Gå til innhold

Depresjon og røykeslutt.

Anbefalte innlegg

Er 42 år gammel. For en måned siden sluttet jeg å røyke. Jeg har kronisk ptsd og har slitt mye med depresjon og selvmordstanker. De 2 første ukene gikk greit, men depresjonen har i løpet av de 2 siste ukene bare blitt verre. Jeg har mange tanker om at det ville være bedre å være død. Før jeg sluttet å røyke, hadde jeg et halvt år hvor slike tanker var nesten borte. Derfor regnet jeg med at jeg var klar til å slutte å røyke og begynne å tenke på den fysiske helsen. Har fått beskjed om at jeg ligger i faresonen for å få kols. Jeg vet at ingen kan ta avgjørelsen for meg, men trenger råd. Finnes det noe medikamenter som kan forsinke utviklingen av kols, selvom jeg begynner å røyke igjen? Mannen min prøver også å slutte og jeg får dårlig samvittighet hvis jeg er den som ødelegger for han. Håper dere kan gi meg noen råd. Hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238176-depresjon-og-r%C3%B8ykeslutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen medisiner forsinker kols! Kun røykeslutt hjelper. Beklager.

ER 42 år selv og røyker, men har jo tenkt å slutte engang....bare ikke akkurat nå!

Håper virkelig du klarer å slutte, men vet selvsagt om alle unnskyldningene vi kan oppdrive for

å fortsette eller begynne igjen.....

Det er i din hånd. tenk deg godt om!

Ønsker deg et liv uten kols!

Klem

Gjest Snorkefrøkenen

En i familien min fikk kreft og MÅTTE slutte. Hun hadde ingen viljestyrke, og ingen trodde hun ville klare det. Men hun fikk noen piller som tydeligvis tok behovet bort.

Ja, hun la på seg litt, men tok det av senere igjen.

Selv måtte jeg igjennom det på egen hånd. Jeg valgte en periode da livet bød på allsidige utfordringer. Idag er jeg glad for strevet, men kan du få tak i slike piller, høres det ut som om det kan være nyttig for deg.

Lykke til,

Gjest Trainis

En i familien min fikk kreft og MÅTTE slutte. Hun hadde ingen viljestyrke, og ingen trodde hun ville klare det. Men hun fikk noen piller som tydeligvis tok behovet bort.

Ja, hun la på seg litt, men tok det av senere igjen.

Selv måtte jeg igjennom det på egen hånd. Jeg valgte en periode da livet bød på allsidige utfordringer. Idag er jeg glad for strevet, men kan du få tak i slike piller, høres det ut som om det kan være nyttig for deg.

Lykke til,

Hold deg unna disse pillene, mener nå jeg. En bekjent fikk slike piller av legen, da han slet med både viljestyrke og ble litt deprimert da han sluttet å røyke. De tok bort både lysten på røyk og humøret ble på topp. Hvilke piller det var, det var han derimot usikre på, helt til hans far som også er lege kunne fortelle han at det var en mild form for lykkepiller- og ba han slutte på dagen!! Ikke rart han ble en liten gladgutt som fòr rundt å sprang.

Lykkepiller for røykeslutt er nå i drastiske laget. Når man slutter på disse får man som regel et realt tilbakeslag. Kompisen min begynte ikke å røyke igjen, men tok en flere ukers lang tur i kjelleren når det gjaldt humøret.

Gjest at det går an

Hold deg unna disse pillene, mener nå jeg. En bekjent fikk slike piller av legen, da han slet med både viljestyrke og ble litt deprimert da han sluttet å røyke. De tok bort både lysten på røyk og humøret ble på topp. Hvilke piller det var, det var han derimot usikre på, helt til hans far som også er lege kunne fortelle han at det var en mild form for lykkepiller- og ba han slutte på dagen!! Ikke rart han ble en liten gladgutt som fòr rundt å sprang.

Lykkepiller for røykeslutt er nå i drastiske laget. Når man slutter på disse får man som regel et realt tilbakeslag. Kompisen min begynte ikke å røyke igjen, men tok en flere ukers lang tur i kjelleren når det gjaldt humøret.

Makan til feilinformasjon. Dette innlegget passer inn på en av disse antipsykiatri sidene. Ren hets og propaganda.

Annonse

Gjest Tidligere Zyban-bruker

Jeg vil anbefale deg å følge rådet til NHD.

Har selv brukt disse tablettene for å slutte å røyke.

Jeg var samtidig noe deprimert og dette var en utmerket kombinasjon for meg.

Du må bare passe på å trappe ned sakte. Legen min gav meg kun en 8 ukers kur og så var det pang slutt!!

Da datt jeg rett i kjelleren igjen..og rett på røyken igjen.

Forsøkte imidlertid på nytt og gikk da over mye lengre tid,samt at jeg trappet ned veldig sakte.

Røykesuget forsvant fullstendig, jeg la ikke på meg og jeg ble heller ikke deprimert.

Makan til feilinformasjon. Dette innlegget passer inn på en av disse antipsykiatri sidene. Ren hets og propaganda.

Til "at det går an".Skjønner ikke helt hva du mener. Hva er det som er feilinformasjon og hvorfor passer dette bedre på antipsykiatri side?

Ingen medisiner forsinker utviklingen av KOLS.

Det utmerkede middelet Zyban vil ta bort røykesuget og samtidig fjerne depresjonen din. Du får resept hos fastlegen din.

NHD Kan jeg ta Zyban selvom jeg tar andre andre depressive. Bruker cipralex (30mg) og lamictal(150mg x2).

Gjest at det går an

Til "at det går an".Skjønner ikke helt hva du mener. Hva er det som er feilinformasjon og hvorfor passer dette bedre på antipsykiatri side?

Hei, jeg sikta til innlegget over meg, ikke ditt hovedinnlegg :)

Dvs. han/hun som frarådet leserne å bruke "lykkepiller" (sannsynligvis zyban) til røykeslutt. Denne er offentlig godkjent til røykeavvenning.

Nils Håvard Dahl, psykiater

NHD Kan jeg ta Zyban selvom jeg tar andre andre depressive. Bruker cipralex (30mg) og lamictal(150mg x2).

Vanligvis vil en i et slikt tilfelle gjøre en gradvis overgang fra Cipralex til Wellbutrine/Zyban.

Legen din kan skrive en søknad til trygdekontoret og søke refusjon etter § 10A. Dette vil tilsvare blåresept.

Gjest Hei33

Dette skrev du, Trainis: "Hvilke piller det var, det var han derimot usikker på, helt til hans far som også er lege kunne fortelle ham at det var en mild form for lykkepiller,-og ba ham slutte på dagen! Ikke rart HAN BLE EN SLIK GLADGUTT SOM FÒR RUNDT OG SPRANG".

Bare for å opplyse: Man blir ingen "gladgutt" eller "gladjente" som farer rundt og springer og roper tjo og hei av å ta såkalte lykkepiller. Det er ikke noe magisk ved dem som gjør at man blir "lykkelig".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...