Gå til innhold

Gjør dere det så åpenlyst?

Anbefalte innlegg

Gjest Mor til sengevæter

I helgen var jeg vitne til en mor som kjøpte bleier av merket "DryNites" til sønnen sin. Hun gikk rundt i butikken med 3 bleiepakker i hendene mens de fant frem andre varer, uten å dekke de til mens sønnen fulgte blygt etter. Han forsøkte å holde så god avstand han kunne, men ble stadig bedt om å holde seg nær moren. Det var tydlig at han var brydd og utilpass med situasjonen. Har selv vært og har barn som er sengevæter så jeg må si jeg følte sterkt med han der de sto i en lang kø med bleiepakkene. Dere som har barn som er sengevætere, gjør dere dette også, dvs. kjøper bleier helt åpenlyst uten å bekymre dere, eller er dere forsiktige? Tenk om noen kjente ser det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240200-gj%C3%B8r-dere-det-s%C3%A5-%C3%A5penlyst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

SirenMerete

Vi hadde sengevæter lenge. Han var aldri med på butikken når vi kjøpte bleier, og vi gjemte bleiene straks vi var hjemme.

Nesten slik vi har gjort det, men vi har i tillegg forsøkt å skjule bleiene så godt vi kunne ved innkjøp også slik at ingen skulle se at vi kjøpte disse (altså ikke kun gjemt dem hjemme hos oss selv).

Greit nok at man burde kunne kjøpe bleier uten å være flaue for dette, men man må la hensynet til at barna kan bli mobbet gå foran syns jeg.

Annonse

sammfunnskritiker

Forstår tankegangen. Men gutten selv ville skjule det. Jeg trosser ikke hans ønske om det.

Da er jo alerede tabuet og skammet hos barnet etablert. Det er synd. Rart det der at allt skal være så mystisk, hemmelig og ikke skal snakkes om... mon tro når det blir historie?

SirenMerete

Å skjule, er etter min mening å opprettholde tabu.

Vi ønsker å være åpne om dette og har lenge vært det også. Opplyst og informert om problemet til en viss grad. Men noen ganger opplever man at omverdnen ikke alltid reagerer slik man ønsker og dermed lærer man seg at man noen ganger rett og slett må tenke på sine egne behov.

Gjest Mor til sengevæter

De bleiene kunne jo være til hvem som helst.

Vi har hatt sengevæter lenge, og hverken han eller vi har skjult det på noen måte.

Ja, de kunne ha vært til hvem som helst, men sannsynligheten for at en mor kjøper bleier til eget barn er jo nokså stor slik at folk kan legge en + en sammen. Dessutten levnet barnets reaksjon liten tvil om hvem bleiene var til.

Syns dere var tøffe som tørte å være så åpne at dere kjøpte bleier med sønnen deres til stede.

Selv ville jeg aldri ha turt dette med tanke på mulighetene for at barnet kunne bli mobbet.

sammfunnskritiker

Vi ønsker å være åpne om dette og har lenge vært det også. Opplyst og informert om problemet til en viss grad. Men noen ganger opplever man at omverdnen ikke alltid reagerer slik man ønsker og dermed lærer man seg at man noen ganger rett og slett må tenke på sine egne behov.

I arbeid med ungdom opplever jeg at mange jenter er flaue og redd for å fortelle at de har fått mens!

Jeg tror vi har mye å lære om fordommer- og være gode rollemodeller.

selvsagt ikke på bekostning av barnet.

sammfunnskritiker

Når mobbing blir historie.

(Altså aldri.)

tror

Jeg tror mange tabuer og "mobbegrunner" etableres i hjemmet hos mor og far jeg. Det er ikke lenge siden det var flaut å være skillsmisse barn...

fortsatt i dag er det flaut og skal ikke snakkes om dårlig økonomi o.l

Jeg tror denne "verbalatferden" gjør mange mer vondt enn godt.

sammfunnskritiker

Ja, de kunne ha vært til hvem som helst, men sannsynligheten for at en mor kjøper bleier til eget barn er jo nokså stor slik at folk kan legge en + en sammen. Dessutten levnet barnets reaksjon liten tvil om hvem bleiene var til.

Syns dere var tøffe som tørte å være så åpne at dere kjøpte bleier med sønnen deres til stede.

Selv ville jeg aldri ha turt dette med tanke på mulighetene for at barnet kunne bli mobbet.

Mange er "bleiebrukere" hele livet. Mange syns det er flaut å kjøpe tena lady f. eks.

