Spirello Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Vi har bilstolen med ryggen mot kjøreretninga (uff.. dårlig sagt, trøtt..). Vi har ikke støtteben på stolen, men to seler man fester nederst i setet foran. Selve bilstolen festes også med sikkerhetsbeltet, i selve setet i stolen. Oppi der sitter lillegutt på snart 1 år (12 kg). Problemet er at han blir så bilsyk, og tviler på at det hjelper å sitte den veien, men de skal vel det så lenge somn mulig? Broren min maser om at vi burde snu stolen nå, men jeg mener det skal stå den veien? han sier også at det ikke er sikkert uten støtteben, men vi har montert det etter bruksanvisning og stolen er ikke til å rikke på, ser ut som den sikker godt. Er Britex eller noe sånt av merke? Hva er riktig? Og hva kan vi gjøre for at lillegull ikke skal bli bilsyk? 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Våre satt bakovervendt til de var i overkant av 2,5 år gamle, det anbefales egentlig enda lenger. Vi hadde heller ikke støtteben på Akta Duo Comfort-setet som snuppa hadde, det ble festet på samme måte som hos dere. Sto sånn i bruksanvisningen. 0 Siter
Spirello Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Skrevet 16. juli 2006 Våre satt bakovervendt til de var i overkant av 2,5 år gamle, det anbefales egentlig enda lenger. Vi hadde heller ikke støtteben på Akta Duo Comfort-setet som snuppa hadde, det ble festet på samme måte som hos dere. Sto sånn i bruksanvisningen. Ja, ikke snat? Det jeg nmener og at det er riktig. Er jo ikke støttebein med, så kan jo ikke festes på annet vis.. broren min kan og vet alt skjønner du. Han er litt søt og da, så skal "lære" meg alt om ditt og datt. han har nemlig satt dattera si som er ei lita flis på 10,5 mnd "riktig" vei, så har han fått med seg mamma til å mase på meg om å snu poden, men jeg mener han sitter riktig nå. De skal vel sitte sånn fordi de ikke er sterke nok i nakken til å få en sleng med hodet hvis man skulle kollidere? Stoler på magefølelsen min og rådet fra tryggtrafikk i stedet for proffen brodern som lagt fra alltid har rett.. 0 Siter
Gjest Flystripa Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Du kan feste en gummistropp under bilen, som skal henge ned i asfalten under kjøring. Det fjerner visstnok statisk elektrisitet, og skal funke bra mot kvalme. Reisesyketablett? Jeg aner ingenting om aldersgrense på sånt. Min eldste sønn (han er 6 år), er en type som lett blir bilsyk. Spyposen må alltid fram om vi kjører svingete bygdeveier. Han var _mindre_ bilsyk når han satt mot kjøreretningen. En Ifa-pastill hjelper! Hehe, om ikke annet, så på humøret. Et annet godt tips, er å IKKE spise middag før en kjøretur. I hvertfall ikke store mengder spagetti og kjøttdeig og saus. Jeg glemmer aldri hvordan ungen og bilstolen så ut... 0 Siter
Gjest toya-1 Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 De anbefaler jo at man skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Men vi snudde setet da vår sønn var mellom 1 og 1,5 år pga dårlig plass til beina. Hvis man er bilsyk så er det jo ikke det beste å sitte bakovervendt, men.... dette må dere jo avgjøre selv hva dere vil. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Ja, ikke snat? Det jeg nmener og at det er riktig. Er jo ikke støttebein med, så kan jo ikke festes på annet vis.. broren min kan og vet alt skjønner du. Han er litt søt og da, så skal "lære" meg alt om ditt og datt. han har nemlig satt dattera si som er ei lita flis på 10,5 mnd "riktig" vei, så har han fått med seg mamma til å mase på meg om å snu poden, men jeg mener han sitter riktig nå. De skal vel sitte sånn fordi de ikke er sterke nok i nakken til å få en sleng med hodet hvis man skulle kollidere? Stoler på magefølelsen min og rådet fra tryggtrafikk i stedet for proffen brodern som lagt fra alltid har rett.. Jeg hadde aldri satt et barn som er så lite forovervendt! Som du sier kommer nakken hennes til å knekke om de kolliderer... Hodet er jo fremdeles blytungt i forhold til resten av kroppen. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Du kan feste en gummistropp under bilen, som skal henge ned i asfalten under kjøring. Det fjerner visstnok statisk elektrisitet, og skal funke bra mot kvalme. Reisesyketablett? Jeg aner ingenting om aldersgrense på sånt. Min eldste sønn (han er 6 år), er en type som lett blir bilsyk. Spyposen må alltid fram om vi kjører svingete bygdeveier. Han var _mindre_ bilsyk når han satt mot kjøreretningen. En Ifa-pastill hjelper! Hehe, om ikke annet, så på humøret. Et annet godt tips, er å IKKE spise middag før en kjøretur. I hvertfall ikke store mengder spagetti og kjøttdeig og saus. Jeg glemmer aldri hvordan ungen og bilstolen så ut... Jeg skal kjøpe seaband akupunkturarmbånd til mine. Turene til hytta til min kjære er fulle av svinger... Begge ungene spydde i bilen på vei hjem sist gang. :o/ 0 Siter
Gjest Flystripa Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Jeg skal kjøpe seaband akupunkturarmbånd til mine. Turene til hytta til min kjære er fulle av svinger... Begge ungene spydde i bilen på vei hjem sist gang. :o/ Ja, det har jeg hørt om. Er det på apoteket man får kjøpt det? Tror det koster 170 kr? 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Ja, det har jeg hørt om. Er det på apoteket man får kjøpt det? Tror det koster 170 kr? Skal høre på apoteket her jeg bor eller det på jobben, om det er mulig å komme frem til kassen der... ;o) 0 Siter
