Gå til innhold

Kjæresten stjal bil...

Anbefalte innlegg

Gjest Mamman er bekymra
Skrevet

.... ogvi voksne vet nesten ikke ut eller inn. For tiden er vår datter (15) på ferie, og kommer ikke hjem på en uke enda. Snakket med kjærestens mor her om dagen og fikk vite at han hadde stjålet en bil sammen med en kompis og selvfølgelig blitt tatt på fersken av politiet. Ikke første gangen han har gjort noe galt sånn sett men første gangen han er over den kriminelle lavaldern, og første gang med noe så alvorlig. Han har per i dag ikke fortalt henne om det selv, det skjedde for litt over en uke siden, og han har hatt muligheten flere ganger...

Vi voksne er nå litt i beita og vet ikke helt hva vi skal gjøre. Skal vi nekte henne å være sammen med ham? Hun får ikke lov å reise hjem til ham (lenge siden det ble bestemt, har med sex å gjøre), og han har nå husarrest hvertfall ut sommern.

Jeg har forsøkt å ikke "ta av" helt i forhold til denne gutten. Han er bare 15, blir 16 snart, men han gjør så utrolig mye rart. Slo ned en gutt på skolen, lar seg provosere, driter i skolen (gikk ut nå med bare 1'ere)

Noen av dere ungdommer der ute som har noen råd? Gutten er snill og grei mot jenta vår, men vi er redde for at han skal dra henne inn i noe kriminelt eller at noe skal skje med henne. Hjelp mottas med takk....

Skrevet

Prøv forum for tenåringsforeldre eller åpent forum. Det er ikke så mange som leser/svarer her.

Gjest Been there, done that
Skrevet

For guttens del er det sikkert veldig positivt for han og hans oppførsel at han har en hyggelig og 'ordentlig' kjæreste som han er glad i. Foreldrene hans er helt sikkert takknemlige for det.

Men blir litt drøyt å ha et forhold pga det når det kan påvirke fremtiden til datteren din.

Er ikke vanskelig å se at datteren din - som mange andre jenter - har en forkjærlighet for 'bad boys'. Been there, done that :) Men når man er 15 er man litt for ung til å klare å se mulige konsekvenser og når man tråkker over streken.

Men på den annen side så kan det å nekte datteren din å være sammen med denne gutten en pådriver for nettopp og fortsette forholdet. Det å gjøre motsatt av det mamma sier er en populær fremgangsmåte i tenårene.

Jeg ville ha tatt en seriøs og 'voksen' prat med datteren din for å få en pekepinn over hvor realistisk hun er og om hun ser det farlige med dette forholdet. Selv om jeg er helt enig med andre her om at det å nekte henne å treffe han er helt klart den mest fornuftige løsningen, så tviler jeg på at det er det som vil skape husro. Det å nekte henne å treffe han er nok lettere sagt enn gjort. Ville nok heller satt veldig strenge regler og krevd fullstendig åpenhet fra hennes side (hva de gjorde i går, hvor de var osvosv). Hvis noen av de reglene du fastsetter brytes - så venter hussarrest.

Litt vanskelig for meg å si om du kan stole på henne og om slik tillt er mulig, men nekter du henne å treffe han, punktum, kommer hun fort til å mislike deg sterkt, slutte å fortelle deg noe som helst osv. Og ettersom tenårene snart nærmer seg for fullt er ikke det å anbefale på lang sikt.

Huff, nei, ikke lett dette her, det skjønner jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...