Jeg syns det er en foreldre oppgave å lære barna sine at folk er forskjellige, og alle med hvert sitt.

Jeg syns det skal være helt greit at noen har andre behov enn meg og omvendt.

Jeg har tro, på at dette går an. Det kreves at barn utstyres med litt selvtillitt og selvfølelse- og at de tidlig lærer å stå for egne valg og handlinger.

Annonse

Da jeg satt i kassa kom det en pappa som la en bleiepakke i en bærepose på båndet sammen med resten av varene. Jeg så sikkert litt rart på det eller noe (tenkte ikke på noe sånt), så han bøyde seg fram og hviska at han gjorde det sånn av hensyn til sønnen, som syntes det var litt flaut. Og bak ham kom en gutt i 8års alderen. Faren sa det på en sånn måte at jeg ble helt rørt. Så omsorgsfullt på en måte, som om han ikke var det spor flau over det selv, men at gutten syntes det var litt vondt.

Hvis ikke alle sommervikarer er like dumme som meg, så kan jo dette være en grei måte å gjøre det på?

Her kjøpte guttungen bleier selv han, hvis han gikk på butikken alene. Han fortalte også kompisene om problemet sitt, på overnatting skjulte han ingenting. Han har aldri blitt mobbet for det. Han hadde ordentlig gode venner i den tiden, men jeg vet om flere av hans venner da som var fair med ham som også var sengevætere i skjul.

Gjest Tone bolling

Mange er "bleiebrukere" hele livet. Mange syns det er flaut å kjøpe tena lady f. eks.

Jeg syns det er en foreldre oppgave å lære barna sine at folk er forskjellige, og alle med hvert sitt.

Jeg syns det skal være helt greit at noen har andre behov enn meg og omvendt.

Jeg har tro, på at dette går an. Det kreves at barn utstyres med litt selvtillitt og selvfølelse- og at de tidlig lærer å stå for egne valg og handlinger.

Du skrev:

"Jeg syns det er en foreldre oppgave å lære barna sine at folk er forskjellige, og alle med hvert sitt."

I utgangspunktet ja, men nå er det nå en gang slik at mange voksne faktisk mener at store barn ikke skal bruke bleier (sel ikke sengevætere) fordi bleier er det kun babyer som bruker. Når så voksene mennesker har en slik holdning, så smitter dette igjen over på deres barn, som igjen vil kunne mobbe barn som har behov for bleier og erte de for å være en baby.....

sammfunnskritiker

Du skrev:

"Jeg syns det er en foreldre oppgave å lære barna sine at folk er forskjellige, og alle med hvert sitt."

I utgangspunktet ja, men nå er det nå en gang slik at mange voksne faktisk mener at store barn ikke skal bruke bleier (sel ikke sengevætere) fordi bleier er det kun babyer som bruker. Når så voksene mennesker har en slik holdning, så smitter dette igjen over på deres barn, som igjen vil kunne mobbe barn som har behov for bleier og erte de for å være en baby.....

Det er helt riktig. Men hver enkelt forelder kan velge hvilken løsning de går for.

Personlig prøver jeg å lære at mine barn skal ta valg for seg selv, etter egne ønsker og behov, ikke andres.

Det betyr at jeg har møtt utfordringer der barnet mitt ikke har ønsket å delta på enkelte skoleturer og fellesturer med korpset.En av sønnene i huset valgte å ikke konfirmere seg i det hele tatt!

Dette er bare eksempler som kan underbygge at det er mulig, om viljen hos foreldrene er tilsted.

Jeg syns stort sett, jeg har barn som greier å akseptere og godta at folk er ulike, noen veldig ulike.

Gjest Heelmi

Jeg har ikke bleiebarn i huset og har ikke peiling på bleiemerker og -typer lenger. Så jeg ville ikke reflektert på noen måte over en person som går med bleiepakker i butikken. I alle fall hadde jeg ikke tenkt på hvem bleiene var til. Gjør folk egentlig det da - altså ser så veldig mye på hva andre kjøper?

Jeg har heller ikke hatt sengevætere i huset, så er ikke kvalifisert til å komme med bastante meninger om emnet. Men det må da være det aller greieste å ikke lage masse hysj-hysj rundt problemet?

Det er da bare voksne som vil skjønne sammenhengen, ingen barn (som ikke selv kjenner dette merket). Min pode vil også gjerne gå for seg selv i btikken, men jeg ber ham holde seg i nærheten av meg.

Jeg ville overhodet ikke reagert på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...