Gå til innhold

Hvilken meny ville DU hatt i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Presenning over sandkassene har jeg ikke sett i noen av barnehagene rundt oss. Det er det ikke krav om i vår kommune såvidt jeg vet. Men det burde vært det, for jeg har fått hjem unger med sko fulle av kattemøkk et par ganger *urk*

Jeg tror kanskje det er forskjell på sandkasser, og sand som er lagt som støtdempende underlag.

Hm, det må jeg sjekke...

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

5

• Gemini

4

• nitni

4

• org

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

Ha! Jeg skal love deg at et skolebarn som aldri har fått lov til å ta ubegrenset med sukker på noe som helst, så lenge det var under oppsyn av foreldre eller barnehagepersonale, likevel kan finne på gjøre nettopp det når det får forsyne seg selv på SFO.

Jeg er ikke uenig med deg i noe som helst her i denne tråden. Det er absolutt ikke barnehagen hans sin feil at han er en søtmons, han er - o motsetning til søsteren - født sånn.

Men jeg er ikke så naiv at jeg tror sønnen min på 7 år holder seg til den lille sukkermengden jeg lar ham få ta, enten det er i teen eller på jordbær eller cornflakes, når jeg ikke er der og sier "det er nok"...

Nei, og det er jeg helt enig i - treåringen min har også på mer enn jeg synes er greit om ingen stopper henne.

Men; at det skyldes at hun har fått kornblanding i barnehagen tror jeg blir å sikte litt feil.

Dessuten, vi følger med i barnehagen, dere følger med hjemme, og så får de ansatte på SFO følge med der - det tar jeg derimot som en selvfølge.

Gjest kløverblomst

Ha! Jeg skal love deg at et skolebarn som aldri har fått lov til å ta ubegrenset med sukker på noe som helst, så lenge det var under oppsyn av foreldre eller barnehagepersonale, likevel kan finne på gjøre nettopp det når det får forsyne seg selv på SFO.

Jeg er ikke uenig med deg i noe som helst her i denne tråden. Det er absolutt ikke barnehagen hans sin feil at han er en søtmons, han er - o motsetning til søsteren - født sånn.

Men jeg er ikke så naiv at jeg tror sønnen min på 7 år holder seg til den lille sukkermengden jeg lar ham få ta, enten det er i teen eller på jordbær eller cornflakes, når jeg ikke er der og sier "det er nok"...

Nemlig. Når barna begynner å ordne maten sin selv så tøyer de fort grenser.

Vi opplever forresten et stadig "mas" om frokostblandinger av typen mest sukker og minst næring. Dette til tross for at vi aldri har hatt slikt i hus. Men de har sett at enkelte andre barn har hatt med seg sånt i barnehagen (hos oss har de med seg frokost selv), og det ser unektelig godt ut.

Jeg syns det er enklere å styre og forholde seg til brødskiver, enn til kornblandinger. Kanskje nettopp fordi kornblandingene ikke inneholder sukker, og mange vil føle behov for LITT søtt på det. Men hva er litt, og når er det nok, det er nok individuelt.

Jeg syns også det er rart at Persille spør om hva vi mener, men når jeg altså mener at jeg ville ønsket noe annet enn det hun tilbyr, da blir hun sur.

Du verden for et mat tilbud du har i barnehagen din!

Kan ikke skjønne at noen foreldre kan klage på dette!?

(noen foreldre må absolutt stikke nesa si borti noe likevel)

Jeg er helt enig. Synes dette var et veldig bra tilbud. det eneste jeg kicka litt på var den light-safta. ;)

Men alt i alt synes jeg dette var et superbra tilbud.

Nei, og det er jeg helt enig i - treåringen min har også på mer enn jeg synes er greit om ingen stopper henne.

Men; at det skyldes at hun har fått kornblanding i barnehagen tror jeg blir å sikte litt feil.

Dessuten, vi følger med i barnehagen, dere følger med hjemme, og så får de ansatte på SFO følge med der - det tar jeg derimot som en selvfølge.

