Gå til innhold

Løs mage

Anbefalte innlegg

Kristin Pernille

Hei. Min datter på 2 1/2 år er plaget med løs mage. Dette er kronisk og hun har alltid hatt det. Hun er veldig flink og spise og er altetende,og svetter mye så hun er også flink å ta til seg drikke.

Melk har jeg kuttet ut,hun får Bremykt på grovbrød og favorittpålegg er brunost for det meste.Prøvd å kutte ut på andre meieriprodukter også. Hun er glad i grønnsaker og frukt og drikker mye vann. Fikk en tid juice som hun liker godt,men begynte her å vanne den ut. Biola får hun også pluss tran.Godterier og brus har hun aldri fått.Avsilt havresuppe og blåbærsaft vet hun har med dårlig mage å gjøre så det vil hun ikke ha. Liker ikke Farris heller.

Hun sier hun har vondt i magen og jeg har gnidd henne på magen,dette ber hun meg gjøre.Det kan være kolosale tømminger enkelte dager,og flere for dagen.Synes det er slitsomt når de ringer så ofte fra barnehage og forteller hun har diare.De vil som oftest jeg da skal hente henne,men jeg må si det er ikke smittsom magesyke hun har.Har prøvd Idoform mage balanserende kapsler og nå sist kjøpt BifoLac melkesyretbl. som hun bare har tatt en dag.Dette stoppet opp tømningene,men etter to dager er det like ille.

Bør jeg oppsøke lege med Hemofec prøver for å utelukke virus eller bakterier eller kan slike små ha irritabel tarm?

Hun ha vært lite syk og er glad og tilfreds. Ble ammet i et år og hadde ikke kolikk som spebarn. Aldri hatt en våkennatt med henne.

Spent på svar. Merete

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239743-l%C3%B8s-mage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Det du beskriver høres ut som en typisk kronisk uspesifikk småbarnsdiare, eller toddlers diarrhoea som er den engelske betegnelsen. Årsaken kjenner man ikke, men poenget er at det er en diare som gradvis går over i løpet av småbarnsalderen, og sjelden er plagsom ved skolealder. Irritabel tarm er ingen god betegnelse, fordi barna vokser ut av problemet, og blir ikke mer plaget av tarmproblemer i voksen alder enn folk flest.

Det typiske ved denne tilstanden er at barna virker helt friske,at de vokser normalt, at de har diare flere ganger daglig, men sjelden om natten. At noen avføringer kan være svært voluminøse og at avføringen kan ha en vond, råtten lukt. Innimellom kan avføringene være normale.

Det er ikke behov for spesielle medisinsk behandling. Det anbefales at kosten bør være fettrik, og at fettinnholdet bør være opp mot 45 % av kaloritilførselen. F.eks. er det bra å bruke helmelk i tillegg til annen fettholdig kost. Du kan bruke vanlig brød, og det er ikke nødvendig med ekstra fibertilskudd. Søt saft og juice kan med fordel kuttes ut.

Ved en langvarig diare er det hensiktsmessig å få tatt en avføringsprøve med tanke på blod. Andre prøver som er aktuelle er med tanke på laktoseintoleranse og matvareallergi. Selv om diagnosen uspesifikk småbarnsdiare er mest sansynlig, kan det være grunn til å få vurdert din datter hos fastlegen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239743-l%C3%B8s-mage/#findComment-1852691
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...