Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Definisjonen på spedbarn er barn under ett år. Og ja, man blir vel småbarn etter det.

Jeg kan fortsatt kalle jenta mi for baby, men hun er jo halvannet og absolutt ikke noen baby lenger. I min dagligtale ville jeg neppe omtalt noen som spedbarn når de er over 3 måneder, fordi jeg syns ordet høres ut som så utrolig bittebittebitteliten baby. ;) (Sjelden jeg bruker ordet uansett...)

Definisjonen på spedbarn er barn under ett år. Og ja, man blir vel småbarn etter det.

Jeg kan fortsatt kalle jenta mi for baby, men hun er jo halvannet og absolutt ikke noen baby lenger. I min dagligtale ville jeg neppe omtalt noen som spedbarn når de er over 3 måneder, fordi jeg syns ordet høres ut som så utrolig bittebittebitteliten baby. ;) (Sjelden jeg bruker ordet uansett...)

Det er det jeg synes også, at et spebarn er bare litt eldre enn nyfødt. Men småbarn synes jeg høres så stort ut igjen.

Gjest efoll

Slik ser jeg det:

Nyfødt: frem til ca. 3 uker gammel

Spebarn: frem til ca. 3 mnd.

Baby: fra fødsel frem til ca. 1 år

Smårolling: 1-3 år

Småbarn/førskolebarn: 3-6 år

Deretter blir de nevnt som barn, skolebarn e.l. til de blir tenåringer, ungdommer, unge voksne, voksne, middelaldrende, i sin beste alder og deretter gamle eller eldre mennesker.....

Det er det jeg synes også, at et spebarn er bare litt eldre enn nyfødt. Men småbarn synes jeg høres så stort ut igjen.

Hm...ja vår lille bror på 1 1/2 år er hverken baby eller spedbarn lenger, men på danskebåten stod han faktisk registrert som spedbarn. Må si jeg susset litt over akkurat det:-)

kakki1365380609

Hm...ja vår lille bror på 1 1/2 år er hverken baby eller spedbarn lenger, men på danskebåten stod han faktisk registrert som spedbarn. Må si jeg susset litt over akkurat det:-)

suss til deg også :o)

Antar at de bare har en fellesbetegnelse for barn under to år som ikke skal betale. Heter det på fly også. Ikke så interessant for transportselskapet å vite om barnet er nyfødt, spedbarn eller smårolling under to.

Annonse

Gjest prust

Det gjør de faktisk helt til de er fire år!

Et år reiste vi to familier sammen - og hadde registrert 4 spedbarn på billetten!

Barna var imidlertid 1/2 år, 1 år, 3 år og nesten 4 år :-)

Så rart. Men jeg tenker det kanskje har med sikkerhet å gjøre. Altså et barn som overhodet ikke vil klare seg selv ved en ulykke.

Gjest Elextra

Gutten vår på tre var også spedbarn på danskebåten :-).

Så rart. Men jeg tenker det kanskje har med sikkerhet å gjøre. Altså et barn som overhodet ikke vil klare seg selv ved en ulykke.

Jeg tror det bare har med priskategorier å gjøre. "Voksne" betaler full pris (og i noen sammenhenger er man "voksen" allerede som 14- eller 16-åring), "barn" ca. halv pris og "spebarn" (omtrent) ingenting.

Slik ser jeg det:

Deretter blir de nevnt som barn, skolebarn e.l. til de blir tenåringer, ungdommer, unge voksne, voksne, middelaldrende, i sin beste alder og deretter gamle eller eldre mennesker.....

Det var gode definisjoner. Takk!

Det er vel det samme på fly. Barn under 2 går som "infant" - altså spebarn.

Jeg synes efoll hadde god definisjon, se lenger ned.

Slik ser jeg det:

Slik ser jeg for meg utviklingen også!;-)

Annonse

Jeg tror det bare har med priskategorier å gjøre. "Voksne" betaler full pris (og i noen sammenhenger er man "voksen" allerede som 14- eller 16-åring), "barn" ca. halv pris og "spebarn" (omtrent) ingenting.

Ja, det høres logisk ut når du sier det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...