Gå til innhold

Svigermor møblerer - greit for dere? (utenom tema)

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan dere tenker om dette....

Vi har akkurat overtatt nytt hus og jeg gleder meg til å møblere det og pynte det etter eget hode. Jeg sliter imidlertid med en svigermor som er svært interessert i interiør og klør i fingrene etter å gå løs på et hvert tomt eller uferdig rom.

Det er hyggelig med engasjement, det er ikke det, men jeg rekker ikke å gjøre noe selv før hun har plassert sofaen og lagt de putene hun mener passer best der.

Idéene hennes er ikke alltid så ille og kanskje jeg til og med kunne kommet på samme idéen selv, men når hun har kommet meg i forkjøpet får jeg litt motvilje mot å gjøre det akkurat slik, fordi jeg så gjerne ville være den som møblerte mitt eget rom.Hadde det skjedd en gang i blant, ville jeg kanskje ikke reagert på samme måte, men hun har alltid møblert og pyntet hjemmet mitt. .

Tanken er god fra hennes side og jeg ønsker ikke å såre henne og tror derfor det beste ville være om sønnen (min mann) ga noen hint om at hun tonet ned iveren litt.Han synes imidlertid ikke det er noe problem så lenge idéene hennes er bra og mener at det ikke spiller noen rolle hvem som har ideene, bare resultatet blir bra. Han mener at jeg er sær fordi jeg får motvilje mot å gjøre det på en bestemt måte fordi svigermor har gjort det slik og ikke jeg, selv om jeg kunne kommet på samme idéen selv.

Er jeg sær og prippen eller burde jeg få litt støtte fra mannen min her? (Jeg vil poengtere at jeg ville følt det samme hvis det var min egen mor som turet frem på den måten. Selv om dette kan ha tilsnitt av "svigermor"-konflikt, er det ikke det som er kjernen i det hele).

Takknemlig for innspill!

Fortsetter under...

Gjest Komode

Dette må du sette en stopper for først som sist. Hvis ikke vil du gå å irritere deg i mange år fremover. Du bør disktuere med din mann. Kan han få henne til å holde seg vekke evt. slutte å blande seg inn. Hvis ikke bør du si det til henne. Det onde må taes ved roten.

Gjest grønn tulipan

Dette hadde jeg ikke likt!

Kan du ikke si at det er fint om hun kan gi deg gode råd om innredning, men at du synes det er gøy og møblere selv? Da kan du velge hvilke råd du vil følge.

Og si det på en hyggelig måte :-)

Jeg hadde tørna om noen annen (samme hvem!) skulle kommet inn og bestemt hvordan jeg skal innrede mitt hjem!

Du er overhode ikke hårsår spør du meg, det er vel heller mannen din som ikke skjønner at det er et problem for deg.

mariaflyfly

Det enkleste er om du bare høflig sier at du setter pris på at hun ønsker å hjelpe deg, men at du har veldig lyst til å "klare sjøl". Forklar akkurat det du sier til oss, at du synes det er gøy å sysle med sånne ting, og at det er spennende for deg å finne ut av hvilke løsninger dere skal ha i det nye hjemmet.

Selvfølgelig er det enkleste at mannen din sier ifra. ;)

Vet du hva, jeg støtter deg 100%. Noe av gleden med å flytte inn på et nytt sted, er å kunne møblere og omøblere akkurat slik man ønsker selv - uten innblanding fra andre. (Med mindre man ber om hjelp.)

Jeg synes helt klart at mannen din burde si i fra til moren sin, men det er han ikke interessert i.

Kanskje du kan forklare hvordan du føler det til svigermor, uten å si det på noen stygg måte? Kanskje noe slikt: "Vet du svigermor, jeg er så glad for at du vil hjelpe oss med å finne ut hvor ting skal stå. Men egentlig har jeg litt lyst til å gjøre det selv. Jeg har sett sånn frem til å sette ting på plass og så kanskje flytte litt på det helt til ting blir slik som jeg (vi) har lyst til å ha det."

