Gå til innhold

Barn med brukket bein og sykmelding og sånt

Anbefalte innlegg

Min nevø på 3,5 år var kjempeuheldig og brakk beinet den 1. dagen i ferien. Mor og far har også sin 1. feriedag når dette skjer, og gutten får beskjed om at han må ha gips i 4-6 uker. Bruddet er _vanskelig_, og han få rikke trå på beinet på 4 uker. Altså lenge etter at ferien er avsluttet. Han er også avhengig av hjelp hele dagen for åkomme seg på do osv.

Hvordan stiller dette seg med hensyn til mor og fars ferie? Kan de "ta igjen" ferien når barnet har tatt av gipsen, kan de få omsorgspermisjon med lønn/uten lønn, og dermed ta ferie etterpå, eller hvordan er det?

Gutten er altså snart 4 år.

Fortsetter under...

Gjest proporsjoner

hva skjedde med å svare saklig på et helt greit spørsmål?

Svaret var saklig. De får ikke igjen ferie. De kan ikke for andres regning leie noen til å passe barnet. De må rett og slett ta ulempene selv. Uflaks, men slik er det.

Heldigvis.

Svaret var saklig. De får ikke igjen ferie. De kan ikke for andres regning leie noen til å passe barnet. De må rett og slett ta ulempene selv. Uflaks, men slik er det.

Heldigvis.

ok. jeg tolka nok "tonen" i svaret ditt feil. beklager.

Tvilsomt, man får "refundert" ferie ved sykemelding på egen sykdom, men hvordan det stiller seg når barn blir syke vet jeg ikke. Hør med legen,

Man antar nok uansett at et barn på 3-4 vil trenge voksen tilstedeværelse 24/7 så det er neppe et argument å satse på.

Annonse

Tvilsomt, man får "refundert" ferie ved sykemelding på egen sykdom, men hvordan det stiller seg når barn blir syke vet jeg ikke. Hør med legen,

Man antar nok uansett at et barn på 3-4 vil trenge voksen tilstedeværelse 24/7 så det er neppe et argument å satse på.

Selvsagt må en 3/4-åring ha voksent tilsyn uansett om benet er brukket eller ei.

Jeg spurte på vegne av foreldrene, sjøl mener jeg at det var heldig at det skjedde _nettopp_ når de har ferie, jeg da! Hadde det skjedd utenom ferien, hadde de virkelig sittet i saksa! DA hadde de gått glipp av kroner, det gjør de ikke nå!

Nei, de lider nok den forferdelige skjebne at de på egen bekostning må ta ansvar for og gi omsorg til sitt eget barn. Verden er ille :-(

Hæ!? *rister på hodet, kjenner det knyter seg i magan av rent og hvitt sinne! Svar på spørsmålet eller hold kjeft!*

Heldigvis.

Greit. Svaret fra deg var saklig, sier du. Men du får det til å låte som om de foreldrene jeg snakker om, egentlig ikke vil gi omsorg til barnet sitt, og at de kun er ute etter å "snylte til seg kroner og ferie", og DA reagerer jeg!

Gjest vil jeg tro

Selvsagt må en 3/4-åring ha voksent tilsyn uansett om benet er brukket eller ei.

Jeg spurte på vegne av foreldrene, sjøl mener jeg at det var heldig at det skjedde _nettopp_ når de har ferie, jeg da! Hadde det skjedd utenom ferien, hadde de virkelig sittet i saksa! DA hadde de gått glipp av kroner, det gjør de ikke nå!

De kunne fått pleiepenger dersom det ikke var i ferien, så lenge barnet har et reelt behov for kontinuerlig tilsyn pga sykdom.

Foreldrene har snakket med fastlege og trygdekontor, og svaret er: De får ingenting. Hverken ferie, permisjon eller noen ting. Altså: Greit at det skjedde i ferien, og ikke etterpå. Hadde dette skjedd utenom ferien, måtte foreldrene selv ha bekostet barnepass til gutten, eller tatt omsorgspermisjon uten lønn.

Foreldrene fikk ikke sykmelding, da måtte barnet vært innlagt på sykehus. Nå sitter han jo bare i rullestol...

Men men. Slik er vel livet! Det blir jo en "litt" amputert ferie kan man si...

Foreldrene har snakket med fastlege og trygdekontor, og svaret er: De får ingenting. Hverken ferie, permisjon eller noen ting. Altså: Greit at det skjedde i ferien, og ikke etterpå. Hadde dette skjedd utenom ferien, måtte foreldrene selv ha bekostet barnepass til gutten, eller tatt omsorgspermisjon uten lønn.

Foreldrene fikk ikke sykmelding, da måtte barnet vært innlagt på sykehus. Nå sitter han jo bare i rullestol...

Syns det er rart at trygdekontoret sier at de ikke får pleiepenger. Det har de rett på hvis barnet trenger kontinuerlig tilsyn.

Ikke nå i ferien, men etterpå. Men det spørs vel hvor lang ferie de har da. Er ferien så lang at barnet er friskt etterpå så er det jo greit. (Bortsett fra at det var synd selvfølgelig...)

Men uansett, IKKE stol på svar fra trygdekontoret ihvertfall. De sier slett ikke alltid rett.

ok. jeg tolka nok "tonen" i svaret ditt feil. beklager.

Siden man får sykelønn og kan ta ut ferie senere hvis man blir sykemeldt under ferie ville det være rart om man ikke fikk gjøre det samme ved barns sykdom. Avbestillingsskydd hos evt turoperatør ville vel også refundert evt reise.

Annonse

Gjest Flying Carrot

Tenk på det på denne måten. Ved å holde seg hjemme så unngår dem kanskje å bli overkjørt av et vogntogn en uheldig dag.

mumitrollet

Har dere vurdert å forsikre barnet, slik at dere er sikret utbetaling når barnet blir sykt/skader seg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...