Gå til innhold

Alternativ til middagsglass!

Anbefalte innlegg

Solsikkefrø

Om noen mndr vil sønnen min være klar til å spise most middag. Men jeg har hørt det skal være både sunnere og billigere å lage middagen selv. Kan man da for eksempel koke fisk og gulrøtter, mose dem og gi det til middag? og eventuelt da fryse resten? Er det noen der ute som vet om det finnes en slik kokebok?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240352-alternativ-til-middagsglass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øh, klikket på send litt for fort, skulle ut og finne kokeboka. Fant den ikke da...

Fisk bør man av allergiske årsaker vente litt med, innføre forsiktig og se etter reaksjoner, men jeg fikk aldri med meg om det var noen klar anbefalt grense for fiskeinnføring eller ikke.

Du kan begynne nå å spørre kjentfolk om de kan spare opp noen middagsglass til deg, sånn at du har grei lagringsplass. I begynnelsen går det også an å lagre det i isterningsbrett, fordi de spiser så lite til hvert måltid.

Most potet, gulrot og kjøtt av noe slag er standard da... Du kan jo titte på glassene i butikken hva de inneholder. Stort sett kan du jo lage most middag av alt dere spiser selv, men man bør ikke begynne med noe som er veldig krydret eller har for mange ingredienser. Bare potet med olje er en smaksbombe for småtassene. ;)

Hva heter den? er det mulig å få tak i den på bokhandler?

Husker ikke hva den heter, jeg fikk den i en eller annen av disse klubbene jeg ble medlem i i hennes første levemåned, så meldte jeg meg kjapt ut igjen.

Har ikke peiling på hvor den er, den burde jo stått sammen med de andre kokebøkene.

Start med litt potet og gulrot og en dæsj sunn og god olje/smør.

Prøv dette noen dager for å se etter event. allergiske reaksjoner/mageknip.

Så kan du tilsette en og en ny ingrediens etterhvert.

Unngå salt i første omgang, kanskje litt grønnsaksbuljong i kokevannet etterhvert, men smak gjerne til med urter -det gir god smak.

Det fins mange gode oppskrifter på nettet, bare søk litt så finner du nok masse :o)

Fisk ventet vi med til de var 8 mnd, men selv da fikk de bare litt av og til. (vi har nesten ingen allergier i familiene)

Annonse

Jeg brukte boken "Hjemmelaget spedbarnsmat" av Margit Vea. (Har gitt den bort nå.) Den har fine oppskrifter.

Forfatteren har også denne siden, og jeg vil tro at noen av oppskriftene i boken også finnes her:

http://www.barnemat.com

Jeg kikket litt på oppskriftene nå, og kjente igjen "Kylling fra Kardemommeby". Den var en slager hos oss. Saftig rett med nydelig smak :o)

Du finner den under oppskrifter -> 6 - 9 måneder.

Jeg kokte en stor porsjon grønnsaker jeg (f.eks brokkoli, blomkål, gulrot og potet) og kjørte det gjennom hurtigmikseren. Deretter frøs jeg det ned i halve porsjoner.

Snuppa fikk halvt om halvt med ferdig middag på glass og denne grønnsaksmosen. Enkelt og greit, og en halvering av middagsbudsjettet :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...