Gå til innhold

Høytlesningstips-noen?

Anbefalte innlegg

Til tross for att jeg jobber i bibliotek, har jeg nå godt litt tom for ideer til høytlesning til datteren min på 7. Vi har lest mye sammen, spesielt klassikere av Astrid Lindgren.

Jeg vet mye om litteratur, men akkurat nå er jeg litt opprådd...

Det gjør ikke noe om boka fenger også broren på fem, men ingen forutsetning!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240295-h%C3%B8ytlesningstips-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Danny og den store fasanjakten" slår an her i huset, i alle fall!

Andre Roald Dahl bøker er også verdt å lese, men kanskje styr unna de skumleste for femåringen...

"Rent gull i posen" http://www.frana.kommune.no/mikromarc/wsRecInfo.asp?idno=3358&UnitId=0&DocGrp=0&SearchUnitId=0&sString=FO=Lie,%20ErikAND%20searchUnitId0

Andre Roald Dahl bøker er også verdt å lese, men kanskje styr unna de skumleste for femåringen...

"Rent gull i posen" http://www.frana.kommune.no/mikromarc/wsRecInfo.asp?idno=3358&UnitId=0&DocGrp=0&SearchUnitId=0&sString=FO=Lie,%20ErikAND%20searchUnitId0

Glemte: Det meste av Jules Verne! Kjempespennende (men mest for sjuåringen, vil jeg tro)

Mine to eldste er jo også 5 og 7. Vi har lest flere bøker om Svein og rotta de siste månedene. Kjempemorsomt! Og like morsomt for meg :-)

Hun har hørt en del av dem på lydbok, og faktisk så bli hun ikke så begeistret. Synes selv det er litt rart, for de er jo veldig morsomme, da.

Men hun likte veldig godt "Løven, heksa osv" og "Mio min mio". Tror hun liker bøker som er litt "eventyrlige"....

"Rent gull..." har jeg ikke prøvd, den må jeg se på! reuter har jo endel andre bøker som kan være aktuelle, også...Har lest noe av R.Dahl for henne, og de bøkene er jo et must, da. Jules Verne ser jeg på som litt for vanskelige enda, og kanskje mer fengende for gutter? Men der har jeg muligens fordommer.... :)

Annonse

"Rent gull..." har jeg ikke prøvd, den må jeg se på! reuter har jo endel andre bøker som kan være aktuelle, også...Har lest noe av R.Dahl for henne, og de bøkene er jo et must, da. Jules Verne ser jeg på som litt for vanskelige enda, og kanskje mer fengende for gutter? Men der har jeg muligens fordommer.... :)

Jeg er muligens litt gutteaktig, for jeg elsket Jules Verne da jeg var lita :-)

"Rent Gull i posen" husker jeg egentlig ikke så mye fra, annet enn at den ble lest til meg da jeg var 7 - 8 og jeg lo meg tvikroket.

Har du lest om Monsterskolen? Forfatter: Martin Widmark. Vi har lest 3 bøker i serien, og de fenger både liten og stor. Jeg storkoser meg mens jeg leser dem!

Ellers liker vi godt bøkene om Ronny og Julia. Forfatter er Måns Garthon.

For tiden elsker de å høre folkeeventyr. Så vi leser om Smørbukk, Askeladden osv. Av og til litt skummelt, men mest morsomt og spennende.

Annonse

Har du lest om Monsterskolen? Forfatter: Martin Widmark. Vi har lest 3 bøker i serien, og de fenger både liten og stor. Jeg storkoser meg mens jeg leser dem!

Ellers liker vi godt bøkene om Ronny og Julia. Forfatter er Måns Garthon.

For tiden elsker de å høre folkeeventyr. Så vi leser om Smørbukk, Askeladden osv. Av og til litt skummelt, men mest morsomt og spennende.

Har lest alle Ronny og Julia-bøkene. Monsterskolen har jeg selv lest (i embets medfør....). er ikke overbeigestret for dem, desverre. Hvis du liker dem, har den samme forfatteren en serie om noen noen barn som er detektiver (LasseMajas detektivbyrå).

....

Lurer på om ikke vi skal prøve "Matilda"...

Men takk for svaret!

gummi tarzan, men den er ok lest?

ellers har mine barn hatt stor glede av ting i hverdagen. F. eks så hadde vi hakkespett og ekkorn i hagen, og da lånte vi en bok om det.

He-he. hun ligger på rommet sitt og hører på Gummitarzan på lydbok akkurat nå. Den er lest av Robert Stoltenberg; utrolig vittig!

Glefs av ... Hovland. Vi skrattet godt av den boka, liten som stor. Og den ble lest igjen og igjen.

JA! Den er veldig fin. Men desverre også lest! Vi leser mye høyt her i heimen, skjønner du :)

Tror jeg prøver meg på "Matilda" av Roald Dahl. Men bare for den eldste.

Har lest alle Ronny og Julia-bøkene. Monsterskolen har jeg selv lest (i embets medfør....). er ikke overbeigestret for dem, desverre. Hvis du liker dem, har den samme forfatteren en serie om noen noen barn som er detektiver (LasseMajas detektivbyrå).

....

Lurer på om ikke vi skal prøve "Matilda"...

Men takk for svaret!

Kom også til å tenke på "Det lille huset på prærien". Kanskje det kan være noe?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...