Gå til innhold

Bilsete med base + seng med nedfellbar side

Anbefalte innlegg

Etter mye om og men har vi nå kommet fram til at vi går for bilsete med base.

Men så er det alle de ulike anbefalingene angående merke og modell da, det er så mye annet i tillegg å bestemme seg for at jeg blir helt forvirra. Noen gode anbefalninger fra dere O gode dolmødre?

Når det gjelder seng, så sa hun i butikken at det kunne være skummelt å ha madrassen på det høyeste og sidene høyg oppe, for ungene kravlet ut om de ønsket allikevel og da ville fallet bli høyt. Vi syntes de med nedfellbar side virket litt skranglete, så vi kjøpte da en med regularbar bunn og der den ene siden kunne skrus fast i høy eller lav stilling. I lav stilling ville ikke ungen falle ut, men det var mulig å krabbe ut for spreke småbarn, men da ville ikke eventuelt fall bli så høyt.

Lurt kjøp eller ikke lurt kjøp?

Jeg må jo legge til at vi har enda veldig god tid, men nå har jeg kommet i kontrollfasen c",)

*ør i pappen*

Fortsetter under...

Barna blir jo ikke så spreke at de klatrer ut før de er 6-12 mnd gamle (veldig avhengig av ungen). Vi har brukt seng med flyttbar side (2 stillinger) og flyttbar bunn (2 stillinger) til våre 3, og det har fungert utmerket. Har nettopp flyttet siden opp, men ikke bunnen ned på senga til lillebror som er 9 mnd.

Ellers kommer HTS BeSafe best ut i tester. De har også Isofix-seter.

Vi har HTS til alle våre, og er kjempefornøyd.

Mine frøkner lå i vår seng til de ble 2-3 år ;) (og kommer fortsatt inn 3 av 7 netter) men vi hadde en sprinkelseng ved siden av dobbel sengen som vi noen ganger rullet dem over i og denne kunne man regulere både bunn og den ene siden.

Veldig kjekt og den var ikke spesielt ustødig heller, selvom den var ca 15 år gammel.

Vi hadde HTS seter til de og var veldig fornøyde, det eneste kjipe er at de er tunge om man må flytte de mye fra bil til bil. Jeg snakker her om typen Besafe Kid, ikke den nyeste.

Ellers ønsker jeg deg lykke til videre.

Hilsen den verpesyke

Bilsete: Vi er svært fornøyd med vår Akta Graco Autobaby med base. Veldig praktisk til daglig, samtidig som du har muligheten til å bruke setet uten basen. Har dessverre ikke sett uavhengige tester av den, men i brosjyren skrøt de i alle fall av flere utmerkelser enn de andre gjorde..

Sprinkelseng: Trodde "alle" sprinkelsenger hadde disse justeringsmulighetene, jeg.

Bilsete: Vi er svært fornøyd med vår Akta Graco Autobaby med base. Veldig praktisk til daglig, samtidig som du har muligheten til å bruke setet uten basen. Har dessverre ikke sett uavhengige tester av den, men i brosjyren skrøt de i alle fall av flere utmerkelser enn de andre gjorde..

Sprinkelseng: Trodde "alle" sprinkelsenger hadde disse justeringsmulighetene, jeg.

Det var faktisk flere senger der en kun kunne regulere bunnhøyden og ingenting på siden. Kun en seng hadde nedfellbar side en kunne ta opp og ned. Den vi kjøpte skrudde en fast med enten full eller lav høyde på den ene siden.

Barna blir jo ikke så spreke at de klatrer ut før de er 6-12 mnd gamle (veldig avhengig av ungen). Vi har brukt seng med flyttbar side (2 stillinger) og flyttbar bunn (2 stillinger) til våre 3, og det har fungert utmerket. Har nettopp flyttet siden opp, men ikke bunnen ned på senga til lillebror som er 9 mnd.

Ellers kommer HTS BeSafe best ut i tester. De har også Isofix-seter.

Vi har HTS til alle våre, og er kjempefornøyd.

Jeg trodde i mitt hode at selv toåringer ikke klarte å klatre over sengehesten om bunnen var helt nede og siden var helt oppe - men det var visst feil sa hun i butikken. Da måtte det eventuelt seler til. Fikk en først et klatrebarn, så burde en ha lav sidehøyde for at ikke fallet skulle bli så høyt.

Den vi kjøpte har regulerbar bunn og enten full sidehøyde eller lav høyde.

Annonse

Det var faktisk flere senger der en kun kunne regulere bunnhøyden og ingenting på siden. Kun en seng hadde nedfellbar side en kunne ta opp og ned. Den vi kjøpte skrudde en fast med enten full eller lav høyde på den ene siden.

Tydelig en stund siden jeg har sett på sprinkelsenger. Den typen du kjøpte er den jeg alltid har sett.

Tydelig en stund siden jeg har sett på sprinkelsenger. Den typen du kjøpte er den jeg alltid har sett.

