kalista Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Jeg er så fortvilet og forbannet. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Det gjelder min 16 år gamle sønn, han har atter en gang vært å forsynt seg av penger. Litt historie: Gjennom de siste månedene har det forsvunnet ganske mye penger, som han etter mye "om og men" innrømmet å ha tatt. En kveld fant jeg visa-kortet mitt under puten hans (han kom hjem full), og da jeg sjekket nettbanken hadde han tappet kortet for 4800.-. I kontanter har han tatt litt i overkant av 2000.- Nå i kveld oppdaget jeg at 10000 dollar var borte. Jeg har fått innrømmelse fra han da jeg truet med å anmelde det, og forklarte han at da ville politiet finne det ut via overvåkningskameraene i de forskjellige bankene. Og resultatet ville bli masse problemer på toppen av alle dem han har fra før. Han er i feil miljø, men jeg klarer ikke å holde han. Det er ikke noe rus (narkotika) i bildet lenger (han tester på urin), men han oppgav grunn i dag at han slet med gammel gjeld. Jeg har ikke økonomi til å bære dette....dessuten er det forderdelig slitsomt å måtte "gjemme" alt av verdi for husets medlemmer. Nå får jeg også legge til at dollarene faktisk lå gjemt langt inne i mitt kleskap under klær. Nå vil gutten ikke komme hjem, han er ute og jeg vet ikke hvor han er.Han sa han skulle skaffe pengene tilbake, men han ville ikke fortelle hvem han hadde gitt dem til. Det mente han at jeg ikke hadde noen rett til å vite. Det er så utrolig slitsomt. Og det er ikke slik at han ikke får penger..... han har flere hundre kr. hver uke. Han har alt han kan ønske seg matrealistisk, og han har ett trykt og godt hjem.Men disse "vennene" betyr så uendelig mye mer enn familien. Noen råd??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239649-han-stjeler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Kjøp safe. Du kan ikke leve slik, og eneste måten å unngå at han stjeler blir da å låse inn pengene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239649-han-stjeler/#findComment-1856600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodekaos Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Kjøp safe. Du kan ikke leve slik, og eneste måten å unngå at han stjeler blir da å låse inn pengene. så du mener at hun skal låse inn pengene og problemet er løst. Jeg tror dere mangler kommunikasjon. Hadde han følt seg trygg nok til å prate med deg hadde han gjort det. Og du gjør kanskje alt det du kan for at han skal ha det bra. Men har du sett på muligheten at han kanskje ikke skylder penger. At han sier det for å få din oppmerksomhet og gjøre deg bekymret? Kanskje han føler seg utilpass blandt vennene sine og stjeler fra deg og bruker pengene dine på å spandere på vennene sine. Kanskje han prøver å lette på sin egen samvittighet ved å få deg bekymret? Du kan ikke stadig gi han masse penger og tro at det hjelper på forholdet dere i mellom. Du må jo prøve å kommunisere med han å si at det ikke er sånn det fungerer i hjemmet deres. Og at hvis han trenger så fryktelig mye penger så må han skaffe seg en jobb. Han trenger jo å vite at ikke penger vokser på trær. Kanskje dere sammen skulle se på en jobb sammen til han? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239649-han-stjeler/#findComment-1860885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 så du mener at hun skal låse inn pengene og problemet er løst. Jeg tror dere mangler kommunikasjon. Hadde han følt seg trygg nok til å prate med deg hadde han gjort det. Og du gjør kanskje alt det du kan for at han skal ha det bra. Men har du sett på muligheten at han kanskje ikke skylder penger. At han sier det for å få din oppmerksomhet og gjøre deg bekymret? Kanskje han føler seg utilpass blandt vennene sine og stjeler fra deg og bruker pengene dine på å spandere på vennene sine. Kanskje han prøver å lette på sin egen samvittighet ved å få deg bekymret? Du kan ikke stadig gi han masse penger og tro at det hjelper på forholdet dere i mellom. Du må jo prøve å kommunisere med han å si at det ikke er sånn det fungerer i hjemmet deres. Og at hvis han trenger så fryktelig mye penger så må han skaffe seg en jobb. Han trenger jo å vite at ikke penger vokser på trær. Kanskje dere sammen skulle se på en jobb sammen til han? Nei, å låse inn pengene løser ikke alle problemer. Men det er en start. Har selv en stesønn på 14 som har forsynt seg. Vi har snakket, fortalt om økonomi, sammenheng mellom penger og jobb. You name it. Men det virker ikke. Det har da ført til at jeg nå ikke kan ha veska mi liggende så han enkelt kan få tak i den. Nå gjemmer jeg den i nattbordskuffen. Kjempekjedelig, men det er ikke aktuelt at han stjeler mine penger. Du sier at det kanskje er andre problemer, og det har du sikkert rett i. Men å få en tenåring til å åpne seg for foreldrene og fortelle og foklare hvorfor de stjeler er ingen enkel sak!!! Guttungen her i huset har mulighet til å jobbe en god del om han vil, men han gidder ikke. Så mitt forslag om å kjøpe safe var ikke bare tatt rett ut av intet. Jeg har erfart problemet selv - dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239649-han-stjeler/#findComment-1861512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rerun Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Det kan faktisk være em ide å ta kontakt med politiets forebyggende gruppe... Ikke for å anmelde ham, men for å få noen råd fra dem. De har erfaring med ungdommer med problemer, og har nok sett mange måter, gode og dårlige, å møte dem på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239649-han-stjeler/#findComment-1867028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.