Gå til innhold

Reise til Amerika med 7 åring

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Hei! I løpet av høsten skal jeg og jenta mi på 7 besøke noen i statene. I den forbindelse lurer jeg på om det er noen av dere som kan gi meg noen råd.

*Hvor finner jeg flybilletter på nettet til en rimelig penge?

*Hva med pass/visum? Vi har begge vanlig norsk pass med gyldighet, det er utstedt i 2002. Er det bra nok?

*Må vi fylle ut noen andre papirer? Vet jo at amerikanerne er ganske nøye på hvem som får "slippe inn"....

*Lang flyreise! Hjelp meg med råd som gjør ventetiden lettere for meg og jenta mi.....

*er det tillatt med portabel dvd spiller eller/og cd spiller på flyet?

*Hvordan er tidsforskjellene? vi skal over på "den andre siden" av amerika, dvs san fransisco-området.

*andre nyttige tips? Har ikke reist så mye....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240064-reise-til-amerika-med-7-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Calóni

*Hva med pass/visum? Vi har begge vanlig norsk pass med gyldighet, det er utstedt i 2002. Er det bra nok?

- Tidligere måtte nordmenn ha visum for å reise til USA. Nå trengs bare pass, men jeg er usikker på om de bør være av den nye typen, sånne som kan leses elektronisk. Det er mulig at dere ikke trenger det, men da kan det være at dere havner i "den laaaange, saktegående køen" i passkontrollen.

*Må vi fylle ut noen andre papirer? Vet jo at amerikanerne er ganske nøye på hvem som får "slippe inn"....

- På flyet får dere noen skjemaer å fylle ut. Ingenting trengs å fylles ut på forhånd.

*Lang flyreise! Hjelp meg med råd som gjør ventetiden lettere for meg og jenta mi.....

- Vi reiste med ei på åtte i januar. Hun spilte Nintendo DS (nintendogs-spillet), skrev reisedagbok, hørte på musikk, spilte kort, leste og drev med hobbybøker

All elektronikk som ikke har en eller annen form for trådløs forbindelse er lov. Nintendo DS har mulighet for trådløs overføring, men så lenge man ikke skrur på den er det greit. Alt elektronisk utstyr må være avslått under take-off og landing. En god regel er å ha utstyret avslått mens setebeltesignalet er på.

*Hvordan er tidsforskjellene? vi skal over på "den andre siden" av amerika, dvs san fransisco-området.

- Til California er tidsforskjellen -9 timer. Klokken er altså 07:08 der nå.

- Ha med gode sko, og undertøy/t-skjorte-skift i håndbagasjen. Ha også med tannbørste. Det er deilig å få frisket seg litt opp i blant.

Ikke ta med sukkerholdig godteri til barnet, spesielt ikke om h*n fort blir "hyper" av sånt.

Alcatraz ligger jo i havet utenfor San Francisco, dit må dere dra! Vet ikke hvor fengende det er for en syvåring, men det er ordentlig gøy å ha vært der, så det bør dere gjøre.

Golden Gate Bridge er det jo et "must" å ha sett.

Gjest Elextra

Jeg ville kontaktet et reisebyrå, du må betale et lite gebyr, men det lønner seg gjerne likevel. Dersom destinasjonen er f.eks. New York eller andre av de største byene, kan du forsøke å søke på f.eks. www.gotogate.no.

Det er viktig at du har elektronisk lesbart pass. Jeg vet ikke hva du mener med "vanlig" pass, det må i det minste være elektronisk utfylt (ikke for hånd) og ha lesbar strekkode. Og 7-åringens pass fra 2002 er vel neppe gyldig i dag?

Om dere er norske statsborgere og har nevnte elektroniske pass, trenger dere ingen andre papirer på forhånd. På flyet får dere en "visa waiver" og tollpapirer som må fylles ut.

Dette har sikkert andre bedre svar på, men jeg ville i hvertfall hatt med noen bøker og tegnesaker. Gjerne noe nytt, kanskje også en bok med oppgaver, til å fylle inn e.l.?

