Gå til innhold

Hvordan legge babyen?

Anbefalte innlegg

Gjest ammemadrass

Hva med denne?

Ammemadrass!

Babyen ligger på den mens du

ammer ham, i dobbeltsengen

feks. Når han har sovnet,

lukker du forsiktig siden, og

vips han sover trygt innenfor

fire lune, små vegger uten å

bli forstyrret av flytting :-)

http://www.alexi.no/product_info.php?cPath=913&products_id=2110

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

4

• Ulrikke

4

• Glimtipper

4

• asterix

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest mamma til en på 7 uker

Om du forventer noe som fungerer med en gang, så burde nok pappaen ta over leggingen. Du må ha tålmodighet. Lirke og lure og prøve og prøve igjen.

Vi er like tålmodig begge to. Og du aner ikke hvor mange timer vi har rugga og bært, stulla,stelt, ammet, byssa og alt det der som skal være trygt og godt. Jeg finnes ikke utålmodig, som du hele tiden hevder.

Gjest kvitsymra

Dere bør ha de samme rutiner hver kveld. (stell, pupp, sang etc...)

Denne lille klumpen har nok skjønt at hvis den skriker høyt nok, så får den som den vil... (de lærer fort! )

Eg råder deg til å gå inn hver 2. minutt, legge på dyna, klappe på hodet, si god natt, og gå ut gijen. IKKE ta ungen opp at sengen! Holde på 2. minutter noen ganger, gå iover til 3 minutter, 4. minutter...

Ungen skjønner at du ikke er langt unna.. når du kommer til 5 og 6 minutter, så begynner det å bli kjedelig... og når barnet er trygg, så sovner det til slutt.

Kveld 1 er nok tøff, sikkert kveld 2 også, men etter noen kvelder skal du nok se at det går fortere for barnet å sovne.

Eg har ikke bysset og gynget mange metrene med mine unger, iallefall.

Lykke til!

Gjest trultemor26

Prøvd smokk? Koseteppe?

Snuppa mi måtte ha et mykt teppe opp mot kinnene/siden av ansiktet som hun kunne bore ansiktet inn i eller bare kose med for å få sove. Ofte gjerne over ansiktet (gjorde det selv da hun fikk det til). Krøll et mykt teppe rundt hodet hennes eller liknende.

Gjest trultemor26

Denne lille klumpen har nok skjønt at hvis den skriker høyt nok, så får den som den vil... (de lærer fort! )

Eg råder deg til å gå inn hver 2. minutt, legge på dyna, klappe på hodet, si god natt, og gå ut gijen. IKKE ta ungen opp at sengen! Holde på 2. minutter noen ganger, gå iover til 3 minutter, 4. minutter...

Ungen skjønner at du ikke er langt unna.. når du kommer til 5 og 6 minutter, så begynner det å bli kjedelig... og når barnet er trygg, så sovner det til slutt.

Kveld 1 er nok tøff, sikkert kveld 2 også, men etter noen kvelder skal du nok se at det går fortere for barnet å sovne.

Lykke til!

Et barn på 7 uker er alt for ungt til å begynne med noe sånt!

Lykke til!

Nei, nei nei. Ikke et barn på 7 uker...

Annonse

Gjest sansara

Jeg har selv en baby på nesten syv uker, og kunne ikke i min villeste fantasi tenkt meg å la gutten ligge å gråte i vugga for å sovne. Det strider mot alt jeg har lært og hørt om spedbarn og iallefall mot morsinstinktet. Her ammer vi til han sovner, eller legger ham mett og blid i vugga når vi selv pusser tennene. Som regel sover han når vi da kommer inn, hvis ikke, ammer vi til han sovner... igjen...!

Tålmodighet er en dyd, men du så mye du har igjen for det når de blir eldre og er trygge.

Lykke til!

Litt drøyt med Ferber på en unge som bare er 7 uker da... Og det sier jeg som er veldig for Ferber.

Prøvd smokk? Koseteppe?

Snuppa mi måtte ha et mykt teppe opp mot kinnene/siden av ansiktet som hun kunne bore ansiktet inn i eller bare kose med for å få sove. Ofte gjerne over ansiktet (gjorde det selv da hun fikk det til). Krøll et mykt teppe rundt hodet hennes eller liknende.

