Gå til innhold

Morsmelk til småbarn

Anbefalte innlegg

Gjest sansara

Hei alle sammen.

Trenger litt synspunkter også fra andre her på forumet som er småbarnsforeldre.

Da jeg fødte første gangen hadde jeg ikke morsmelk tilgjengelig til gutten av ulike årsaker. Han ble syk ved fødselen av gruppe B streptokokker og ammingen gikk helt i stå fra begynnelsen. Siden i hans andre leveår ble han kraftig angrepet av astma, astma som i dag er kraftig regulert av allergiene hans.

Han har nå blitt 3 år.

Jeg har blitt tobarnsmamma, denne gangen går ammingen supergreit og jeg har ekstra melk i tillegg til det jenta mi vil ha. Hun har sluttet å spise så mye om natten, noe puppene mine protesterer litt på. :o) Av denne grunn har jeg måttet stå opp og pumpe dem litt midt på natten. Jeg får da ut mellom 150 - 250 ml. morsmelk fra begge bryst tilsammen. Hender jeg "sparer" litt på det ene i tilfelle hun våkner og vil ha litt.

Selv står jeg mellom valget å fryse det ned, eller å gi eldstemann litt på flasken hans. Jeg har gjort det siste, med kraftige protester fra familien på min manns side og min mann selv. De mener at dette ikke hører hjemme noe sted.

Jeg synes dette er flott jeg. Med min melkeproduksjon klarer jeg nå å gi minstejenta mi morsmelk ved fullamming og eldstemann en flaske morsmelk til frokost. Er ikke dette bare flott da? Morsmelkerstatninger er da fine å bruke i grøten til jenta når hun blir gammel nok til det. Jeg mener selv at dette er en helsegevinst til begge mine barn, og må være sunt for allergiene til min kjære søte gutt.

Hva mener du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239776-morsmelk-til-sm%C3%A5barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest morsmelk  er bra

Det høres lurt ut spør du meg. Vår lille er også tre, og har en del eksem og tørr hud. Da vi får baby håper jeg på å gi henne litt mm i glass faktisk. Jeg skal jo ikke amme henne, men pumpe ut. Men det er nok ikke noe jeg kommer til å fortelle til alle akkurat ;)

Gjest sansara

Tja - synes vel forsåvidt det er greit, så lenge du ikke ammer ham, det synes jeg han er for gammel til (min personlige mening).

Men - hvorfor drikker han av flaske? Er han ikke litt gammel til det også? Han kan vel få i glass?

Huff, vi har nok vært litt slappe med den flasken. Andre barn slutter gjerne med smokk i tre års alderen, så vi tenkte slutte med flaske nå vi også...Men ja, tar gjerne kritikk på den...

Huff, vi har nok vært litt slappe med den flasken. Andre barn slutter gjerne med smokk i tre års alderen, så vi tenkte slutte med flaske nå vi også...Men ja, tar gjerne kritikk på den...

Tåteflaske er for babyer. Mine sluttet med flaske i 10-mndsalderen da de sluttet med rene melkemåltider.

Annonse

Gjest Lena B

Jeg vet ikke om dette er lurt eller ikke. Umiddelbart tenker jeg at kroppen produserer melk for det nyeste barnet og at ernæringsbehovet er veldig ulikt for disse to barna.

Men uansett, er barbna sunne og friske- og får nok mat ellers, ser jeg ikke at dette skulle være farlig eller uheldig på noen måte.

Gjest sansara

Tåteflaske er for babyer. Mine sluttet med flaske i 10-mndsalderen da de sluttet med rene melkemåltider.

Hva med sutt da? Er det også for babyer? Hvis man ikke bruker sutt og ikke har blitt ammet, er mitt inntrykk at tåteflaske faktisk er ganske vanlig frem til 3 års alder.

Jeg synes personlig det ser mer latterlig ut med 3 åringer som går rundt med sutt under lek, enn en 3 åring som drikker litt av flaske før han skal legge seg om kvelden som kveldskos eller morgenen som morgenkos. Resten av dagen er det ingen som drikker av flaske hos oss.

Hvorfor skulle det være så ille? Vi gir barna våre kumelk, geitemelk, sauemelk og hestemelk (og noen sikkert annen melk også), men melka som er laget akkurat for oss - den er det liksom så ekkelt å drikke når man ikke er spebarn. Skjønner ikke det der, jeg...

Gi gutten morsmelk så lenge du har nok til lillejenta.

PS. Jeg ser heller ikke noe farlig i å la ham kose seg med ei flaske i ny og ne. Så lenge han kan å drikke fra kopp, så kan han vel få kose seg litt av og til.

Hva med sutt da? Er det også for babyer? Hvis man ikke bruker sutt og ikke har blitt ammet, er mitt inntrykk at tåteflaske faktisk er ganske vanlig frem til 3 års alder.

Jeg synes personlig det ser mer latterlig ut med 3 åringer som går rundt med sutt under lek, enn en 3 åring som drikker litt av flaske før han skal legge seg om kvelden som kveldskos eller morgenen som morgenkos. Resten av dagen er det ingen som drikker av flaske hos oss.

Sutt på dagtid bør etter min mening kuttes ut ved 1-årsalder. Sutt på større unger er et fælt syn synes jeg, men jeg sier selvfølgelig aldri noe da. :o)

Om de trenger den for å sovne om kveld, greit, men friske 4-5 åringer trenger _ikke_ smokk på dagtid! Da er jeg ikke alene om å tenke "svak grensesetting", det har jeg sett flere si her inne også.

Gjest sansara

Sutt på dagtid bør etter min mening kuttes ut ved 1-årsalder. Sutt på større unger er et fælt syn synes jeg, men jeg sier selvfølgelig aldri noe da. :o)

Om de trenger den for å sovne om kveld, greit, men friske 4-5 åringer trenger _ikke_ smokk på dagtid! Da er jeg ikke alene om å tenke "svak grensesetting", det har jeg sett flere si her inne også.

He he :o) Jeg er helt enig!

Annonse

Det høres lurt ut spør du meg. Vår lille er også tre, og har en del eksem og tørr hud. Da vi får baby håper jeg på å gi henne litt mm i glass faktisk. Jeg skal jo ikke amme henne, men pumpe ut. Men det er nok ikke noe jeg kommer til å fortelle til alle akkurat ;)

Kan du ikke like godt lage vafler av det? det hørte jeg om ei som gjorde -og tok med på jobben -*URK* :)

Gjest prust

Kremt... Snuppa mi på 2 år og 4 mnd bruker sutt altfor mye :-( Nå i sommer har den omtrent grodd fast i munnen hennes... Og jeg er enig i at det ser dumt ut på barn som er ute og leker når de er rundt to år og eldre (du sa jo ett da, men jeg mener at det er OK litt lenger).

Vi får ta en avvenningskur når barnehagen kommer i gang igjen snart!

Det må da bare være kjempeflott for ham! Hn får i seg masse fine antistoffer som støtter immunsystemet hans, og siden han plages med allergi og astma må jo det være gull verd! Dette blir jo en gylden mulighet til å gi ham noe av det han tapte pga sykdom som nyfødt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...