Gå til innhold

Finnes det ingen idrettstilbud til 5-åringer?

Anbefalte innlegg

Gjest kløverblomst

Noen som vet? Det ser ut til at det ikke er noe tilbud til de under skolealder, utover sånne turnpartier.

Har en 5-åring som trenger å øve opp motorikk, styrke og utholdenhet, og som selv kunne ha lyst til å "trene". Gjerne fotball, selv om han pr. i dag ikke "kan" sparke fotball.

Men under skolealder - ingen tilbud. Noen som vet om noe lurt vi kunne meldt han på til høsten?

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Kommer kanskje an på hvor du bor...

Her hos oss er det svømming og allidrett for de yngste. Har du snakket med idrettslaget? Eller kanskje du kunne få med noen venner av barnet ditt og sparke litt "løkkefotball" noen ganger? Eller bare sparke litt med ham hjemme?

Er det ikke fotballskole der du bor? Min har vært med på det fra han var fem i hvert fall men da var det broren på 19 som var trener. Men jeg vet det er endel klubber som har så små på sommerskole.

Ellers så har eldstemann sparket fotball fra han var fire og dessuten vært med på allidrett før skolealder.

Annonse

Jeg ville absolutt vurdert turn. Det er ikke turn slik vi ser på TV, men mer en måte å øve opp styrke, balanse, motorikk osv. De lærer å løpe, hoppe, stupe kråke, balansere osv. Etterhvert som de blir mer øvet blir øvelsene mer spesifikke. Men ikke for de små barna.

Jeg ville absolutt vurdert turn. Det er ikke turn slik vi ser på TV, men mer en måte å øve opp styrke, balanse, motorikk osv. De lærer å løpe, hoppe, stupe kråke, balansere osv. Etterhvert som de blir mer øvet blir øvelsene mer spesifikke. Men ikke for de små barna.

Helt enig. Turn er toppers!

Gjest kløverblomst

Takk for mange svar!

Så vidt jeg har greid å finne ut av så er fotballen såkalt "aldersbestemt" og starter fra 1. klasse (altså ca 6 år). Alt av fotballskole og annet starter også fra 6 år.

Allidrett aner jeg ikke hva er, og har ikke greid å finne noe tilbud om det hos de lokale idrettslagene.

Turn har vi prøvd... og vi syntes ikke egentlig det var så veldig bra. For de minste barna er det mest kaotisk, og krevde STOR innsats fra foreldrene. Etter å ha løpt rundt i gymsalen med ungen slepende etter på magen med armene i en rokkering, så syntes vi ikke det var det helt store. :-) (Verken foreldre eller barn). For de litt større barna syns vi det er veldig "jentete". Øvelsene og hele opplegget ser ut til å være laget for små jenter med rosa leggvarmere. :-)

Når det gjelder egentrening hjemme - vi bor ikke sånn til at ukentlige fjellturer er mulig. Derimot så går vi tur stort sett hver kveld, i variert terreng, skogsstier, boligfelt, osv. Men jeg tror at et idrettslag også kan tilby fellesskap og litt større utfordringer enn en spasertur i nærmiljøet. (Selv om det også er verdifullt, og vi ser at han har blitt sterkere bare nå i sommer.)

Ser at flere skriver at det finnes fotballtilbud for 5-åringer, så jeg tror vi får sjekke det litt nærmere. Ridning vet jeg finnes, men syns det blir veldig dyrt, og dessuten nokså langt å kjøre. Svømmetilbud finnes også ("plaskekurs") men ser ikke at det egentlig gir noen spesiell trening når man ikke kan svømme, og mest sannsynlig vil tilbringe svømmetimen med å klamre seg fast til mamma. :-)

Men tusen takk for mange råd og innspill! Hittil har vi brukt nettet til å søke på hva som finnes i vår kommune, men tror nok jeg får ringe litt rundt i tillegg, for å sjekke om det finnes tilbud som ikke er omtalt på nettet.

Takk for mange svar!

Så vidt jeg har greid å finne ut av så er fotballen såkalt "aldersbestemt" og starter fra 1. klasse (altså ca 6 år). Alt av fotballskole og annet starter også fra 6 år.

Allidrett aner jeg ikke hva er, og har ikke greid å finne noe tilbud om det hos de lokale idrettslagene.

Turn har vi prøvd... og vi syntes ikke egentlig det var så veldig bra. For de minste barna er det mest kaotisk, og krevde STOR innsats fra foreldrene. Etter å ha løpt rundt i gymsalen med ungen slepende etter på magen med armene i en rokkering, så syntes vi ikke det var det helt store. :-) (Verken foreldre eller barn). For de litt større barna syns vi det er veldig "jentete". Øvelsene og hele opplegget ser ut til å være laget for små jenter med rosa leggvarmere. :-)

Når det gjelder egentrening hjemme - vi bor ikke sånn til at ukentlige fjellturer er mulig. Derimot så går vi tur stort sett hver kveld, i variert terreng, skogsstier, boligfelt, osv. Men jeg tror at et idrettslag også kan tilby fellesskap og litt større utfordringer enn en spasertur i nærmiljøet. (Selv om det også er verdifullt, og vi ser at han har blitt sterkere bare nå i sommer.)

Ser at flere skriver at det finnes fotballtilbud for 5-åringer, så jeg tror vi får sjekke det litt nærmere. Ridning vet jeg finnes, men syns det blir veldig dyrt, og dessuten nokså langt å kjøre. Svømmetilbud finnes også ("plaskekurs") men ser ikke at det egentlig gir noen spesiell trening når man ikke kan svømme, og mest sannsynlig vil tilbringe svømmetimen med å klamre seg fast til mamma. :-)

Men tusen takk for mange råd og innspill! Hittil har vi brukt nettet til å søke på hva som finnes i vår kommune, men tror nok jeg får ringe litt rundt i tillegg, for å sjekke om det finnes tilbud som ikke er omtalt på nettet.

Sånn er ikke mine turntreninger, så du har nok vært uheldig.

mumitrollet

Takk for mange svar!

Har samme erfaring som deg når det gjelder turn, men svømmekurs ("vanntilvenning") var helt supert! Særlig når det gjalt mestringsbiten, han ble utrolig mye tøffere etter svømmekursene. Dessuten elsker ungene å være i vann. Ville gitt det en sjanse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...