Gå til innhold

Hvor mye strukturerer dere ferien?

Anbefalte innlegg

Gjest hvordan komme gjennom ferien

Har fått hjem to barn på 10 og 12 etter en ferieuke med far og samboeren hans. Bading, hytte etc.

I dag er første morgenen hjemme igjen, 12åringen rett inn på storebrors rom (storebror er på ferie) for å spille GTA, som han vet han har forbud mot. Men han forsøker seg - igjen og igjen, siden i går. Jeg blir sint.

10åringen rett til sofaen, setter på barnetv og kan sitte der hele dagen - når jeg etter flere beskjeder, rett og slett jager henne til rommet for å kle på seg, blir hun sur og nekter gjøre noe som helst.

Hva skjer?! Hva gjør dere andre i ferien - må jeg stille med strukturert opplegg resten av ferien, kan man ikke slappe av ett eneste øyeblikk som forelder?

Sant å si har jeg også endel jeg gjerne skulle ha gjort, i egen ferie - kose meg med en bok på verandaen, luke i jordbærbedet, høste hagens bær - hadde ikke tenkt at jeg måtte fotfølge unger hele tida for at de ikke skal bare sitte inne med tv eller spill...

Hvor strukturert er deres ferie med barn? Jeg er alene med dem hele året, jobber, hadde planer om noen dager denne sommeren til å gjøre noe annet enn å passe barna hele tida.

Det hører med til bildet at i min egen oppvekst var sommer å være ute, grave i hagen, møte venner, og ikke verken ferieturer eller planlagte aktiviteter i særlig grad. Derimot hjalp vi til med hagearbeid og høsting av bær, jeg kan ikke huske at vi måtte tvinges til noe av det.

MÅ dagens unger "settes igang" med aktiviteter, kan man ikke la dem ha ustrukturerte sommerdager der de godtar å _ikke_ drive med spill og tv?

Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239780-hvor-mye-strukturerer-dere-ferien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kan foreslå at de skal bake noe (en jordbærkake f.eks slik at de må plukke jordbær først) eller kanskje de tilogmed kan lage middag til dere, siden de er såpass store?

Ungene våre er mye mindre men det som har vært stas de siste dagene er å lage hinderløyper til hverandre og skattejakter.

Vi strukturerer ikke feriedagene hjemme mye, bortsett fra at 1 time barnetv om morgenen er grensa, og at de innimellom må sparkes ut (for da senere på kvelden, må tvinges inn igjen :-)

Gjest hvordan komme gjennom ferien

Kanskje du kan foreslå at de skal bake noe (en jordbærkake f.eks slik at de må plukke jordbær først) eller kanskje de tilogmed kan lage middag til dere, siden de er såpass store?

Ungene våre er mye mindre men det som har vært stas de siste dagene er å lage hinderløyper til hverandre og skattejakter.

Vi strukturerer ikke feriedagene hjemme mye, bortsett fra at 1 time barnetv om morgenen er grensa, og at de innimellom må sparkes ut (for da senere på kvelden, må tvinges inn igjen :-)

Kanskje, kanskje merker ungene at jeg er litt, bare litt, ambivalent med hensyn til å "sparke dem ut" - for jeg tenker jo av og til i mitt stille sinn:

Er jeg egoistisk, nå?

Burde jeg heller tatt dem med ut for å bade?

Burde vi ha reist på ferietur for pengene jeg sparer til å kjøpe nytt do for (det vi har står og renner dag og natt)?

Tør jeg la dem leke alene og uten oppsyn - tenk om noe hender med dem? Eller om de finner på noe galt eller farlig?

Når du sender dine ut - er det da til et helt vanlig nabolag og hage eller andre aktiviteter, eller?

Og hva for slags ting er det de finner på å gjøre helt av seg selv?

Gjest mallet

Kanskje, kanskje merker ungene at jeg er litt, bare litt, ambivalent med hensyn til å "sparke dem ut" - for jeg tenker jo av og til i mitt stille sinn:

Er jeg egoistisk, nå?

Burde vi ha reist på ferietur for pengene jeg sparer til å kjøpe nytt do for (det vi har står og renner dag og natt)?

Tør jeg la dem leke alene og uten oppsyn - tenk om noe hender med dem? Eller om de finner på noe galt eller farlig?

Når du sender dine ut - er det da til et helt vanlig nabolag og hage eller andre aktiviteter, eller?

Litt utenfor temaet i tråden, men: hvis doen bare står og renner så er det godt mulig det bare er en pakning i cisternen som må skiftes. Koster vel en femtilapp eller noe sånt.