Ja. Men av hensyn til andre passasjerer bør dere nok ha øretelefoner.

9 timer.

Ta gjerne med oppblåsbare nakkeputer, som gjør det lettere å sove på flyet.

Ta gjerne også med noen kjeks e.l., samt vann til å drikke (får jo vann ombord, men greit å slippe å bry flyvertinnene hver gang).

Husk å ta hensyn til antall mellomlandinger ved bestilling av billett. Ofte har de rimeligste billettene flere stopp, og det gjør reisen langt mer slitsom.

Gjest efoll

Passet er faktisk gyldig til august 2007; mulig det er nyere utstedt enn mitt.

Hvordan ser jeg om passet er maskinlesbart? Det er ikke håndskrevet. Blir glad hvis du har tid til å svare....Takk for linken!

Passet er faktisk gyldig til august 2007; mulig det er nyere utstedt enn mitt.

Hvordan ser jeg om passet er maskinlesbart? Det er ikke håndskrevet. Blir glad hvis du har tid til å svare....Takk for linken!

Her er mer info:

http://www.aftenposten.no/forbruker/reise/article781880.ece

Og her ser du hvordan maskinlesbart pass ser ut:

http://no.wikipedia.org/wiki/Maskinlesbart_pass

Annonse

Vi har vært 2 turer i USA med barna våre. Sommeren 2004 var de 3,5 og 4,5 år gamle. I sommer var de 5,5 og 6,5 år gamle (også lillebror som var 8 mnd da).

Turene har gått kjempefint!!!

google på billige flybilletter, så får du opp noen alternativer.

Dere trenger ikke visum, men må ha maskinlesbart pass. Dvs. det er noen slike "datatall" langsmed siden der bildet av dere er. Er du i tvil så spør hos politiet. De er veeeldig strenge i USA!!!

Dere får papirer på flyet som dere fyller ut og leverer når dere kommer til immigrasjonen. Fyll inn nøyaktig!!!

Det blir vist filmer. Avhengig av flyselskap har de også gjerne noen tegnefilmer el.l. også. Ellers er bøker et godt alternativ. Lydbøker, musikk osv. også. Det er div. musikk i setene. JEntene våre likte veldig godt å høre på barnekanalen selv om de ikke skjønte så mye.

Ja, etter at "fest setebelte"-lyset er slukket, kan dere bruke både CD, PC og DVD.

Er ikke det - 8 timer dit da? Eller er det - 9?

Ikke ha med for mye klær. Det er et utrolig utvalg av billige klær i USA (Target, K-Mart, Wall-Mart osv.) i tillegg til fantastiske "departement stores" som JCPennys, Sears, Nordstroms osv.

Øv på noen fraser som jenta kan lære seg: What's your name? My name is xxx. How old are you? I'm 7.

I don't speak English.

Drill henne på hva dere skal gjøre om dere kommer bort fra hverandre. Bruk gjerne armbånd med ditt mobilnummer på. Slik kan du bli kontaktet om du ikke finner henne.

Husk at utvalget av leker og alt mulig annet er stort i USA, og at det stort sett er billigere enn hjemme. Ha med store kofferter som dere har god plass i!

Husk at prislappene ikke er medregnet moms. Den er på 6% tror jeg. Ikke helt sikker. Dette varierer også litt fra stat til stat.

Forbered henne på at amerikanerene er veldig sosiale, og kommer til å snakke til henne hele tiden. Dette opplevde mine jenter som litt slitsomt. "Mamma, de snakker til meg hele tiden, også forstår jeg dem ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal si..."

Ellers må dere ha en fortreffelig tur!!!

Gjest efoll

Vi har vært 2 turer i USA med barna våre. Sommeren 2004 var de 3,5 og 4,5 år gamle. I sommer var de 5,5 og 6,5 år gamle (også lillebror som var 8 mnd da).

Turene har gått kjempefint!!!

google på billige flybilletter, så får du opp noen alternativer.

