Gå til innhold

Inkontinens hos 11-åring


Gjest nanny

Anbefalte innlegg

Gjest nanny

Min datter på 11 år plages av at hun tisser på seg hver gang hun ler veldig, dvs. 1-2 ganger pr. dag. Legen finner ingen infeksjon, sier bare at hun bør huske å gå på do oftere. Burde hun ikke indersøkes nærmere? Hva innebærer i tilfelle en slik undersøkelse? Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg syns helt klart hun bør undersøkes nærmere, tror ikke dette er et problem som går over av seg selv. Vet ikke hva undersøkelse innebærer, kanskje du kan snakke med helsesøster på skolen?

Er det bare dråper, så er det jo ike så veldig farlig, men hvis hun opplever å bli så våt at klær må byttes, og lukt evt blir et problem, så vil hun nok få det vanskelig i nærvær med jevnaldrende.

"Knipeøvelser" er jo resepten for voksne med slike plager, kanskje hun kan få hjelp/instruksjon hos fysioterapeut?

Gjør noe med problemet før problemet blir større!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg alltid vært også, faktisk verre da jeg var jentunge. Jeg gikk ikke før jeg MÅTTE, og om det var noen da som fikk meg til å le, vel....:-)

Har lett for å le :-D

Tror du bør si til henne at hun må gå oftere på do, selv om hun ikke føler at hun må. Før du setter igang et svært "apparat" i alle fall. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til nanny Jeg ser du allerede har fått noen råd i forhold til problematikken du beskriver. Det første som burde kartlegges hos datteren din er en miksjonsliste. Dvs at hun i løpet av et par dager skriver opp alle dobesøk. En slik liste kan si oss ganske mye om hvordan blæren fungerer. Det er nok det første som bør gjøres Videre kan det være aktuellt å tisse på en spesialdo som vil fortelle litt om mengden urin hun tisser når hun er tissetrengt og litt om hvordan strålen er.Dette er enkle tiltak som ikke gjør vondt. Ut i fra hva en finner her vil nok et blæretreningsopplegg være aktuellt. Tisse til faste tider selv om hun ikke kjenner trang.Dette er i hvertfall, enkle ting som kan benyttes før en evt. går i gang med større undresøkelser som feks.røntgen av urinveiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...