Gå til innhold

Noen spm om småbarn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gi lettmelk eller ekstra lett som Aisha sier, melkefett er ikke så sundt og ingen trenger egentlig fettet i h-melk. Så med mindre dere andre drikker h-melk så trenger dere ikke kjøpe det for veslas skyld.

Når det gjelder stekt mat så la henne spise det dere spiser, men vært forsiktig med krydder og salt og ikke kok maten i fett. :o)

Gjest ikke enig

Vel,de anbefalingene jeg har fått er at så små barn SKAL ha H-melk.Nettopp pga at de trenger dette fettet.

Kan også si at anbefalingen kommer fra 2 forskjellige helsesøstre og 3 forskellige leger,hvor av den ene er spesialist på ernæring for barn........men det er jo mulig de tar feil.Snakk med din helsesøster,søk litt på nett

Gjest ikke enig

Vel,de anbefalingene jeg har fått er at så små barn SKAL ha H-melk.Nettopp pga at de trenger dette fettet.

Kan også si at anbefalingen kommer fra 2 forskjellige helsesøstre og 3 forskellige leger,hvor av den ene er spesialist på ernæring for barn........men det er jo mulig de tar feil.Snakk med din helsesøster,søk litt på nett.

Dette fettet skal bl.a. smøre hjernen,slik at barn utvikler seg rett.

Annonse

Kan også si at anbefalingen kommer fra 2 forskjellige helsesøstre og 3 forskellige leger,hvor av den ene er spesialist på ernæring for barn........men det er jo mulig de tar feil.Snakk med din helsesøster,søk litt på nett.

Barn skal ha mer fett enn voksne fordi de spiser mindre. Fettet er for at de skal få i seg nok energi. Fettenergiprosenten til småbarn bør være på 50%.

Gjest ikke enig

Barn skal ha fett, men ikke det mettede melkefettet.

Syns det er merkelig at legene anbefaler det da.Ikke at vi har gitt vårt barn det,da han ikke tåler melk=) Både helsestasjon å legene på sykehuset var var skeptisk til at vi ikke ga H-melk(til de forsto at han ikke tålte det.)

Barn skal også ha smør på maten,sier de.

Hvis mitt barn hadde kunne drukket melk,hadde jeg valgt h-melk.

Syns det er merkelig at legene anbefaler det da.Ikke at vi har gitt vårt barn det,da han ikke tåler melk=) Både helsestasjon å legene på sykehuset var var skeptisk til at vi ikke ga H-melk(til de forsto at han ikke tålte det.)

Litt snodig, jeg er enig i det. Leste en artikkel for en tid siden, av en kostholdsekspert som mente at dersom vi hadde droppet melkefettet så ville forekomsten av hjerte-/karsykdommer sunket betraktelig.

Litt snodig, jeg er enig i det. Leste en artikkel for en tid siden, av en kostholdsekspert som mente at dersom vi hadde droppet melkefettet så ville forekomsten av hjerte-/karsykdommer sunket betraktelig.

Men knokkelsykdommer hadde kanskje økt fordi ingen fikk i seg nok kalk... :-)

Annonse

http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern_ring/fast_f_de/fra_ett__rs_alder/melketyper_37519

Hjernen bruker mest fett fra fisk (omega3) og planter (omega3,6,9) (og morsmelk).

Kanskje dere ble anbefalt det akkurat i deres spesielle situasjon?

Jeg fikk beskjed om å gi lettmelk, men om hun fortsatt hadde sunket på vektkurven sa hun at jeg hadde fått anbefalt å gi h-melk, putte olje i grøten og andre fetende ting.

Det henger ikke på greip i det hele tatt. Norge har vel verdens høyeste inntak av melk og melkeprodykter omtrent og også blant verdens høyeste forekomst av benskjørhet.

Men det er til gjengjeld mange som ikke får i seg nok D-vitamin pga. for lite sol, og man skal ha D-vitamin for å oppta kalk i kroppen. Ellers kan man drikke så mye melk man vil uten å få i seg kalk allikevel. Kanskje det har noe med det å gjøre...

Gjest Duagrpie

Gi lettmelk eller ekstra lett som Aisha sier, melkefett er ikke så sundt og ingen trenger egentlig fettet i h-melk. Så med mindre dere andre drikker h-melk så trenger dere ikke kjøpe det for veslas skyld.

Når det gjelder stekt mat så la henne spise det dere spiser, men vært forsiktig med krydder og salt og ikke kok maten i fett. :o)

Sunt, Lillemus.. Ikke sundt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...