Godt tips!

Snuppa mi sovnet ikke av seg selv før hun fikk en smokk hun ville ha (Nuk), og en gulpeklut (gasklut) over ansiktet.

Nå tar hun hvilken smokk som helst, og ligger gjerne og holder rundt et helseteppe med nesa godt nedi når hun skal sove.

Har prøvd det, men ryggen min er ødelagt før han sover tungt.

Skjønner det, men har du prøvd trilling, da?

Vi hadde en som komplett nektet å sove i sprinkelsengen på et hotell da han var 8 mnd gammel, og da var vi glad for at vi hadde stor og god dypvogn, for her måtte det trilling til hver kveld.

Babyen min på 8 uker har noe av den samme uvane. Jeg tror det har noe med nærhet og savn etter den tryge verden han de levde i i 9 mnd. Det er en tålmodighetsprøve, men man må nesten være der for de små.

Tipset til trultemor26 fungerer her iallefall. Når jeg legger han forter jeg meg å legge et mykt teppe rundt hodet/ørene hans og gir han smokken. Han borrer hodet godt inn i teppet og sutter og faller til ro. Etter å ha prøvd div smokker fant vi ut at NUK var den han ville ha. Endelig!

Annonse

Jeg skriver ikke dette inn for å være morsom. Jeg beskriver det jo som et problem vi har. Selvfølgelig er det alvor da. Det er jo fordi jeg trenger forslag. Vi har prøvd alt og ingenting fungerer. ;en siden du synes det er så håpløst så kanskje du har et supert forslag som fungerer med en gang?

Du sier jo selv at han sovner om han ligger lenge nok på puppen og da er det jo ikke noe problem med kvelden for da kan du jo bare kose deg foran tv'en eller noe med han i fanget.

Når du skal legge deg tar du han med i senga og ammer han i søvn der, eventuelt om du ikke vil ha han i din seng setter en ekstra seng inntil deres og ammer han i søvn der slik at du forsiktig kan dra deg bort fra han over i din seng i stedet for å flytte han.

Teknikken med å legge dem fra seg når de sover kommer etter hvert med litt prøving og feiling. Viktig å ha et teppe eller lignende tett rundt dem i starten.

Gjest trultemor26

Godt tips!

Snuppa mi sovnet ikke av seg selv før hun fikk en smokk hun ville ha (Nuk), og en gulpeklut (gasklut) over ansiktet.

Nå tar hun hvilken smokk som helst, og ligger gjerne og holder rundt et helseteppe med nesa godt nedi når hun skal sove.

Snuppa mi holdt er liv uten like i kirka da hun skulle bli døpt. Hun var trøtt. Hyl og skrik vettu. Fikk henne til å sovne ved å legge en tynn klut over ansiktet hennes, og vugge i arma.

Ennå, hun er 1 år, har hun koseteppe i senga som vi legger tilgjengelig til henne rundt hodet når vi legger henne. Er hun veldig trøtt så himler hun med øynene når hun snur ansiktet inn mot teppet.

Vet faktisk ikke åssen det hadde gått uten koseteppe. Har 2, og ett ligger fast i senga, bytter ut når jeg skifter på senga.

Solsikkefrø

Babyen min på 8 uker har noe av den samme uvane. Jeg tror det har noe med nærhet og savn etter den tryge verden han de levde i i 9 mnd. Det er en tålmodighetsprøve, men man må nesten være der for de små.

Tipset til trultemor26 fungerer her iallefall. Når jeg legger han forter jeg meg å legge et mykt teppe rundt hodet/ørene hans og gir han smokken. Han borrer hodet godt inn i teppet og sutter og faller til ro. Etter å ha prøvd div smokker fant vi ut at NUK var den han ville ha. Endelig!

Hvor kjøpte du NUK-tuttene?

Jeg er heller ikke for skrikemetoder, men hva skal jeg ellers gjøre? har prøvd alt annet.

Babyen din er litt liten enda, så han har ikke fått skikkelig sovemønster. Får du til å sove med han i senga kanskje? Det viktigste nå er at han sover og føler seg trygg. Når sovemønsteret begynner å komme kan han vennes til sin egen seng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...