Gå til innhold

Medikamenters overgang i morsmelken


Gjest Mor

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 11 måneder som fortsatt ammes 2-3 ganger daglig. Har før graviditeten brukt aberela krem x 1 per dag på grunn av acne. Lurer nå på om jeg kan begynne å bruke den litt i ansiktet igjen, eller om dette ville være skadelig for min sønn i og med at han fortsatt ammes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en metadonbruker, som lurer på om dette medikamnetet går over i morsmelken. I england, hvor jeg nå bor, har jeg fått beskjed av flere barneleger at metadon og valium ikke går over i morsmelken og de anbefalte meg derfor å amme. (derfor begynte jeg å amme) Likevel er jeg beskymret for dette og lurer på hva dere mener. Min brukedose er; 60mg metadon og 4 mg diazpam

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Nylander, overlege

Kjære mor!

Aberela tilhører en gruppe stoffer som kalles retinoider. Dette stoffet er svært uheldig for fosteret som jo får direkte "blodoverføring" fra mor, så kvinner som SPISER slike stoffer som medisin får beskjed om å slutte i god tid før de blir gravide. Imidlertid er det mye mindre dose av stoffet i hudkremen Aberela, og av det igjen går det ikke over målbare mengder i blodet. Dermed er det svært usannsynlig at det skulle komme skadelige mendgder over i melken og videre til et brystbarn. Det har aldri vært påvist. Enda tryggere blir det jo når barnet ditt er såpass gammelt og bare dier et par ganger om dagen. Så start du trøstig med Aberela akkurat i ansiktet igjen, dersom du er plaget av kviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...