Dere trenger ikke visum, men må ha maskinlesbart pass. Dvs. det er noen slike "datatall" langsmed siden der bildet av dere er. Er du i tvil så spør hos politiet. De er veeeldig strenge i USA!!!

Dere får papirer på flyet som dere fyller ut og leverer når dere kommer til immigrasjonen. Fyll inn nøyaktig!!!

Det blir vist filmer. Avhengig av flyselskap har de også gjerne noen tegnefilmer el.l. også. Ellers er bøker et godt alternativ. Lydbøker, musikk osv. også. Det er div. musikk i setene. JEntene våre likte veldig godt å høre på barnekanalen selv om de ikke skjønte så mye.

Ja, etter at "fest setebelte"-lyset er slukket, kan dere bruke både CD, PC og DVD.

Er ikke det - 8 timer dit da? Eller er det - 9?

Ikke ha med for mye klær. Det er et utrolig utvalg av billige klær i USA (Target, K-Mart, Wall-Mart osv.) i tillegg til fantastiske "departement stores" som JCPennys, Sears, Nordstroms osv.

Øv på noen fraser som jenta kan lære seg: What's your name? My name is xxx. How old are you? I'm 7.

I don't speak English.

Drill henne på hva dere skal gjøre om dere kommer bort fra hverandre. Bruk gjerne armbånd med ditt mobilnummer på. Slik kan du bli kontaktet om du ikke finner henne.

Husk at utvalget av leker og alt mulig annet er stort i USA, og at det stort sett er billigere enn hjemme. Ha med store kofferter som dere har god plass i!

Husk at prislappene ikke er medregnet moms. Den er på 6% tror jeg. Ikke helt sikker. Dette varierer også litt fra stat til stat.

Forbered henne på at amerikanerene er veldig sosiale, og kommer til å snakke til henne hele tiden. Dette opplevde mine jenter som litt slitsomt. "Mamma, de snakker til meg hele tiden, også forstår jeg dem ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal si..."

Ellers må dere ha en fortreffelig tur!!!

Takk for et fantastisk flott svar...! Har begynt å glede meg nå!

Takk for et fantastisk flott svar...! Har begynt å glede meg nå!

Det kan du absolutt gjøre. Det går kjempefint!!! Bare ikke har forventninger om å selv kunne lese så veldig mye på flyet. Får du det, kjempefint. Men sjansen er stor for at hun kommer til å snakke endel med deg.

Ååååå, det blir så herlig! Også SF da, jeg har så utrolig lyst til å dra dit. (Får jeg sitte i kofferten???)

Har ikke lest de andre svarene du har fått, men her har du mine;) Vi var (familie på fem) over there i vår.

Vi fant billetter på Travelstart.no Fant ikke billigere andre steder,og det var topp service og oppfølging.

Dere må ha maskinlesbare pass (980,- for voksenpass, 440,- for barnepass mener jeg å huske). Dere kan bruke de gamle passene og, men da må dere ha visum -greit visst dere bor i Oslo, for man må dit og hente de personlig. Ugunstig for oss.

Vi fikk et skjema ombord i flyet som vi skulle fylle ut. Der må en bl.a.skrive adressen til der dere skal sove første natta, så husk å ha den med. Mulig vi fylte ut noe på flyplassen og.

Vi hadde med tegnesaker, bøker, cd-spiller med musikk og eventyr og bærbar DVD-spiller, men ingenting av dette ble brukt fordi flyet vi reiste med hadde tv-skjerm foran hvert eneste sete med filmer (4-5 å velge mellom) tv-serier, dokumentarer og masse spill med fjernkontroll til. Satt og la kabal jeg. Barna spilte og spilte.

Ikke alle flyseskaper har dette da. Vi reiste med Air France, vet også at British Airways har (men om det gjelder alle flyene vet jeg ikke). Andre har reist med KLM og Continental og der var det bare vanlige tv-skjermer hengende i taket.

ja

Mener San Fransisco er 9 timer bak oss. Gikk greit med

jet-lag'en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...