Gå til innhold

Koseklut, koseteppe ol. - hvor lenge

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

serendipity

Jeg syntes dette er ok å ha frem til ca. 7 år. Men det er jo ingen fasit på slikt. Det er jo ikke noen "fare" ved å bruk det.. men det represeneterer vel en trygghet for barnet, og det er på en måte ok, menpå den annen side bør barn også "øves" opp til å kjenne trygghet i seg selv ikke via "ting". Så når du selv syntes det "tar av" så kan man jo prøve å begrense "bruken".

Koseklut til en 8 åring er litt "merkelig"...

Når du sier det begynner å ta litt overhånd, så lurer jeg litt på hva du mener. Vil det si at koseteppet blir bruke hele dagen? I så fall bør de innføres restriksjoner på at koseteppet bare skal være i senga.

Her i huset har storesøster (6,5) en liten bamse hun fikk da hun kom hjem fra føden. Den sover hun med, og den er med om hun overnatter borte.

Lillesøster (5,5) bruker en liten koseklut. Den hører også hjemme i senga, og jeg synes det er greit at hun har den.

Selv brukte jeg en koseklut (gammel nattkjole etter mor!) til jeg var rundt 7 år.

Hvis koseteppet kun brukes om natten hjemme - og ikke kombineres med totting - så kan han vel ha det til han slutter av seg selv.

Nevøen min var usedvanlig glad i sin koseklut og kombinerte det en god del med totting. Han gjennomgikk vellykket avvenning for noen måneder siden og var da akkurat blitt ni. Foreldrene utlovet en kraftig belønning, men det tok allikevel flere måneder før han fullt ut var villig til å slutte.Han hadde selv noen gode forslag i avvenningsprosessen, som f.eks. da han hang kosekluten på gardinstanga på rommet sitt en periode (så den ikke var så lett å få tak i, men samtidig heller ikke helt borte). Det var ikke så overraskende at avvenningen tok sin tid; for noen år siden uttrykte han ettertenksomt at det ikke var noen han var så glad i som "navnet på kosekluten"....*s*

Annonse

Gjest efoll

Har selv en 7 åring som er nærmest "avhengig" av bamser for å få sove. Tidligere var det en spesiell bamse, og da var det et mareritt hver gang bamsen ikke var der (lete, lete... :() ...Men nå har hun noen andre favoritter, men heldigvis flere å bytte med....

Vet ikke helt hvor lenge dette varer, men håper egentlig hun blir mindre avhengig av bamser etterhvert, da. Hun skal nå begynne i 2.klasse, og da får de ikke lov til å ta med seg leker lenger (1.klasse har "lekedag").

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...