Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg mistet nylig mitt barn pga GBS. Jeg er engstelig da jeg ikke ønsker å miste flere pga dette. Det opplyses flere steder at smitten kan også overføres til barnet via amming. Ønsker i utgangspunktet å amme et evnt. nytt barn, men er dette å fraråde da jeg tydeligvis har en hissig type av GBS. Kan det tas tester for GBS i min morsmelk, og i så fall hvor ofte kan det gjøres? Hvor lang tid er det fare for smitte av GBS fra morsmelk? Jeg mistet barnet samme dag det ble født, men jeg vet at barnet kan få alvorlig sykdom inntil 89 dager (Folkehelseinstituttet). Gjelder dette kun ved smitte ved fødsel, eller også ved smitte via morsmelk?

Håper du kan svare meg på dette, da det er en stor belastning for oss å ikke vite dette. Spesielt mtp at vi ønsker oss flere barn, og jeg tror ikke at vi kan klare å miste flere. Setter pris på snarlig tilbakemelding. Dersom det finnes litteratur vedr. dette, er jeg takknemlig også for tips om dette.

Mvh Trist

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239892-gbs-og-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Kosesnuppa. Dette er et foreløpig svar til deg. Forstår at du har spørsmål rundt dette når du har mistet barnet ditt og at du vil gjøre alt som er mulig for å ungå dette igjen. Når du blir gravid igjen, sørg for at du får tett oppfølging av fødselslege ved sykehuset du skal føde på slik at du får den rette behandlingen.Oppfatter at du har lest info fra Folkehelsa. Kompetansesenteret i sosial- og helsedirektoratet har meldt at de vil gå igjennom all tilgjengelig forskning for å finne den beste måten ift forebygging og behandling. Dette tar vanligvis en god tid før konklusjonen er ferdig. Annerkjennte forskere på morsmelk og sykdom, hvordan mm beskytter og bakterier/virus som kan ha negativ effekt på barnet er bl.a Lars A Hanson i Sverige som har utgitt en bok som heter: Immunobiology og Human Milk: How Breastfeeding protect Babies. Den kan bestilles gjennom Amningshjälpen i Sverige. Per Brantzæg er den fremste forskeren på dette tema i Norge.Generellt sett er det kun restreksjoner ift amming når mor er bærer av HTLV eller HIV-virus. Den første melken mor produserer etter fødsel er full av faktorere som beskytter og som kan reduserer faren for at det nyfødte barnet får livstruende infeksjoner så som blodforgiftning og hjernehinnebetendelse. Derfor blir det en avveining som må taes i hvert enkelt tilfelle og diskuteres igjennom utifra den kunnskapen som finnes når du blir gravid på ny. Nasjonalt kompetanseseter for amming ved Rikshospitalet er et resurssenter for helsepersonell som kan gi informasjon om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239892-gbs-og-amming/#findComment-1853389
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...