Gjest Ikke stresse med det? Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 3-åringen vil ikke gå uten bleie nå på sommeren (vi hadde håpt å få kuttet bleien i løpet av sommerferien...), er heller ikke interessert i å tisse på do/potte. Gjør det noen ganger, men vil f.eks ikke sitte på doen på morgenen (bleia er tørr etter natta). Vil jo ikke presse på, men blir litt frustrert, så hva gjør vi...?? Håper noen erfarne mammaer kan svare på dette!! 0 Siter
Gjest sommersol1 Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Du kan prøve noen dager å bare ta den bort og gi barnet truse. 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Med poden som var 3 år 4 mnd ved bleieslutt spurte jeg bare en dag om han ville gå uten bleie. "Ja!" var svaret og da var det gjort. ) Med snuppa, som var 3 år 8 mnd ved bleieslutt, snakket vi om det en mnds tid på forhånd, at "etter påske da er du så stor jente at da slutter du med bleie og bare bruker truse". Det var greit for henne, hun hadde noen uhell den første uka, men etter det har hun vel tisset på seg et par ganger kanskje. Hvis barnet ikke er motivert er det liten vits, men du kjenner jo ditt barn best selv og vet hvordan det reagerer på ørlitegrann press. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Prøv og ta av bleia og gi barnet truse. Jeg har en gutt i svigerfamilien på samme alder som nektet å slutte. Til slutt måtte de "tvinge" ham, og da ble han fort tørr. 0 Siter
Gjest Ikke stresse med det? Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Prøv og ta av bleia og gi barnet truse. Jeg har en gutt i svigerfamilien på samme alder som nektet å slutte. Til slutt måtte de "tvinge" ham, og da ble han fort tørr. Jo, men har ikke lyst til å presse på slik at motivasjonen forsvinner... Og det er per i dag en kamp når jeg kommer med trusene (vil ha bleier...)... 0 Siter
Gjest Ikke stresse med det? Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Med poden som var 3 år 4 mnd ved bleieslutt spurte jeg bare en dag om han ville gå uten bleie. "Ja!" var svaret og da var det gjort. ) Med snuppa, som var 3 år 8 mnd ved bleieslutt, snakket vi om det en mnds tid på forhånd, at "etter påske da er du så stor jente at da slutter du med bleie og bare bruker truse". Det var greit for henne, hun hadde noen uhell den første uka, men etter det har hun vel tisset på seg et par ganger kanskje. Hvis barnet ikke er motivert er det liten vits, men du kjenner jo ditt barn best selv og vet hvordan det reagerer på ørlitegrann press. Hei, fornuftig det du sier. Kanskje vi bare skal legge det bort en periode, for så å begynne å forberede en bleieslutt (prate om det osv). Føler at vi har kjørt oss litt fast akkurat nå... Hvordan gjorde dere det, kuttet dere bleien tvert og innførte truse? Hva med dogåing, hvilke rutiner hadde dere på det? 0 Siter
Gjest Ikke stresse med det? Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Du kan prøve noen dager å bare ta den bort og gi barnet truse. Hei. Problemet er at barnet ikke vil høre snakk om noe truse... Kanskje det er for tidlig rett og slett..? 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Jo, men har ikke lyst til å presse på slik at motivasjonen forsvinner... Og det er per i dag en kamp når jeg kommer med trusene (vil ha bleier...)... Er det ingen som har bursdag eller en annen merkedag i nær fremtid slik at dere kan bruke tiden frem til da til å forberede ham på bleieslutt slik vi gjorde? Og kanskje kjenner dere noen med en liten baby som kan få bleiene hans siden han har blitt stor gutt og ikke trenger dem lenger? Det pleier å være stas. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Jo, men har ikke lyst til å presse på slik at motivasjonen forsvinner... Og det er per i dag en kamp når jeg kommer med trusene (vil ha bleier...)... Du må jo selvsagt gjøre det som føles best for deg. Men var det meg tror jeg jeg hadde prøvd med "tvang" hvis jeg så at barnet mitt f.eks. var tørr hele natten. Det er jo tegn på at de klarer holde seg. Evt. kan man jo prøve med belønningssystem, ett klistremerke hver gang barnet tisser på potta f.eks. Bare noen tanker... 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Hei, fornuftig det du sier. Kanskje vi bare skal legge det bort en periode, for så å begynne å forberede en bleieslutt (prate om det osv). Føler at vi har kjørt oss litt fast akkurat nå... Hvordan gjorde dere det, kuttet dere bleien tvert og innførte truse? Hva med dogåing, hvilke rutiner hadde dere på det? Kuttet tvert ja. Poden satt på potta hundre ganger hver ettermiddag en ukes tid før han skjønte at han virkelig hadde kontroll. ) Snuppa brukte en liten uke på å skjønne hvordan hun skulle bruke musklene for å holde igjen og til å slippe opp når hun kom på do/potta. Poden hadde nattbleie ett år etter at han sluttet med dagbleie, Snuppa sluttet med nattbleie et par uker etter. 0 Siter
