Gå til innhold

Hvilken str på dyne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest kløverblomst

Smak og behag... Noen sverger til små dyner fordi de mener det ikke er plass til mer, eller at store dyner blir for varme, eller at store dyner innebærer fare for overopphetning eller kveldning. Andre sverger til store dyner fordi dyna da ligger mer i ro, eller at det virker lunere, eller noe sånt.

Den aller minste dyna ("vogndyne", 65x80 cm) er som navnet antyder egentlig bare egnet til vogn eller vogge. 1-2 åringer har normalt vokst ut av vogga, og ligger i sprinkelseng. De fleste starter i sprinkelsenga med dyne på 80x100 cm ("babydyne") og går på ett tidspunkt over til "juniordyne" på 100x140 cm.

Akkurat når overgangen skjer varierer. Min erfaring var at babydyna på 80x100 cm ble sparket og dratt hit og dit, og like godt lå over hele ansiktet, som på golvet, eller under barnet. Så vi gikk tidlig over til juniordyne. Til vår eldste byttet vil til juniordyne sånn ca ved 9-10 mnd alder, og for vår yngste allerede ved 5-6 mnd alder.

Voksen dyne (140x200 cm) fikk de når de fikk større seng.

Men jeg vet også om folk som har brukt voksen dyne i sprinkelsenga og bare brettet den sånn at barnet ligger oppå halvparten.

Så altså... smak og behag! :-) Men jeg vil anta at de fleste bruker 100x140 (juniordyne) til 1-2 åringer.

Annonse

Gjest trultemor26

Snuppa mi er ett år, ligger i sprinkelseng og har babydyna si ennå, 100 x 80 cm.

Har faktisk ikke tenkt over at den kan byttes ut i en større, men tenker nå at det kan jeg jo gjøre når vinteren kommer, eller når det blir kaldere, for hun ommøblerer mye med dyna før hun sovner, og sover som regel oppå den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...