Gå til innhold

Hvor mye gjør 10 åringen din i huset/hagen?

Anbefalte innlegg

Gjest apjgdzg

Og hvor mye får h*n i ukepenger?

10 åringen vår er lite villig til å hjelpe i huset, og tror at penger skal falle oppi hendene sine. Han har knapt svettet, støvsuger bare under masse sukking og stønning.

Blir litt frustrert over dette for tiden, for jeg sammenligner med hvor mye jeg selv gjorde som barn og tenker også på bondesønner for 100 år siden som nesten gjorde en manns jobb i denne alderen.

10 åringen får 20 kr i ukelønn og holder da rommet sitt ryddig og henter posten eller ting vi ber ham om, sykler til butikken eller henter/passer på et mindre søsken. Han er snill, men å bære stein eller jord ute i hagen, vurderer han ikke en gang. Hvor mye synes du er greit å ha som timelønn for hagearbeid/husarbeid?

Fortsetter under...

Gjest lommepenger, ikke lønn

Hos oss er det ikke aktuelt å få lønn for oppgaver som er en naturlig del av fellesskapet / som er naturlig å forvente av den aktuelle alderen.

Barna får lommepenger fra de begynner på skolen, og til de begynner å jobbe ved siden av skolen og tjener egne lommepenger (ca ungdomsskolealder). Disse er ikke knyttet opp til oppgaver i huset.

Det forventes at de holder orden på eget rom, etter hvert vasker eget rom, holder orden på egne klær, legger disse til vask, etter hvert vasker noe klær, er med på matlaging, dekke bord, rydde inn og ut av oppvaskmaskinen osv, alt etter alder. Men det har ingen ting med lommepengene å gjøre.

Større oppgaver som ikke er en del av daglig "drift", som hagearbeid, lemping av stein og jord og slikt du nevner, ville jeg ikke forventet at tiåringen gjorde, utover å leke rundt og hjelpe til litt som en del av en lek.

Større barn som får slike oppgaver, kan godt få betaling for enkeltoppgaver (eks vaske vinduer, vaske bil, male hus osv).

Men ikke lønn for å rydde ut av oppvaskmaskinen, rydde rommet sitt eller legge egne klær til vask.

Min snart 8 åring har akkurat fått økning av lommepenger, fra 20 kr til 30 kr.

Har hørt at ukepengene bør være 10 for 1. klasse, 20 for 2. klasse osv opp til de er sånn 12 år. Først da kan man vel forvente at de gjør noe som jeg vil kalle "ekstra".

Min jente må gjøre følgende:

rydde og moppe eget rom, rydde egne klær, rydde på badet (hun disponerer et eget bad), pakke sekken hvis vi skal på tur og rydde egne ting på plass når vi er hjemme igjen.

Ting som er "ekstra" er foreløpig kun mopping/støvtørking av hall, vindfang, stue og andre rom som ikke er hennes. Dette er ting som hun spør om å få gjøre og som hun gjør med glede.

Hente posten og gå med søpla, dekke bordet, rydde av bordet og rydde stuen er "ekstra" oppgaver hun gjør når vi ber om det.

Hun vil gjerne også lage mat, men det synes jeg vel hun er litt for liten til. Men hun sier at noen venninner lager mat hjemme, så kanskje det er noe hun kan begynne å gjøre etterhvert. Kommer da selvsagt til å være sammen med henne!

Gjest apjgdzg

Hos oss er det ikke aktuelt å få lønn for oppgaver som er en naturlig del av fellesskapet / som er naturlig å forvente av den aktuelle alderen.

Barna får lommepenger fra de begynner på skolen, og til de begynner å jobbe ved siden av skolen og tjener egne lommepenger (ca ungdomsskolealder). Disse er ikke knyttet opp til oppgaver i huset.

Det forventes at de holder orden på eget rom, etter hvert vasker eget rom, holder orden på egne klær, legger disse til vask, etter hvert vasker noe klær, er med på matlaging, dekke bord, rydde inn og ut av oppvaskmaskinen osv, alt etter alder. Men det har ingen ting med lommepengene å gjøre.

Større oppgaver som ikke er en del av daglig "drift", som hagearbeid, lemping av stein og jord og slikt du nevner, ville jeg ikke forventet at tiåringen gjorde, utover å leke rundt og hjelpe til litt som en del av en lek.

Større barn som får slike oppgaver, kan godt få betaling for enkeltoppgaver (eks vaske vinduer, vaske bil, male hus osv).

Men ikke lønn for å rydde ut av oppvaskmaskinen, rydde rommet sitt eller legge egne klær til vask.

Hvor mye lommepenger får de?

Gjest Larina

Noe av den samme regelen hos oss også, men kravet for å få utbetalt lommepengene, er at det er ryddig og rent på rommet.

Ca sånn er det her også :o)

Annonse

Har 11 åring jeg da, han liker ikke "huslige" oppgaver.

Får han derimot noeå gjøre så gjør han det gladelig.

F.eks klippe plena(gedigen),vaske bil,rive opp rot, klippe vekk utvekster på tre og busker o.l.

Han får en 100 lapp i ny og ned ikke en fast sum i uka.

20 kroner synes jeg blir tafatt for hva kan den brukes til?

Må legge til at han ikke er spesielt interesert for å stikke på butikken å kjøpe seg snop. Så eneste da må bli å spare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...