Gå til innhold

ADHD-barn

Anbefalte innlegg

Gjest usikkerpådette

Er ADHD barn roligere i perioder? Har ofte mistanke om at min sønn på 5 år kan ha ADHD fordi han skravler i ett kjør, er ganske aktiv og har ofte vanskelig for å høre. Da vi var på ferie i Danmark gikk skravla i ett og han var intens og skulle ha oppmerksomhet hele tiden. Da vi var i legoland løp han alltid langt forran oss, jeg hadde stor sjau med å holde øye med ham...

Nå når vi har vært hjemme har han vært rolig og behagelig å være sammen med, skravla har ikke gåt i ett kjør og han har vært veldig rolig og ikke intens i det hele tatt...

Er det typisk for ADHD-barn som er rolig i perioder eller går det i ett absolutt hele tiden??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239688-adhd-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 5 uker senere...
Gjest ad/hd mamma til 7 åring

Skal nok mer enn dette ja.

Et annet ord for ad/hd er også:

Konsentrasjonsvansker.

Min gutt på 7 har nettopp fått diagnosen, han er mer eller mindre hyperaktiv, det å sitte stille er veldig vanskelig, selv under en spennende film, i timene på skolen.

Han kan høre etter hva han skal gjøre, men det glemmer han rett etter det er blitt sagt og han gjør noe helt annet.

Han blir selv frustrert over at han"glemmer" hele tiden.

Han løser problemstillinger lettere ved at han har "objektet" eller problemet visuelt foran seg, men å høre på en problemstilling og så skal huske denne + og løse den går veldig dårlig.

Han gir opp og gjør allt annet.

Han fungerer dårlig i store grupper, der mister han kontrollen og blir veldig urolig (armer og ben over alt) og forstyerre og blir ekkel med de andre.

Han har empati, men har ikke kontroll over impuls handlingene sine, han handler først og tenker etter på-

Klarer ikke helt å se konsekvens av handling.

Men i mindre grupper fungerer han utmerket.

Kan bli veldig lei seg og velig glad på 2 min, men kan og bli fryktelig sint og frustrert over at rutiner ikke blir fulgt.

Hele dagen hans kan bli ødelagt hvis han har fått beskjed om at vi skal rett hjem etter skolen, men når jeg så henter han og sier atvi skal på butikken først, pga at jeg mangler noe til middagen.

Da er helvette løs.

Dette er et "avik" fra rutinen.

Ad/hd barn må har gode rutiner og ting må planlegges og snakkes om i god tid, gjerne minnes på det flere ganger før det skjer.

Det er mange grader av ad/hd. ,

Men tar du deg en tur inn på www.bokstavbarna.no der finner du masse info + voksne med bokstavdiagnoser med og uten barn og foreldre med barn som har en diagnose.

Er det bare det du beskriver om din sønn, så vil jeg si at han ar en helt normal aktiv 5 åring-

5 åringen våres tok heeelt av på Legoland og ferien ellers. var så mye spennende.

Mens 7 åringen landet ikke før flere uker etter vi kom hjem og kan snakke om det masse ennå. vi var der ifjor.

Ja, ad/hd barn kan være rolige i gode perioder.

Uff dette ble lang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239688-adhd-barn/#findComment-1890326
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...