Er jeg egoistisk, nå?

Som sagt er mine barn mye yngre enn dine (6 og 4 år), så de holder til mest i vår egen hage eller i naboenes hager (dersom naboungene er hjemme). Denne uka er ingen naboer hjemme, så de har vært nødt til å finne på ting selv, og spesielt det med å finne ut forskjellige hinderløyper er pop. ellers har vi trampoline og dukkehus som brukes mye.

Kan du ikke tipse dem om noen leker som du lekte da du var liten(f.eks ballspill, hvor man kaster en ball mot veggen og gjør ulike triks, 10, 9, 8 osv ganger) eller tipse dem om å finne fram gamle leker / spill som de ikke bruker så ofte lenger; hoppestrikk, hoppetau, crocket, klinkekuler, dart eller hva det nå måtte være.

Ellers har vi hatt en nabounge som er noen år eldre enn våre som har vært veldig opptatt (i ukesvis) med å bygge hytte og olabil - dersom dine har noen snekkergener...

Gjest kløverblomst

Jeg tror ikke dette er uvanlig, men samtidig tror jeg heller ikke det er noen "naturlov" at "barn i dag" må aktiviseres. Men dine må tydeligvis det, og de er sikkert også vant til det.

Jeg ville tillatt dem å starte dagen med spill / TV, men begrenset det f.eks. til en time. Jeg ville også tatt dem med på stranda og andre ting - og med mindre du bor svært spesielt til, så er det da ingenting i veien for at 10-12 åringer skal kunne være ute uten å ha med seg mamma. (Altså ute i nabolaget, møte venner, sykle, osv).

Våre barn er ennå små (under skolealder), men de får være ute og leke uten konstant tilsyn i ferien. De kan da være ute i timesvis, og er innom jevnlig for ett eller annet. Leker med andre barn, plukker blåbær i skogen, sykler, triller dukkevogner, på lekeplassen, bygger "hytte", osv. Det er ingenting å si på oppfinnsomheten.

Men barna må for det første tillates å finne på ting selv, og når det er blitt som hos dere må de kanskje presses litt også. Send dem ut. Gi noen forslag til hva de kan gjøre / hvem de kan gå til. Ta dem med på stranda, eller på bærtur i skogen, for å få til noe positivt, og få et avbrekk. Det å BARE være hjemme, dag etter dag, i en lang skoleferie, det er kjedelig.

Annonse

Mine to er straks 6 og 8 år gamle og jeg er slapp i ferien. :o) De skal da ha ferie de og!

Men pc og tv hele dagen er ikke aktuellt nei. Nå drar vi på landet straks og der blir det båtturer, bærturer, skal kjøpe et basseng og vi har trampoline der! Så der herjer ungene en del ute også, heldigvis.

Ellers strukturerer jeg ikke så mye, det er da deilig å ha noen late, slappe feriedager hvor man bare gjør det man har lyst til. Det er da nok klokkemas og sånt til hverdags - synes jeg.

Nå er det veldig ofte sånn på sommeren at det ikke er så mange andre unger hjemme å være sammen med - så dagene blir ofte lange og kjedelige.

Jeg lar mine stort sett få styre som de vil, se på tv, spille tv/dataspill osv.

Og innimellom så sparker jeg de ut - en tur på biblioteket eller ut å kjøpe is etc.

Hvis dere bor i sør i landet, så er det så nydelig vær at dere alle tre burde tilbringe dagen på stranda.

Er jeg egoistisk, nå?

Om du tør la dem leke alene uten oppsyn?! Er ikke ungene 10 og 12 år gamle?!?! Ikke så rart kanskje at de ikke klarer finne på noe dersom de er vant til å ha deg der til enhver tid.

Mine er 6 og 8 straks og de er ute alene. Vi bor i enden av en blindgate, i 3. etg. Det er en barnehage rett nedenfor (jeg ser rett ned dit) og et skogholt og der er de ute uten meg, uten problemer. Forleden dag var de ute i 2,5 time. Jeg følger litt med dem fra verandaen selvfølgelig, men de klarer seg fint uten meg. :o)

De har fått gjentatte beskjeder om ikke å bli med noen samme hva de lokker med (kattunger, godterier eller pokemonkort!) og alt det der. Mer kan jeg ikke gjøre, jeg kan jo ikke binde dem fast til meg med tau heller!

Gjest Lena B

Hos oss er det liten forskjell på hverdag og ferie. Rutinene og reglene og samhandlingsmønsetr er det samme.

Forskjellen er at vi ikke stresser så fælt, har god tid til hverandre og gjøre mange ting sammen!