Sofline Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Du kan feste en gummistropp under bilen, som skal henge ned i asfalten under kjøring. Det fjerner visstnok statisk elektrisitet, og skal funke bra mot kvalme. Reisesyketablett? Jeg aner ingenting om aldersgrense på sånt. Min eldste sønn (han er 6 år), er en type som lett blir bilsyk. Spyposen må alltid fram om vi kjører svingete bygdeveier. Han var _mindre_ bilsyk når han satt mot kjøreretningen. En Ifa-pastill hjelper! Hehe, om ikke annet, så på humøret. Et annet godt tips, er å IKKE spise middag før en kjøretur. I hvertfall ikke store mengder spagetti og kjøttdeig og saus. Jeg glemmer aldri hvordan ungen og bilstolen så ut... Man blir lettere kvalm hvis det er lenge siden man har spist. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Toåringen her i huset har vært bilsyk en gang og den var den ene gangen hun satt i forovervendt bilstol... Det er nesten så jeg gruer meg til bilstolen skal snues ;-) 0 Siter
Åsemor Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Jeg ville gjort MYE før jeg snudde barnet. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9877241 "Svensk ulykkesforskning viser at bakovervendte barnestoler reduserer alvorlige skader med 92 prosent, mens de fremovervendte reduserer alvorlige skader med kun 60 prosent." 0 Siter
Åsemor Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Ja, ikke snat? Det jeg nmener og at det er riktig. Er jo ikke støttebein med, så kan jo ikke festes på annet vis.. broren min kan og vet alt skjønner du. Han er litt søt og da, så skal "lære" meg alt om ditt og datt. han har nemlig satt dattera si som er ei lita flis på 10,5 mnd "riktig" vei, så har han fått med seg mamma til å mase på meg om å snu poden, men jeg mener han sitter riktig nå. De skal vel sitte sånn fordi de ikke er sterke nok i nakken til å få en sleng med hodet hvis man skulle kollidere? Stoler på magefølelsen min og rådet fra tryggtrafikk i stedet for proffen brodern som lagt fra alltid har rett.. Huff, får helt vondt i magen av å tenke på å sette ei så lita frøken fremovervendt. 0 Siter
Spirello Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Skrevet 16. juli 2006 Jeg ville gjort MYE før jeg snudde barnet. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9877241 "Svensk ulykkesforskning viser at bakovervendte barnestoler reduserer alvorlige skader med 92 prosent, mens de fremovervendte reduserer alvorlige skader med kun 60 prosent." TUSEN HJERTLIG TAKK for link! Den sendes øyeblikkelig til broren min som påstår det er bedre for barnet å sitte riktig vei. hehe.. Da hadde jeg rett da.. Poden min skal ikke snus på noen år nei. 0 Siter
Spirello Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Skrevet 16. juli 2006 Huff, får helt vondt i magen av å tenke på å sette ei så lita frøken fremovervendt. Det gjør jeg og.. Ikke bare er hun "ung", men også liten og sped og ikke sterk i det hele tatt.. Skikkelig lita kylling-snuppe. Sitter ikke selv uten å tippe, reiser seg ikke, krabber ikke.. hun er liten, forsiktig og følsom.. Poden min er fire uker eldre, men han er en brå kraftkar, men allikevel vil jeg ikke sette han riktig vei når han er så liten. Uansvarlig. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 I tillegg til alt det de andre skriver - om alternativet er å kjøre med et barn som spyr _hver eneste_ gang man skal noe, så hadde jeg snudd stolen. Vi snudde da Billa var såvidt året, da var det ikke plass til bena behagelig lenger, og hun spydde i ett sett. Vi har ikke hatt noen problemer etter dette - og nå er hun tre år og like hel. 0 Siter
Poppy Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Her er det du som har rett og broren din som tar feil . Små barn skal sitte feil vei så lenge det er mulig . Vår lille som er snart 15 mnd sitter som en dronning i sitt bakovervendte sete . Forøvrig er det mange fine tråder om dette på utstyrsdebatten på nybaktmamma med linke til forskjellige autoriteter på trafikksikring . 0 Siter
Gjest GA Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 I tillegg til alt det de andre skriver - om alternativet er å kjøre med et barn som spyr _hver eneste_ gang man skal noe, så hadde jeg snudd stolen. Vi snudde da Billa var såvidt året, da var det ikke plass til bena behagelig lenger, og hun spydde i ett sett. Vi har ikke hatt noen problemer etter dette - og nå er hun tre år og like hel. Det gjorde vi også. Snudde ungen da hun var 1,5 eller 2 år pga bilsyke. Mindre spy i bilen, men litt mindre sikkert selvfølgelig. Det har gått bra med oss også heldigvis. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Det gjorde vi også. Snudde ungen da hun var 1,5 eller 2 år pga bilsyke. Mindre spy i bilen, men litt mindre sikkert selvfølgelig. Det har gått bra med oss også heldigvis. Det er faktisk ikke så sikkert med foreldre som ser mer bakover enn forover, må bråstoppe når ungen spyr, stopper langs motorveien for å vrenge unge og sete ut av bilen, er ukonsentrerte osv heller... Så for meg ble det faktisk tryggere. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 16. juli 2006 Skrevet 16. juli 2006 Det er faktisk ikke så sikkert med foreldre som ser mer bakover enn forover, må bråstoppe når ungen spyr, stopper langs motorveien for å vrenge unge og sete ut av bilen, er ukonsentrerte osv heller... Så for meg ble det faktisk tryggere. Det er jammen sant. Heldigvis har jeg som regel hatt med meg noen evt vært passasjer selv de gangene hun har spydd, men man blir uansett ganske ukonsentrert, ja! Skvetter jo høyt hver gang hun hoster litt også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.