Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis dere skal ha med reiseseng så sørg for å ha noe mer å legge i bunnen, bunnen i dem er jo bare et papp-plate trukket med vattert stoff. Mine ville aldri sove i slike uten en ordentlig madrass oppi.

Ta gjerne med hans egen dyne med det dynetrekket han har brukt den siste uka så det lukter kjent og kjært. Altså - ikke nyvasket dynetrekk til minsten! :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238534-hva-ha-med/#findComment-1839640
Del på andre sider

Gjest flerbarnsmor

Jeg ser forslag om reiseseng her, og helt umiddelbart tenkte jeg at det var da veldig. Men så kom jeg på at med en slik seng er ungen "gjerdet inn" på et fremmed sted, og det kan jo være lurt. Det er jo ikke sikkert hytta er innredet helt trygt for småfolk, og da er det lurt å vite hvor han er. Og at han ikke kan ta seg en tur på egenhånd.

Men selv har mine unger store sovehjerter og har aldri hatt reiseseng, men sovet f.eks. innerst i vår seng (når det er enkeltsenger mot vegg) eller i egen seng, evt. på madrass på golvet. For da faller de ikke ned i søvne. De har lagt seg når de er blitt trøtte, nesten blitt båret iseng. Men om dere har andre rutiner, er det jo greit å følge dem.

Bæremeis til lengre turer?

Førstehjelpssaker er greie å ta med på tur - plaster, febernedsettende, ekstra smokk om han trenger det, masse bleier, varmt tøy til å ha innerst om det blir kjølig. Solkrem. Solhatt. Skal dere fiske - ta med en knipetang så det går an å bite av evt. fiskekroker som setter seg fast i folk, da er de enkle å få ut når mothaken er klippet av. Da blir det bare en liten skade, ikke noe å bekymre seg for.

Hvis du vet hvordan (- og bare da - ) du skal bruke isposer når noen har slått seg ganske kraftig(type falt ned og slått seg) eller vrikket foten, kan du ta med det. Det kjøler ned skadestedet og gjør skaden mindre hvis du legger den på med en gang skaden har skjedd. Den må ikke ligge på lenger enn max 15-20 minutter, på små barn enda kortere, eller tas av og på, max 20 min, enda mindre på fingre og tær, men kan virkelig være til god hjelp hvis noe skjer. Også psykologisk. La barnet få legge den på selv, f.eks., det kan være så spennende at smerten blir mindre akutt. Større barn får selv knuse ampullen inni posen, som må knuses for at posen skal bli iskald. Kan også brukes på skrubbsår. Kaldt vann kan gjøre samme nytten, forresten.

Husk også at ispose og kaldt vann er førstehjelp ved alle brannskader, ca. 20-25 grader kaldt, ca. 20 minutter. Det begrenser skadene veldig mye. Det er kommet noen nye bandasjer på apoteket som er spesielt beregnet på brannskader og som har en kjølende effekt, kjekt å ta med.

Ta samtidig med deg gnagsårplaster til eget bruk. Kan også brukes på rene skrubbsår hvis du vil, dine eller barnas.

Om han er allergisk, eller noen av dere er det (arvelig), tenk på noe mot myggstikk og _huggormbitt_ og vepsestikk, spør på apoteket. Ta med flåttpenn, det er kommet en ny på markedet til ca. 200 som fryser flåtten så den faller lettere av. Ta med flytevest hvis det er noe vann i nærheten, noen brannstasjoner leier ut, og noen butikker selger slikt rimelig.

En god genser/jakke, det gjør ikke noe om den blir skitten, men har dere plass, kan man jo tenke på skift. Jeans eller andre bukser som beskytter huden på ferd gjennom busker og kratt, så barnet ikke skraper seg opp. Regntøy, hvis dere tar turen ut i regn. På ujevnt underlag kan små barn ha glede også av tynne sko, eller være barbeint, så de får brukt hele fotsålen, i motsetning til på golv og asfalt, pluss ta med skikkelige sko. Støvler til å vasse med? Eller om det regner? Beskytter også mot hoggormbitt i tett vegetasjon.

Jeg er av natur alltid bekymret for dramatiske hendelser - og har alltid med slike førstehjelpsting som dem ovenfor - og har vel bare trengt det en eneste gang. Og da gjaldt det ikke mitt eget barn, engang.

God tur på hytta! Høres herlig ut! Heldig barn som får slike erfaringer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238534-hva-ha-med/#findComment-1839681
Del på andre sider

Annonse

Gjest trultemor26

Jeg leste "sykkeltur" og tenkte herreminhatt, en ukes sykkeltur med en på 11 mnd!! Men hyttetur er noe helt annet ja ;)

Ha med masse tøy ihvertfall, til all slags vær, spesielt hvis du ikke har anledning til å få vasket noe så må du regne med at du trenger mer skift enn du vanligvis trenger.

Bleier, kluter/våtservietter, tisselaken, ekstra laken, smokk (hvis brukes), ekstra smokk, nok mat, jeg hadde også med meg eget brød og pålegg til snuppa mi på hyttetur som jeg visste hun likte. Reisestol hvis du har, godt å ha ungen sittendes i en stol ved mating etc.

Febernedsettende, febertermometer, plaster og slike ting

God tur!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238534-hva-ha-med/#findComment-1839686
Del på andre sider

Vi skal også på hyttetur en uke i august, da vil poden være 1 år. Ser at "flerbarnmor" har skrevet en stil.. :) Så hun har sikkert være på tur før.

Jeg skal ha med reiseseng, par helsetepper, fleecepledd, babysafe, solkrem, solhatt, sko, vogn, spisestol fra Ikea, varmt tøy, ytterjakke, tynn lue, t-skjorter tilfelle det skulle bli varmt, bidyer, håndklær, våtservietter, sårsalve, paracet, nesedråper tilfelle han blir tett, q-tip, biotex så jeg kan håndvaske litt. Gidder ikke dra med altfor mye klær, tar heller med noen olabukser som ikke trengs å vaskes med en gang. litt skit på hyttetur skal jeg nok tåle. Vaskekluter, tannbørste ogtannkrem.. :) det var vel det tror jeg.

tar med det han bruker til daglig + litt febernedsettende ogsånt tilfelle.. veldig kjekt å ha isposer ja tilfelle brannskader.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238534-hva-ha-med/#findComment-1839958
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...