I utgangspunktet tenkte vi å kjøpe en med regulerbar side uten skruing, men da hun ikke anbefalte å ha den oppe uansett så kjøpte vi altså den som skrus fast. I tillegg virket den litt vond å legge ned siden på og jeg tror hele senga ville blitt lealøs etterhvert.

Jeg har sett en annen seng med nedfellbar side, men jeg ble litt redd for små barnefingre som kunne komme i klem.

Men er det tilfelle at ett- toåringer kan klatre over høye sprinkelsenger?

I utgangspunktet tenkte vi å kjøpe en med regulerbar side uten skruing, men da hun ikke anbefalte å ha den oppe uansett så kjøpte vi altså den som skrus fast. I tillegg virket den litt vond å legge ned siden på og jeg tror hele senga ville blitt lealøs etterhvert.

Jeg har sett en annen seng med nedfellbar side, men jeg ble litt redd for små barnefingre som kunne komme i klem.

Javisst. Men man tror det knapt selv om man ser det selv...

Javisst. Men man tror det knapt selv om man ser det selv...

Oi! Det hadde jeg ikke regnet med, trodde hun i butikke overdrev litt. Da var det kanskje ikke så dumt med den senga vi kjøpte likevel da, så slipper den håpefulle å falle helt ned.

Oi! Det hadde jeg ikke regnet med, trodde hun i butikke overdrev litt. Da var det kanskje ikke så dumt med den senga vi kjøpte likevel da, så slipper den håpefulle å falle helt ned.

Det er ikke alle som klarer det, da... Guttene mine har vært halvannet, men jenta gjorde det aldri tror jeg. Byttet til stor seng rett før hun fylte tre.

Merkelig det der forresten, for hun var langt foran brødrene sine på alle andre måter, grovmotorisk også. Da hun var ti måneder gammel, fant jeg henne sittende på kjøkkenbordet, hun hadde klatret opp via en stol.

Gjest blomsterløk

Datteren til en venninne av meg klatret ut av sprinkelsenga når hun var 9 mnd.

Da kom hun blid og krabbende ut på stua.

Jeg trodde i mitt hode at selv toåringer ikke klarte å klatre over sengehesten om bunnen var helt nede og siden var helt oppe - men det var visst feil sa hun i butikken. Da måtte det eventuelt seler til. Fikk en først et klatrebarn, så burde en ha lav sidehøyde for at ikke fallet skulle bli så høyt.

Den vi kjøpte har regulerbar bunn og enten full sidehøyde eller lav høyde.

De fleste toåringer klarer å klatre ut av ei seng med bunnen nede og sidene oppe, ja. Men det betyr ikke at det behøver å være så farlig.

Begge jentene mine klarte helt fint å klatre ut, men ingen av dem falt ut og slo seg...

Regner med at senga deres kommer til å fungere helt utmerket!

Annonse

De fleste toåringer klarer å klatre ut av ei seng med bunnen nede og sidene oppe, ja. Men det betyr ikke at det behøver å være så farlig.

Begge jentene mine klarte helt fint å klatre ut, men ingen av dem falt ut og slo seg...

Regner med at senga deres kommer til å fungere helt utmerket!

Så lenge den kan brukes til å sove i, så skal en i grunn være fornøyd ;-) Noe skal en henge seg opp i mens man venter c",) hihi.

Gjest actagraco?

Har hatt samme sete som dere men har blitt litt skeptisk til Acta Graco etter å ha lest en test hvor de fleste av deres stoler ble diskavlifisert. De ble kastet ut av bilen i en kollisjonstest.

Gjest Tatjana

Unger er forskjellige. Min eldste begynte å klatre ut av sprinkelsenga ved et og et halvt årsalderen omtrent. Nr to og tre har aldri gjort det. Alle tre fikk flytte over i stor seng da de var rundt to år.

Da de var babyer hadde jeg sengebunnene i sprinkelsengene i øverste posisjon, så ble det lettere for meg å løfte dem ut. Så senket jeg sengebunnen da de ble mer rørlige.

Med nr tre satte jeg sengebunnen i samme høyde som min seng, og så skrudde jeg av den en langsida på sprinkelsenga. Så lå h*n helt inntil meg uten å ligge i samme seng. Veldig lettvint ved nattamming.

Vi har aldri brukt bilsete med base, vi har brukt boxette når de var helt små babyer og så har vi hatt HTS Besafe Kid bakovervendt. Vi har vært veldig godt fornøyd med det.

Har hatt samme sete som dere men har blitt litt skeptisk til Acta Graco etter å ha lest en test hvor de fleste av deres stoler ble diskavlifisert. De ble kastet ut av bilen i en kollisjonstest.

Har selv ikke sett noen av disse testene. Men etter det jeg har skjønt er det seter for større barn som kom dårlig ut. Hvis du har mer konkret info om hvilke seter det var, er jeg takknemlig. (Er også interessert i info om Recaro Start. De to eldste har det.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...