Gå til innhold

Etiopia: Skal vi ta bilder på barnehjemmet?

Anbefalte innlegg

kommende Korea-mamma
Skrevet

Hei vordende Etiopia-foreldre!

Jeg jobber denne sommeren på den norske ambassaden i Addis, og om det er noen vordende Etiopiaforeldre som har lyst til at jeg skal besøke barnehjemmet og fotografere barnet deres for dere, er det bare å gi beskjed. Min mann og datter har allerede vært på besøk der, men da hadde de dessverre ikke med seg kamera og fikk ikke tatt bilder av de søte små. Men mannen min syntes den mellommenneskelige standarden var flott. Barna fikk masse kos, og de virket glade og godt stimulert.

Som vordende adoptivforeldre (fra Korea, vel å merke), vil vi også gjerne invitere nybakte foreldre på middag hjemme hos oss her i Addis. Vi savner litt adoptivmiljøet hjemme i Norge når vi er her, så det er veldig hyggelig med besøk! Vi drar ut av landet 15. august.

Et tips til slutt: For dere som skal hente barnet deres nå i regntiden, anbefaler jeg å reise halvannen time ut av byen og til Safari Lodge i byen Nazret. Her er det et helt annet klima, godt, tørt og varmt, og hotellet har svømmebasseng. Det kan være litt malaria i området, så for sikkerhets skyld kan det være lurt med malariatabletter. Men det er det verdt!

Gjest etiopiamamma!
Skrevet

Hei.

Skjønner godt du vil ta bilder av vordende adoptivbarn.

Dette er en kjent problemstilling som AF ikke er spesielt glade for. Å ta bilder av barn som enda ikke har rettskraftig dom, ikke er adoptert, er ikke lov. Dette for å beskytte barna.

Her bør man handle varsomt, ville bare gi beskjed om det så dere ikke kommer i konflikt med AF. Kanskje spesielt viktig siden dere jobber ved ambasaden.

Lykke til videre i Addis og med den kommende adopsjonen fra Korea:-)

Med vennlig hilsen en

kommende Korea-mamma
Skrevet

Hei.

Dette er en kjent problemstilling som AF ikke er spesielt glade for. Å ta bilder av barn som enda ikke har rettskraftig dom, ikke er adoptert, er ikke lov. Dette for å beskytte barna.

Her bør man handle varsomt, ville bare gi beskjed om det så dere ikke kommer i konflikt med AF. Kanskje spesielt viktig siden dere jobber ved ambasaden.

Med vennlig hilsen en

Jeg var faktisk ikke klar over at det ikke var akseptert fra AFs side. Jeg trodde ventende foreldre pleide få andre foreldre som henter til å ta bilder av sine søte små. Men det er kanskje ikke slik lenger? Jeg tror jeg skal ta kontakt med AF for sikkerhets skyld før jeg eventuelt besøker barnehjemmet.

Skrevet

Hei.

Med vennlig hilsen en

Jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke går. Flere sender jo engangskamera til barnehjemmene i Kina før de reiser. Er de heldige får de bilder av barnet på barnehjemmet. Går det ikke, vel det var jo verd et forsøkt. Kan ikke huske at IA har nevnt noe om at det ikke er lov, men det er kanskje en regel som bare AF har? Hva med VB, har de en slik regel?

Selv kom vi i kontakt med noen som skulle til barnehjemmet til vesla uka før vi fikk henne. Det bildet vi fikk dem til å ta av henne der er verd mye for oss. Vi fikk ikke lov til å besøke barnehjemmet, så det bilde vil bl.a. være en del av hennes liv før vi fikk henne.

Hilsen

Gjest etiopiamma!
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke går. Flere sender jo engangskamera til barnehjemmene i Kina før de reiser. Er de heldige får de bilder av barnet på barnehjemmet. Går det ikke, vel det var jo verd et forsøkt. Kan ikke huske at IA har nevnt noe om at det ikke er lov, men det er kanskje en regel som bare AF har? Hva med VB, har de en slik regel?

Selv kom vi i kontakt med noen som skulle til barnehjemmet til vesla uka før vi fikk henne. Det bildet vi fikk dem til å ta av henne der er verd mye for oss. Vi fikk ikke lov til å besøke barnehjemmet, så det bilde vil bl.a. være en del av hennes liv før vi fikk henne.

Hilsen

Hei Yogi.

AF sier man ikke kan ta bilder av barn som enda ikke er adoptert. Man kan ikke ta bilder av barn for så å publisere dem, ikke så vanskelig å forstå vil jeg tro.

En annen ting er at det kan virket forstyrrende på barna.

Skjønne veldig godt at bilder fra før første møte med barnet er viktig. Har selv bilder av mitt barn, bildet ble tilfeldigvis tatt av en annen familie som ikke visste at skulle bli vår. Veldig fint å ha de bildene.

Hilsen fra en

Skrevet

Hei

kan du ta kontakt på ([email protected]) ?

Må sette epostadressa i paranteser for hvis ikke virker den ikke...:)

Har ikke fått mail, så kansje det er noen misforståelser av epostadressa? den er s_amba04 og så kommer alfakrøll og hotmail.com.

Men når jeg skriver adressa her blir den ikke aktivert...

Jeg har lyst å besøke dere i Addis. Kansje dere har en mailadresse jeg kan skrive til dere på?(om ikke min virker altså)

kommende Korea-mamma
Skrevet

Hei Yogi.

AF sier man ikke kan ta bilder av barn som enda ikke er adoptert. Man kan ikke ta bilder av barn for så å publisere dem, ikke så vanskelig å forstå vil jeg tro.

En annen ting er at det kan virket forstyrrende på barna.

Skjønne veldig godt at bilder fra før første møte med barnet er viktig. Har selv bilder av mitt barn, bildet ble tilfeldigvis tatt av en annen familie som ikke visste at skulle bli vår. Veldig fint å ha de bildene.

Hilsen fra en

Jeg har nå snakket med saksbehandler i AF og fått avklart at det ikke er ønskelig med besøk fra utenforstående. Jeg må derfor trekke tilbudet om å ta bilder for vordende foreldre tilbake. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette, Etiopiamamma!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...