bare for hund, ikke katt. Men jeg fant noe annen info: "Forebygging av flått på hund og katt Hunder og katter kan også smittes med borrelia og det anbefales derfor å behandle forebyggende. Flere midler er effektive. Alle effektive midler er reseptpliktige.Til hund bruker vi Scalibor® halsbånd som er effektivt 5 ½ måned og dekker dermed nesten hele flåttsesongen. Vi kan også bruke Exspot vet® som er dråper og påføres huden i nakkeregionen og er effektiv i 3-6 uker. Exspot vet® og Scalibor® halsbånd må ikke brukes til katter. Til katt bruker vi Frontline® dråper eller spray og disse virker også mot lus og lopper i cirka 4 uker om gangen. Du må altså kontakte din veterinær for å få dem eller få resept. Alle midlene har også en viss avvisende effekt på mygg og tuneflue." fra http://www.f-d.no/index.php?parasittbehandling 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Hvor i landet er det det finnes flått da? Og er det vanlig å sjekke selv selv og ungene for flåttbitt hver dag? Og hva hvis man er alene, som jeg er for tiden? Vi bor på østlandet Finnes langs kysten, helt opp til midt i landet. Betyr ikke at du bare får det ved sjøen. Noen sier 20% av flåtten er smittebærere, andre opp til 50. De sitter i buskas og gress, også hopper de over på deg. Kan kravle lenge før de bestemmer seg for å bite. De er svarte, så ses best på lyse klær. Man kjenner ikke at de biter. Mitt inntrykk er at det er flere jo lenger sør man kommer, og der kryr det i nærheten av vann. Men det kan hende jeg tar feil :-) 0 Siter
Gjest kvitsymra Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Du bør ta barnet med til fotsoneterapeut nå pgs flåttbittet. mvh 0 Siter
Gjest sansara Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Du bør ta barnet med til fotsoneterapeut nå pgs flåttbittet. mvh Hva gjør en fotsone terapeut med bittet da? 0 Siter
Rhea Silvia Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Du må være sikker på at hele flåtten er ute. Sjekk "bittstedet" nøye over en 14 dagers periode (dvs hver dag). kommer det en rød ring rundt eller det virker sårt/hovent/rødt el ta kontakt med lege umiddelbart. De aller fleste flåttbitt er helt ufarlige, men av og til kan flåtten være bærer av sykdommen borelia. I området rundt Østersjøen er det også andre sykdommer man kan få av flått. Å sjekke barna for flått er vanlig her i området, men det er sjelden vi finner noe, selv om dei er ute i busk og kratt. Vanlige myggmidler kan skremme bort flåtten, men det kan man nesten ikke bruke på en baby. Jeg tror du kan ta det helt med ro, men sjekk området nøye. Skulle han være smittet vil det trolig komme for en dag om ukes tid. Men det er ytterst sjelden når flåtten blir fjernet med engang. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Du kan få flåttmiddel til katten på resept hos veterinæren. Ring veterinæren og få ham/henne til å sende deg en resept. Da slipper du å være redd for at katten drar med seg flått inn i huset. Her i huset blir vi bitt av flått flere ganger i året, så vi har et ganske avslappa forhold til det. Vi fjerner selvsagt flåtten med det samme vi oppdager den og følger dessuten med bittet i et par-tre uker etterpå. Med mindre det kommer en glatt, rød ring rundt bittet (minst femkronestor), så skal det ikke være noen fare. Man kan også følge med på evt. influensasymptomer dersom man vet man nettopp har blitt bitt. Blir flåtten fjerna innen 24 timer etter at den har satt seg fast, er det sjelden noen fare. Får man et ringformet utslett vil det ofte være hardt der ringen er. Små barn får vanligvis flått ved ørene eller i hodebunnen, mens vi voksne oftere får flått på selve kroppen. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Finnes langs kysten, helt opp til midt i landet. Betyr ikke at du bare får det ved sjøen. Noen sier 20% av flåtten er smittebærere, andre opp til 50. De sitter i buskas og gress, også hopper de over på deg. Kan kravle lenge før de bestemmer seg for å bite. De er svarte, så ses best på lyse klær. Man kjenner ikke at de biter. Mitt inntrykk er at det er flere jo lenger sør man kommer, og der kryr det i nærheten av vann. Men det kan hende jeg tar feil :-) Vi bor på Nordvestlandet og her er det masse flått i år. På steder der det er store hjortebestander forekommer borreliose sjeldnere. Grunnen er at flått som har bitt seg fast i hjort, også kvitter seg med borreliaen - har jeg hørt. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Hmmm. Ja den er kanskje mest ved kysten...når du sier det. Det er der jeg bor ;-) Hehe. Tenkte ikke på innlands-østlandet i det hele tatt. Tenker du kjenner det om den sitter i håret på ungene, hvis du går over dem med fingertuppene. Av en eller annen grunn har aldri vi fått den i håret... kanskje ikke den liker seg der? Hos barn trives den best i håret og ved ørene. Den ene datteren min (seks år) hadde to flått i hodebunnen i forrige uke.. 0 Siter
Gjest kvitsymra Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 Hva gjør en fotsone terapeut med bittet da? Jenta mi fikk et flåttebitt ved øret. Eg hadde hørt flere historier om folk som får ettervirkninger år etter at flåtten tok bittet. (mikroorganismer kan blande seg i blodt, og ligger latent i kroppen i lengre tid) Sååå, derfor tok eg jenta mi til fotsoneterapeut 3 ganger for å hjelpe kroppen å kjempe selv. Dessuten fikk vi noen homeopatdråper. Det var et STORT rødt merke rundt bittet. Tror eg kjørte på antibiotikakur også, men merket forsvant ikke med den. Det forsvant dagen etter 1. gangen hos fotsoneterapeuten. mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.