Gå til innhold

Uenige om rot og utlufting (u/t)

Gjest Trenger ikke eksponere rotet heller...

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger ikke eksponere rotet heller...

På grunn av sykdom i heimen ser det ikke ut i vår lille, åpne stue/kjøkkenløsning. Vi bor på et byggefelt, og leiligheten ligger (dessverre) nedenfor veien som alle kjører inn på, så alle har fullt innsyn her. Jeg har dratt for gardinene, og satt opp ytterdøra, som vender motsatt vei. Da ser ingen inn. Nå hadde mannen åpnet vinduer og verandadør, og alle som kommer og drar, ser rett inn på kaoset. Jeg mener det er flaut og unødvendig, han sier jeg skal slutte å bry meg om hva andre tenker.

Egentlig gjelder dette ikke bare i dag, jeg ønsker at plen, hage og hus skal se noenlunde ut, han bryr seg ikke. Hvordan tenker dere? Jeg har langt fra støv på hjernen og ryddemani, det er kun hva alle naboer og forbipasserende kan se jeg tenker på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238596-uenige-om-rot-og-utlufting-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Vet du hva! Drit i hva naboene tenker. Hvis de bryr seg med dette, så er det _de_ som har problemer, ikke dere!

Selv hater jeg rot, så her ser det stort sett alltid ryddig ut, men jeg gir blanke i hvordan andre har det hjemme hos seg. Ta det helt med ro :-)

Gjest skummelt

Jeg er som deg og typen som din mann.

Selv ser jeg på risikoen for at en eller annen snerpete nabo lurer på om ungen har det godt i alt rotet og ender med å sende bekymringsmelding til barnevernet eller noe. Mulig jeg er litt paranoid, hehe, men min mor jobber i barnevernet og har fått inn bekymringsmeldinger på lignende grunnlag, selv om rotet bare lå der i kortere perioder.

Er ikke noe særlig å være under oppsyn i 3 mnd pga litt rot.

Annonse

Gjest hovedinnlegger

Selv ser jeg på risikoen for at en eller annen snerpete nabo lurer på om ungen har det godt i alt rotet og ender med å sende bekymringsmelding til barnevernet eller noe. Mulig jeg er litt paranoid, hehe, men min mor jobber i barnevernet og har fått inn bekymringsmeldinger på lignende grunnlag, selv om rotet bare lå der i kortere perioder.

Jeg tenkte faktisk litt i de baner, hehe. Kanskje ikke på barnevernet, men på oversiden av veien (feltet ligger i en lang skråning) bor det pensjonister på rekke og rad, og disse har alt på stell. På den tiden de hadde barn, var det vel vanlig at mor var hjemmeværende, og jeg tror at de fleste satte det høyt å ha det strøkent. Så jeg lurer litt på hva de tenker da treåringen spretter rundt i nattkjole og gummestøvler på verandanen, etc. Eller om plenen er for lang..

Gjest skummelt

Jeg tenkte faktisk litt i de baner, hehe. Kanskje ikke på barnevernet, men på oversiden av veien (feltet ligger i en lang skråning) bor det pensjonister på rekke og rad, og disse har alt på stell. På den tiden de hadde barn, var det vel vanlig at mor var hjemmeværende, og jeg tror at de fleste satte det høyt å ha det strøkent. Så jeg lurer litt på hva de tenker da treåringen spretter rundt i nattkjole og gummestøvler på verandanen, etc. Eller om plenen er for lang..

Nattkjole, gummistøvler OG lang plen??

Du tar virkelig sjanser her :-)

Ønsker du orden for din egen skyld eller for naboenes skyld?

Jeg har en viss forståelse for at det er ønskelig med litt orden.

Kan du være litt snill med deg selv, og tenke at "nå er det slik at jeg/vi ikke har overskudd til mer orden enn det det er nå".

Senke standarden er en god ting.

De som er pensjonister i dag har stort sett en helt annen standard når det gjelder hvordan hus og hage skal se ut.

Tror nok de gladelig plasserte barna i lekegrind i timesvis for å få gjort "nødvendig" husarbeid. Jeg synes vi skal være stolte av at vi prioriterer anderledes i dag.

Jeg er så heldig at jeg tåler at det flyter en del.

Hvis naboene dine går så langt at de melder bekymring til barnevernet for litt rot, ja da har naboene dine for lite å holde på med.

Barnevernet er drevne til å skille ut slike tøvete meldinger, antar jeg.

Mener du virkelig at barnevernet begynner med oppsyn pga litt r?

Annonse

Gjest skummelt

Mener du virkelig at barnevernet begynner med oppsyn pga litt r?

Nei, de setter neppe i gang undersøkelse på grunnlag av rot alene.

Men gjentatte bekymringsmeldinger fra geskjeftige fruer fra over gata kan føre til at de føler at de må følge opp med en 3 mnd (minstetid) lang undersøkelse.

Og den geskjeftige fruen trenger ikke alltid føle at "det er så rotete der" er alt som er å si, men for dem hvis ryddige hus var selve symbolet på vellykkethet som mamma kan det være et tegn på at noe er alvorlig galt.

Selvfølgelig er dette av typen meldinger som oftest legges bort og etter 3 mnd er man iallefall kvitt dem når det ikke foreligger annet grunnlag men hvem vil vel utsette seg for 3 mnd "etterforskning".

Jeg er muligens litt paranoid men det er noe med det .. blant annet rot gjør noe med folks oppfatning av deg som person, og sammenlagt med et par tilfeldige punkter er det utrolig hva som kan skje i folks fantasi.

Lurer også litt på om du ønsker orden for dere eller naboenes skyld? Stusser litt.. for du sier du kan leve med det, men du synes det er flaut å vise det frem???

Jeg har det aldri så rotete i heimen at jeg hadde blitt flau hvis noen stakk innom.

Men hvis du ikke bryr deg, så hvorfor bry deg om hva naboene synes? jeg tenker kanskje "oi, der var det mye rot" hvis jeg ser et rotete hjem, men tenker ikke at de er noe dårligere mennekser fordet. Alle har da forskjellig syn på rot og rydding, og som i ditt tilfelle kan det sjyldes sykdom, nettopp kommet fra fereie, på flyttefot osv osv. Så det er ikke noe jeg tenker mye på. men ville ikke latt naboene sett inn til meg hvis det så jævlig ut, men nå har jeg litt ryddemani og da.. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...