Gå til innhold

Må slutte å amme snart!

Anbefalte innlegg

Gjest Dennde

Jeg ammer fremdeles dattera mi. Hun fyller to år om et par uker. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å slutte å amme når hun ble to, men dette ser ut til å bli vanskelig. Hun er fremdeles avhengig av puppen ser det ut som. Ser hun koser seg veldig når jeg ammer. Noen ganger ser hun opp på meg og flirer litt.

Føler det blir sårt og vondt å slutte å amme henne når jeg ser hvor hun storkoser seg ved puppen. Hun skriker og blir svært lei seg når jeg nekter henne pupp. For meg er det ikke noe problem med å amme men føler vel presset for å slutte av andre. Jeg synes det er ubehagelig å tenke på at andre har så imot amming av så store barn. Men ser at dette blir trist og jeg gruer meg til å måtte bli så hard at jeg må nekte henne puppen. De fleste jeg har snakket med har det vært så lett å slutte med amming, barna har ikke ville hatt mere.

Andre som har hatt det på samme måten? Hvordan fikk dere slutt på det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239339-m%C3%A5-slutte-%C3%A5-amme-snart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moren min ammer fortsatt søstra mi på to år. Alle vi andre barna ville selv slutte, så hun var glad da hun fikk et barn som ville ha pupp lenge, men nå begynner hun å bli lei, men får ikke helt sluttet, selv om det kan gå dager uten at søstra mi maser om pupp. Men hun ammer ikke i det offentlige lenger. :-)

Hvis du og din datter koser dere med ammingen, så synes jeg absolutt ikke at du skal slutte pga at andre mener det.

Dere kan ha koselige stunder når dere er alene. Jeg ville nok unngått å amme med andre tilstede. Hvis minstepia mi vil ha pupp når hun er 2 år, så er det greit for meg.

Jeg kjenner ei med en jente på 4 år som fremdeles sniker seg til en tår nå og da. Pytt pytt tenker jeg. Det plager nå egentlig bare andre, mor og barn trives med det. De slutter før eller siden uansett.

Ikke la andre ødelegge kosen, gjør det dere trives med :)

Min eldste var litt over 4 år da han sluttet med pupp. Og jeg skal love deg jeg har fått en del pepper, ja. Særlig da han ble storebror litt over 2 år gammel, og jeg fortsatte å amme ham samtidig med lillebror. Han fikk bare om morgenen, men trengte den kosen og nærheten, særlig i overgangen til å bli storebror.

En ting er kosen og trøsten som puppen gir. En annen viktig ting, er den ekstra hjelpen barnets immunforsvar får via morsmelken.

Fra de har vært ca 18mnd, har jeg hatt en sperre på det å amme dem offentlig. Fra da av har vi bare ammet hjemme. Jeg har følt at å amme så store barn offentlig kan bli sett på som en provokasjon.

Storebror ble "avvent" litt over 4 år gammel, lillebror mistet interessen et par mnd etter det. Da var han litt over 2 år.

Gjør det som passer for dere. Hvis andre bemerker det, kan du jo argumentere med morsmelkens helsebringende egenskaper.

Annonse

Gjest ammet til ett år

Hvis du og din datter koser dere med ammingen, så synes jeg absolutt ikke at du skal slutte pga at andre mener det.

Dere kan ha koselige stunder når dere er alene. Jeg ville nok unngått å amme med andre tilstede. Hvis minstepia mi vil ha pupp når hun er 2 år, så er det greit for meg.

Jeg kjenner ei med en jente på 4 år som fremdeles sniker seg til en tår nå og da. Pytt pytt tenker jeg. Det plager nå egentlig bare andre, mor og barn trives med det. De slutter før eller siden uansett.

Ikke la andre ødelegge kosen, gjør det dere trives med :)

Jeg har et barn på 3 år, og det høres ekkelt ut å amme et så stort barn!

noen gjør det og synes det er ok, jeg personlig synes 1 år er mer enn nok, men det er vel opp til hver og en...

synes ikke kan kalles ekkelt direkte, men for meg er det nok unaturlig og amme en 3 åring..... men for all del om du føler det er riktig så ikke bry deg om hva jeg sier, dette er kun sagt utifra hva jeg mener:-)

Og for en som sluttet å amme når ungen var 3 mnd så virker det ekkelt å amme når barnet har blitt hele 6 mnd... ;)

Det tok ikke mange dagene fra ammeslutt her (13 mnd) til jeg syns det virket helt frastøtende å putte puppen inn i munnen på jenta mi.

Syns ikke du skal slutte med pupp hvis du syns det er koslig, og barnet liker det. Men pass på at det får i seg masse vann i tillegg. Plutselig en dag vil det sikkert ikke ha pupp lenger.

Det er jo faktisk veldig bra med morsmelk, og WHO anbefaler tross alt amming fram til barnet er to år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...