Jada. Jeg måtte bare pirke ørlite etter å ha lest det du skrev om at "Vi gjør det ikke i bhg, du lærer dem ikke til det hjemme, hvorfor skulle de da plutselig begynne med det?"

Noen barn, slik som sønnen min, vil gjøre det så snart han får anledning. Andre barn, slik som datteren min, vil ha maten "borte" så lik den hun er vant til hjemmefra, som mulig.

Annonse

Grattis med ny plass! :)

"er det ikke påbudt å ha presenning over sandkassa?"

Jo, det er det. Det står i veilederen jeg mener jeg har sendt deg en gang tidligere?

"Og håndvask var ikke-eksisterende tross to måltider, to bleieskift og utelek. "

Da skal da ha våtservietter eller annet tilfredsstillende. Jeg vet ikke om det er lovpålagt, men jeg tviler på at en helsekonsulent (som er de som godkjenner bhg) ville synes det var særlig greit. Det skal være rutiner på det også.

"Jeg måtte be om primærkontakt, men vedkommende var nesten ikke sammen med gutten min i det hele tatt. Måtte ta seg av et yngre barn som gråt mye. "

Primærkontakt? Kjenner ikke til begrepet.

Mener du en som hovedsaklig har ansvaret for ditt barn?

Det har ikke vi, og det skyldes at alle foreldrene skal være fortrolige med at de tre som jobber på avdelingen kan følge opp alle beskjeder som gis like godt, kan fortelle alle foreldrene om barnet deres på slutten av dagen og har like mye ansvar for alle barna.

Vi har noen inndelinger internt rent pedagogisk, men det er ikke ting vi opplyser foreldrene om.

Takk for svar :-)

Primærkontakt var navnet de selv brukte i barnehagen, jeg mente en voksen som hadde hovedansvaret for gutten min i dagene han har tilvenning.

Jo, vi MÅ faktisk spise frokost i barnehagen. Ellers måtte vi stått opp enda tidligere. *gjesp*. Dvs ungene, jeg spiser jo hjemme før jeg vekker ungene. Men de er så trøtte, og må leveres egentlig senest halv åtte, så noen frokost har vi ikke tid til.

Du er sannelig ikke lett å gjøre til lags.

For det første er verken grøt eller kornblandinger godt uten sukker. Og for det andre syns jeg det gir barna uheldige vaner (hvem gidder å stå og koke grøt hjemme før barna skal på skolen?) og hvis barna først venner seg på kornblandinger så blir det fort cocopops eller den slags senere når barna skal ha frokost hjemme!

(Og forøvrig så liker ingen av mine barn kornblandinger, og den ene liker heller ikke grøt - frokost er tross alt dagens viktigste måltid, og det er lettere å finne noe for enhver smak med brød og pålegg.)

Unnskyld meg, men nå lo jeg høyt.

Uten å ha lest resten av tråden; Jeg ville ha byttet ut lettsaften med vanlig saft eller nektar eller noe. Barn skal ikke ha lettprodukter.

Barn skal ikke ha lettprodukter, det er vel litt vel bombastisk?

Lettprodukter med kunstige søtningsstoffer eller andre kunstige tilsetninger er nå en ting, det kan jeg forstå.

Men man har jo mange andre lettprodukter, med redusert fett- eller sukkerinnhold. Det må vel være greit?

Barn skal ikke ha lettprodukter, det er vel litt vel bombastisk?

Lettprodukter med kunstige søtningsstoffer eller andre kunstige tilsetninger er nå en ting, det kan jeg forstå.

Men man har jo mange andre lettprodukter, med redusert fett- eller sukkerinnhold. Det må vel være greit?

Jeg regnet med at du skjønte at det var den kunstige søtede saften jeg reagerte på her, spesielt siden jeg skrev det.

Annonse

Jeg har da kok havregrøt til ungene rett som det er jeg. På morgenen før vi skal på skole/ i barnehage. Havregryn, melk og vann en dyp tallerken. 1 minutt i mikroen på full effekt. Men mine unger elsker havregrøt da.