Gjerne aktiviteter vi skulle gjort oftere ellers i året og som ikke tiden strekker til ellers.

Her er det lite som skjer før "Sommermorgen" er over. Men da må de kle på seg, og så blir det ikke noe mer TV før til Barne-TV.

De vil til stadighet spille pc-spille, men får yderst sjelden lov.

Ellers er de stort sett ute og leker med nabobarna. De løper husimellom og spiser litt her, drikker litt der og leker litt både her og der :)

Vi holder nogenlunde fast på leggerutinene. Det er mest for min del - jeg synes det er så godt med litt ro på kvelden :)

Gjest amparro...

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte innlegget ditt...? Får du ikke slappet av og lest bok med så store barn.... Må si jeg stusset litt. Er "greia" at de ikke finner på ting på egenhånd???

Mitt barn på 5 år har fullstendig "fri" i ferien. Det betyr at vi lever på en annen måte en i hverdagen. Ikke sånn veldig brutalt forskjellig, men forskjellig nok. Vi finner selfølgelig på ting, reiser på ferie, helst til varmere strøk og finner på mye gøy her hjemme. Det er jeg vant med fra jeg var barn også.

Nå har vi hatt en uke hjemme-ferie etter å ha vært i Hellas og jeg får slappet av som bare det! Hun er ute å leker og gjør stort sett som hun vil. Ønsker hun å se tv, så er det helt ok + selv om det er sol ute! Hun kler ikke på seg med en gang om morgene, hun løper gjerne ut å leker i trusa, det gjør naboungene også.... Håret til alle kanter og ei skive i handa. De storkoser seg :-)

....men finner ikke du på noe med barna dine i ferien????? Det synes jeg er rart da.... Ikke en liten tur eller noe som helst?????

Annonse

Gjest prust

Ungene mine er 2, 5 og 7 år. De to eldste ser barne-tv fra de står opp (7.30-8.30) til klokka 10.00. Da er det av med TV'en og de ser som regel ikke mer den dagen... Så lenge været er OK, er de ute og leker med nabobarna eller sammen med meg på badetur eller besøk.

Vi storkoser oss i ferien. Synes det er SÅ trist at de allerede til mandag må opp tidlig og begynne på barnehage/SFO :-( OG selvfølgelige at jeg må på jobb.... DOBBELT GRØSS OG HUFF!

Jeg klarer ikke ta dette innlegget seriøst, barn på 10 og 12 klarer seg utmerket ute å leke alene. Og om de mot formodning aldri har vært ute alene før så er det jaggu på tide.

At barna ikke gidder å hjelpe til ute med forskjellig hagearbeid eller inne med husarbeid så har det kanskje noe med hvor mye du gir dem ansvar for å gjøre i heimen til vanlig. Kanskje det er på tide å slutte "å sy puter under armene på de?

Mine unger får lov til å gjøre litt som de selv har lyst til i ferien sin. Har de lyst til å se på TV, kan de jo gjøre det også. De ville jo uansett ikke bli sittende der hele dagen, alle dagene.

Når ungene har ferie, pleier vi å være tilgjengelig for ungene. Dra på stranden f.eks. Ha det hyggelig. Ikke ha hverdagsmaset.

Ungene dine er vel så store at de vel ikke må fotfølges?

Jeg blir trist over foreldre som gleder seg til skoleferien er slutt,- hos oss har jeg alltid "gruet" meg til friheten er over...

Er jeg egoistisk, nå?

Hvorofr i alle dagen skulle ikke barna dine kunen leke alene? Da jeg var 12 aar reiste jeg paa rideleir en uke alene, uten problem.

Jeg foeler at du problematiserer noe som burde vaert en naturlig overgang ettersom de vokste opp. Dette er en problmestilling det er viktig at du er klar over ditt egent ansvar og eierskap i problemestillingen, for derretter og kunne endre det. Dette har med deg og gjoere IKKE barna dine!

Jeg har litt dårlig tid, bare en kjapp tur innom. Men, kan du ikke gjøre en avtale med din datter da? Hvor mange timer om dagen (ikke så mange håper jeg!) skal hun få lov å se tv, og resten av tida så blir faktisk antenna fjernet og samme med GTA spillet til broren (er ikke han også litt liten til det spillet? Etter hva jeg har hørt om det...)- fjern det. Fjern de elementene som ikke fungerer godt for dere begge hvis hun er for liten til å ta ansvar selv.

Nå virker jeg sikkert veldig streng, men jeg har det bare litt travelt..!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...