Så får du avvente reaksjonen. Er hun ei god dame, så skjønner hun hva du mener, og at du ikke mener noe vondt med det.

Alternativt kan du gi henne 1 rom i huset som hun kan dekorere, og så tar dere resten.

Annonse

Jeg ville sannsynligvis reagert som deg - for selv om det ofte kan være irrasjonelt, så har jeg behov for å få lov til å "finne ut selv" hvordan jeg vil gjøre ting.

Tror jeg ville ha forsøkt å snakke med henne om temaet på en ærlig måte. Si noe om at du har behov for å surre på egenhånd, men at du setter pris på hennes vilje til å hjelpe. Hva med å spørre henne til råds på enkelte konkrete områder, kanskje hun til og med kunne få lov til å fine løsninger enkelte steder, f.eks. innrede gjesterom, et barnerom eller lignende - men at hun forøvrig oppfordres til å "holde fingrene av fatet".

Moren min vil gjerne hjelpe meg med å "komme i orden" i huset vårt, men jeg klarer ikke å la henne hjelpe til. Hjelp til rydding fra moren min reaktiverer den gamle motstanden jeg alltid følte når "kampen om orden på rommet" utspant seg i ungdomstiden...

Gjest Elextra

Din svigermor trår langt over streken.

Si fra på en høflig måte at du setter pris på hennes engasjement, men at dere ønsker å innrede huset deres selv. Selv om hun mener det godt, tror jeg hun vil forstå, om hun tenker seg litt om.

Gjest efoll

Husker at min svigermor kom innom og hendte opp gardiner i vår stue en dag jeg ikke var hjemme. Jeg holdt på å få sjokk!

Greit at tanken er god og alt det der; men hun gikk godt over streken synes jeg.

som du forstår er jeg enig med de andre her. Svigermor får heller holde på med dekorering av sitt eget hjem!

Be mannen din si ifra!

Jeg for min del tente på alle plugger da det viste seg at faren min hadde ryddet kjelleren vår for andre gang (etter å ha fått en "reprimande" etter første gang). Problemet for meg er at jeg ikke finner fram når han har ryddet, og at hans rydding fremhever min egen utilstrekkelighet på det feltet. Håper han har tatt hintet, etter at han ble skjelt ut...

Gjest Elextra

Husker at min svigermor kom innom og hendte opp gardiner i vår stue en dag jeg ikke var hjemme. Jeg holdt på å få sjokk!

Greit at tanken er god og alt det der; men hun gikk godt over streken synes jeg.

som du forstår er jeg enig med de andre her. Svigermor får heller holde på med dekorering av sitt eget hjem!

Be mannen din si ifra!

Var mannen din hjemme da gardinene ble hengt opp, da? Om han ga sitt samtykke, var det vel greit?

Skjønner for øvrig helt hva du mener, jeg hadde ikke akseptert at min svigermor (eller mor) hengte opp gardiner hos oss i vårt fravær. Men samtykke fra en av oss ville jo være tilstrekkelig.

Jeg har ei sånn svigermor, bortsett fra at hennes ideer _ikke_ faller i smak hos meg, og ikke hos gubben heller. Så vi to er enige, iallefall!

Nei, jeg synes ikke du er hverken sær eller prippen. Det er da vitterlig ditt hjem!? Og _du_ må få gjøre som du vil, i ditt eget tempo, når det passer deg!

Gubben din burde absolutt støtte deg, og hvis du tar en prat med ham, gjør han vel det?

Svigermora mi tok ned de nye gardinene som jeg hadde sydd, hun! En vakker dag da jeg kom hjem fra jobb hang det heklagardiner på kjøkkenet... Det syntes hun var så koselig! De jeg hadde sydd var for "moderne"... Drit og dra! Det er mitt hus, mitt hjem og mine gardiner, for fa....!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...