:-)

Får du havregrøt i mikroen ferdig på 1 minutt? Hm, da lurer jeg på om min rett og slett er blitt for gammel og dårlig. Tror jeg bruker 4 minutter eller noe slikt jeg.

Gjest kløverblomst

Du er sannelig ikke lett å gjøre til lags.

Nei, kanskje ikke. :-) Nå er jeg normalt ikke den som klager på saker og ting, men hvis først noen tar meg med på råd og sier "hvilken meny vil DU ha i barnehagen?" da uttaler jeg meg faktisk ganske fritt!

Spør, så svarer jeg. Vil man ikke ha svar, bør man ikke spørre. :-)

(Og selvsagt er det litt "urettferdig", for jeg har ikke barn i Persilles barnehage, og i tillegg har jeg ett barn med noe bortimot en spiseforstyrrelse, så jeg er VELDIG nøye på hvilke vaner / uvaner barna legger seg til.)

Gjest Tatjana

Får du havregrøt i mikroen ferdig på 1 minutt? Hm, da lurer jeg på om min rett og slett er blitt for gammel og dårlig. Tror jeg bruker 4 minutter eller noe slikt jeg.

Hvis jeg satte den på 4 minutter ville jeg endt opp med brent viskelær tror jeg :-). Ett minutt er helt passe faktisk.

Hvis jeg satte den på 4 minutter ville jeg endt opp med brent viskelær tror jeg :-). Ett minutt er helt passe faktisk.

Som sagt, jeg tror rett og slett min micro er moden for utskiftning, jeg får ikke havregrøt ferdig på et minutt. Jeg har reagert på at den har virket treg på andre ting også, fx. koke vann, så den synger nok på siste verset.

Gjest Tatjana

Som sagt, jeg tror rett og slett min micro er moden for utskiftning, jeg får ikke havregrøt ferdig på et minutt. Jeg har reagert på at den har virket treg på andre ting også, fx. koke vann, så den synger nok på siste verset.

Da må du nok snart skaffe deg en ny. Min er veldig fin, og den har i tillegg grill og slkt også. Masse funksjoner som jeg egentlig aldri bruker... *rødme* Men mannen min er litt begeistret for teknologi og duppeditter.

Da må du nok snart skaffe deg en ny. Min er veldig fin, og den har i tillegg grill og slkt også. Masse funksjoner som jeg egentlig aldri bruker... *rødme* Men mannen min er litt begeistret for teknologi og duppeditter.

Hva heter vidunderet? ;-)

Gjest Persille

Nemlig. Når barna begynner å ordne maten sin selv så tøyer de fort grenser.

Vi opplever forresten et stadig "mas" om frokostblandinger av typen mest sukker og minst næring. Dette til tross for at vi aldri har hatt slikt i hus. Men de har sett at enkelte andre barn har hatt med seg sånt i barnehagen (hos oss har de med seg frokost selv), og det ser unektelig godt ut.

Jeg syns det er enklere å styre og forholde seg til brødskiver, enn til kornblandinger. Kanskje nettopp fordi kornblandingene ikke inneholder sukker, og mange vil føle behov for LITT søtt på det. Men hva er litt, og når er det nok, det er nok individuelt.

Jeg syns også det er rart at Persille spør om hva vi mener, men når jeg altså mener at jeg ville ønsket noe annet enn det hun tilbyr, da blir hun sur.

Jeg ble ikke sur fordi du skrev hva du mente - jeg hang meg oppi at du var negativ til tilbudet fordi du tror det vil bli upraktisk for deg når barna blir eldre. Og det mener jeg ikke er barnehagens problem.

Når du skriver at grøt og kornblandinger ikke er bra, så er det faktisk feil - det er veldig sunt.

At du tror dine barn vil hive på sukker så fort de får sjansen er ikke ting jeg kan ta med i betraktningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...