Gjest Ikke stresse med det? Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Er det ingen som har bursdag eller en annen merkedag i nær fremtid slik at dere kan bruke tiden frem til da til å forberede ham på bleieslutt slik vi gjorde? Og kanskje kjenner dere noen med en liten baby som kan få bleiene hans siden han har blitt stor gutt og ikke trenger dem lenger? Det pleier å være stas. Kanskje vi kan prøve det. Får se hva vi gjør, om vi tar en liten pause fra bleiesluttprøvinga og tar det opp om noen dager eller uker igjen. 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Hei, fornuftig det du sier. Kanskje vi bare skal legge det bort en periode, for så å begynne å forberede en bleieslutt (prate om det osv). Føler at vi har kjørt oss litt fast akkurat nå... Hvordan gjorde dere det, kuttet dere bleien tvert og innførte truse? Hva med dogåing, hvilke rutiner hadde dere på det? Ang. dogåing - jeg satte henne på do når vi kom hjem fra barnehagen og før leggetid og ellers med jevne mellomrom på fridager, og når jeg så hun begynte å bli tissetrengt selvfølgelig. Vi brukte forresten klistremerkesystem, til å begynne med fikk hun merke når hun satt på potta, etter 2-3 merker krevde jeg at det måtte komme noe i potta før hun fikk klistremerke. Etter 16 merker fikk hun velge seg en premie i lekebutikken. ) Skjemaet hang på kjøleskapet husker jeg, 4x4 ruter og over sto det:"Snuppas bleiesluttskjema" og klistremerkene var blanke stjerner og røde og rosa hjerter - kjempestas! 0 Siter
Gjest sommersol1 Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Hei. Problemet er at barnet ikke vil høre snakk om noe truse... Kanskje det er for tidlig rett og slett..? Kanskje du kan si at når denne bleiepakken er slutt så har vi ikke flere, og da kan du ha på en truse. Jeg vil si et barn på tre år er klar til å slutte med bleie, men det er selvsagt individuelt. Prøv å motivere til å tisse på potte/toalett uten å skape stress. La barnet være med i butikken og kjøpe noen truser det synes er fine. 0 Siter
Gjest Ikke alltid lurt å presse/tvinge Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Noen trenger mer tid til å slutte med bleier,gjør det du syns er best,det er du som kjenner barnet ditt. 0 Siter
puppola Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Beste tipset fra meg er å ikke stresse! hvis barna får "nyss" i at det blir en "greie" for foreldrene og det blir stress tror jeg motstanden deres øker. Har selv tre barn og erfaring med at bleieslutt kommer når det kommer uten pushing fra foreldre! 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Guttungen var ikke noe intressert i og slutte, og jeg stresset og styrte på. Da jeg en dag fant ut at nå gidder jeg ikke stresse mer, ja da gikk det faktisk ikke så lang tid før det gikk seg til, og han sluttet. Det samme var når jeg stresset med at han måtte slutte og bruke flaske, når jeg senket skuldrene, ja da var det ikke lenge før han kasta hele flaska. Så ta det litt med ro, og se det an, det er mitt råd ) 0 Siter
puttelull Skrevet 22. juli 2006 Skrevet 22. juli 2006 Nei, stress ikke med det! Eldstemann slutta med bleier "av seg selv", helt plutselig da han var 3 år. Slutta med både dag og nattbleie på samme tid. Mellomste er nå 4,5 år, og har vært tørr på dagtid i 1,5 å, men det er ikke før nå denne måneden her at hun vil slutte med nattbleie, også! Minsten fylte 2 år først på juli, og han går på do på dagtid nå, vil aller helst sitte på do og bæsje, f.eks. Jeg har aldri mast på noen av dem, men når de kommer og sier at de vil slutte med bleie, får de jo det! 0 Siter
tly Skrevet 22. juli 2006 Skrevet 22. juli 2006 Eldste min ville ikke slutte med nattbleie, selv om bleia alltid var tørr om morgenen. Jeg prøvde å overtale en stund, men han nektet. Jeg lot temaet ligge, men en kveld hadde jeg plutselig "glemt" å kjøpe flere bleier. Da måtte han pent sove uten. Og når han først hadde greid seg en natt, så var det jo ikke vits å kjøpe nye. Kanskje noe sånt kan hjelpe ham over kneika? Men ikke press ham, det løser ingen ting. Kanskje han er en type som må være sikker på at han mestrer ting før han hiver seg uti det. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 23. juli 2006 Skrevet 23. juli 2006 Kule truser/boksershortser som han har fått plukke ut selv er alltids motiverende. Likedan klistremerkesystem osv. Poenget er ikke å stresse for mye, men jeg ville ikke latt temaet ligge. Litt lett "manipulering" er bare bra, etter en stund er de innstilt på at det er på tide å slutte. Da kan man forberede en "seremoni" med å gi bort bleiene til et mindre barn el.l. Nå er det selvsagt ingen krise om han ikke slutter med en gang, men jeg er ikke blandt de som mener at ungene skal få bestemme dette helt selv. I løpet av 3-årsalderen bør man kunne forvente at barn klarer å slutte med bleie. (om de ellers ikke feiler noe) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.